Matkustajaylitys riski koulukyydin turvallisuudelle?

Tyrväänkylän koulun edustalla olevalla vakiovuoropysäkillä on jono. Illoon kyytiä odottavat lapset kertovat kokemuksistaan linjaliikenteen kyydissä.

”Ainakin kahtena päivänä viikossa olemme joutuneet seisomaan bussissa, koska paikkoja ei ole. Siksi meillä on kova kilpailu, kuka ehtii ensimmäisenä tähän jonoon.”

Lasten mukaan bussin etuosassa on lappu, jossa lukee, että paikat on varattu alakoululaisille, mutta harvoin auton etuosassa on tilaa, he kun tulevat viimeisinä kyytiin. Sitä ennen matkaan on otettu muun muassa ammattikoululaisia, Sylvään oppilaita sekä muita asiakkaita linja-autoasemalta.

”Toivottavasti Illon koulun lakkauttaminen ei merkitse sitä, että vielä pienempiä lapsia tulee tähän kyytiin. He eivät pärjäisi täällä, eiväthän sen ikäiset edes ylety painamaan stop-nappia”, miettii ammattikoulua käyvä Sofia Keskumäki.

Satakunnan Liikenteen liikennepäällikkö Petteri Hurskainen myöntää, että kyseisellä Vammala – Punkalaidun -reitin Tyrväänkylän ja Illon välisellä osuudella on toisinaan ollut täyttä. Ongelma on kuitenkin ratkaistu vaihtamalla 53-paikkainen auto 61-paikkaiseen. Suurempi auto on ollut liikenteessä 3. marraskuuta alkaen. Istumapaikka pitäisi tilastojen valossa olla nyt kaikille.

”Elyn ja poliisin asia”

Koulukuljetusasetuksen mukaan tilausliikenteen koulubusseissa ei saa olla ylikuormaa lainkaan. Asetus määrää myös turvavöiden käytöstä. Käytännössä osa koululiikenteessä kulkevista oppilaista saattaa kuitenkin seistä bussin käytävällä, eikä turvavyöstä ole tietoakaan. Tämän mahdollistaa linjaliikenteen 30 prosentin matkustajaylitys, joka sallii tilapäisen ylikuorman myös koulukyydeissä. 

Sastamalan kaupungin logistiikka-asiantuntija Petteri Saarti ei lähde pohtimaan, mitä tilapäinen ylikuorma tarkoittaa. Kaupunki ei ole linjaliikenteen kuljetuksissa sopimusosapuolena.

”Reittiliikenteessä sopimuskumppaneita ovat ely ja liikennöitsijä, ja he menettelevät ylikuormatilanteissa omien sopimusehtojensa mukaisesti. Lain valvonta kuuluu poliisille”, Saarti korostaa.

Ovatko Saartin mielestä esimerkiksi ekaluokkalaiset kykeneviä matkustamaan näissä kyydeissä?

Pääsääntöisesti ovat. Esimerkiksi Turussa ja pääkaupunkiseudulla ei järjestetä erillisiä taksikuljetuksia oppilaille vaan kaikki kuljetusoikeuden omaavat esi- ja peruskouluoppilaat käyttävät joukkoliikennettä koulumatkoihin. ”

Vuonna 2009 Sastamalan koulukyyteihin upposi reilut 1,5 miljoonaa euroa, tänä vuonna 2,3 miljoonaa euroa. Kuljetettavien määrä on noussut neljässä vuodessa 997:stä 1053:een.

Lue aiheesta enemmän 19.11. Alueviestistä

Koulululaisia nousemassa Satakunnan Liikenteen kyytiin.

 

  • Ihmettelen

    Karkeasti laskettuna vuonna 2009 yksi kyydittävä on maksanut kaupungille n.1500 €.
    Nyt kulut ovat kuitenkin nousseet suhteessa enemmän kuin kyyditettävien määrä, tälle vuodelle (2 300 000 : 1053) eli n. 2180 €. Mistä moinen johtuu?

  • Nimetön

    Saarti ei lähde pohtimaan? Eikö logistiikka-asiantuntijan tehtävä olisi hiukan pohtiakin…ihme suojatyöpaikka kaverilla.

    • Nimetön myös

      Puutuin noihin kuljetuksiin tällä samalla suunnalla jo viime vuonna mutta tulos oli nolla.. Täytyykö oikeasti jotain pahaa tapahtua ennenkuin saadaan tolkku näihin kuljetuksiin??? Jopa koulubusseissa oli viime vuonna kolme kahden paikalla vaikka laki vaatii KAIKILLE turvavyöt,huonosti Sastamala hoitaa kuljetukset…

  • Oikeutta ihmisille

    Varmaan tuotantoeläinkuljetuksiakin valvotaan paremmin kuin näitä koulukyytejä. Eläinaktivistit voisivat ryhtyä ihmisaktivisteiksi, niin saataisiin videomateriaalia ajankohtaisohjelmien käyttöön.

    • jopas joo

      Ei muuten valvota! Näissä kun kuljetetaan ihmisiä, luotetaan järjen käyttöön ja herroihin. Kuski tekee niin kuin käsketään ja silloin vastuu on kuljetuksen järjestäjän ei kuskin. Sikoja tai nautoja kuljetetaan, kuski laskee mitä kuorma vetää, tai ainakin ennen laski! Nyt tietty EU määrää kaiken ja me juostaan sen mukaan. Koulukyyditykset vois kyllä sittenkin olla HYVÄ ratsata tietyin väliajoin….. joo aika paljon sittenkin olet oikeassa nmerkki Oikeutta ihmisille

  • Nimetön

    Ei voi käsittää, etteikö matkustajaylitys olisi riski koulukuljetuksissa ja missä kuljetuksissa vain!! Saako esim. pikavuoro ottaa matkustajia yli sallitun istumapaikkamäärän??? Ja eikö liikennöitsijä laskuta silti pääluvun mukaan, olipa kuormassa sallittu määrä tai 10 ylimääräistä? Miten on?

  • Nimetön

    Ja mikä on ”tilapäinen” ylitys? Jos se toistuu viikoittain, se on silloin säännöllinen ylitys.

  • Nimetön

    ”Lasten mukaan bussin etuosassa on lappu, jossa lukee, että paikat on varattu alakoululaisille, mutta harvoin auton etuosassa on tilaa, he kun tulevat viimeisinä kyytiin. Sitä ennen matkaan on otettu muun muassa ammattikoululaisia, Sylvään oppilaita sekä muita asiakkaita linja-autoasemalta.”
    Eikö isompien olis pitäny antaa pienemmille tilaa? Vai eikö ne osaa lukea? Sonnille olis töitä!

  • mielenkiintoista

    Että auto on vaihdettu isompaan kun keskustelu asiassa alkoi…pitää vaatia toinen auto jos.vieläkään ei paikat riitä…luultavasti Satakunnan liikenteen maine ei kestä jatkuvaa negatiivista kirjoittelua…nyt vanhemmat valppaana

  • odotan

    Että lahti ja Andersson koulujensa rehtoreina puuttuvat asiaan…kares on myöskin unohtanut valvontavastuunsa

  • tilastot valehtelee

    Outoa ettei amiksessa ja koulutoimistossa ei osata laskea kuljetukseen oikeutettujen lukumäärää ja siten vaatia riittävän suuria autoja ja siihen esim viittä lisäpaikkaa

  • Nimetön

    Käsittämätöntä miten vastuussa on AINA joku muu… Voisiko POLIISI alkaa valvoa tätä hullunmyllyä? Nimittäin onnettomuuden jälkeen JOKU on VARMASTI vastuussa…

  • Nimetön

    Talvikelit edessä. Toista Konginkangastako tässä pitää odottaa, ennen kuin laki turvallisuudesta toteutuu.

    • jorma

      joo toden näkösesti joku tälläinen tarvitaan siinä saa sit kares levitellä käsiään että taas tuli SÄÄSTETTYÄ

  • Nimetön

    Eikä ne Illon mummut vieläkään mahdu autoon, kun nyt on liian ahtaat istumavälit! Oletkos sinä ikinä istunut 61paikkaisessa linja-autossa?! Ahdasta on.

  • Nimetön

    Verrata nyt isojen kaupunkien liikennettä tänne.. Nopeudet ovat aivan eri luokkaa, samoin bussit. Niissä kaupunkibusseissa saattaa olla jopa seisomapaikkoja ja soittonapit tukitolpissa, niin että pienikin ylettyy!

  • jopas joo

    Tuskinpa nämä Illon mummut liittyvät paljoakaan tähän otsikoituun keskusteluun. Niin, 70 ja 80- luvultata muistan omailt koulumatkoiltani, kun siirryttiin pikku Lauhamon busseista isoihin linkkareihin. Silloin oli matkaajina oli sylvääläiset, lukiolaiset, ammattikoululaiset ja Kaltsilan ja Sammaan mummot myös olivat matkassa mukana. Ei ollu turvavöitä eikä muutakaan, aika usein jouduttiin seisoon 15 – 25 km käytävällä…melkein poikkeuksetta joka aamu jotka viimeisenä linkkariin poimittiin…

  • Nimetön

    Soitelkaa poliisipäällikölle, kertokaa epäkohdista ja pyytäkää koulukuljetusten valvontaa.

  • Nimetön

    Lehdessä luki että alueviesti kuulee mielellään päättäjien omista kokemuksista kun lähtevät reissulle mukaan ,olis niistä kyllä kiva sitten lukeakin mutta löytyykö yhdeltäkään kanttia mennä katsomaan mistä on tullut päätettyä ???

    • Nimetön

      Juu ja odotan että kyytiin lähtis ainakin Kares ja tää Saarti! Andersson ja Lahti vois kans mennä ja kattoo kuinka kasvatusoppi on menny perille

  • Ruumassa on tilaa.

    Toivottavasti ne urpot, jotka näitä säästöeuroja laskee kantavat täyden vastuun, että jokaiselle koululaiselle on istumapaikka. Illolaisetkin on ihmisiä.

  • Nimetön

    Koulukuljetusten määrä tulee kasvamaan, kun kouluverkko harvenee – kunta ei voi sille mitään, kun valtio vähentää koko ajan valtionapuja ja Ely poistaa osaltaan kuljetustuet kuntaliitosten jälkeen. Virkamiehet (Kares ja muut) sekä luottamusmiehet eivät voi mitään, jos kunnanhallitus määrää säästettäväksi koulutoimesta esim. 800.000 euroa, jotka eivät riitä peittämään kuin hyvin pieneltä osin erikoissairaanhoidon lisälaskua, jonka tamperelaisjohtoinen sairaanhoitopiirin hallitus taas määrää.

  • Nimetön

    Kouluja lopetettaessa on tärkeimpänä perusteena olleet kustannusten pieneneminen – onkohan jotain jäänyt ottamatta huomioon?

  • Matti

    Mitäänsanomattomat henkilöt kaupungin johdossa voisi vaihtaa asiaan perehtyneille ja niistä tietäville. Mielestäni onnibussin toiminnassa vahvasti taustalla oleva sastamalalainen Antti Salminen olisi sopiva henkilö järjestämään kaupungin julkisen liikenteen ja muunkin logistiikan kuntoon. Vahvaa kokemusta ja onnistumisia löytyy onnibussin taustalta.

  • Nimetön

    Sastamalasta on helpompi ja halvempi mennä Tampereelle lukioon/amikseen kuin oman kaupungin kouluun. Mikä meni pieleen?

  • Nimetön

    Klo 19.29: Kun tiedetään, että koulukuljetusten määrä tulee lisääntymään ja lasten määrä osataan laskea suunnilleen neuvolasta asti, pitää osata järjestää silti lainmukainen määrä autoja ja istumapaikka turvavöineen jokaiselle. Ja etteikö Illon mummut muka kuulu tähän?? Heitäkin kyydissä kulkee ja paikka heillekin on oltava. Ja onko niin, että liikennöitsijä laskuttaa pääluvun mukaan, vai miten ne rahahanat toimivat sinne päin?

    • jopas joo

      Juu, kaikilla pitää olla istumapaikka ja turvallinen kyyti! Oli se sitten koululainen tai mummut kauppareissullaan. Tarkoitin vain sitä että koululaiset ovat ian kaiken joutuneet seisomaan linkkareissa. Varsinkin nämä jotka viimeisenä kyytiin noukittiin. silloin tosin kuskit eivät vetäneet mutkia suoriksi. Ja mummuille löytyi AINA istuinpaikka, jos ei ollut vapaana se sitten vapautettiin….

  • Nimetön

    Humalassa ei saa ajaa autoa. Lakipykälästä huumaantuneet päättäjät saavat solkottaa satujaan.

  • Yksi Illolaisen koululaisen äiti

    Meillä koululainen, joka tuota Illon reittiä koulumatkallaan kulkee. Harvemmin nykyään kuitenkaan enää taksilla/ bussilla kouluun menee. Sen verran meitä vanhempia on meno hirvittänyt, että paljon ollaan itse kouluun kuskailtu . Viime vuonna tuli lapseltamme viestiä, että taksi ajaa niin kovaa, ettei tahdo penkillä töyssyissä ja mutkissa pysyä eikä kaikille lapsille riitä edes turvavöitä. Ja kukaan ei valvo turvavöiden käyttöä. Todistaakseen asian meille vanhemmilleen, hän oli ladannut puhelimeensa sovelluksen, joka mittasi aamulla taksin matkavauhtia. Se näytti yli 100 km/ h näillä pikkuisilla hiekkateillä. Itse omin silmin näin asian lapsen puhelimen logista. Tänä syksynä on muutaman kerran osan koulumatkaa linja- auton kydissä mennyt, ja valitellut ettei halua enää linja- autolla mennä, kun siellä joutuu seisomaan aina koko matkan. Ja samat lapsethan ne aina ovat niitä, jotka seisten matkustavat kun tulevat viimeisinä kyytiin. Tokihan lapset nyt seistä jaksavat sen 20-30 minuuttia bussissa, en sitä väitä, mutta entä jos vaikka peura hypähtää linja- auton eteen ja tulee äkkijarrutus? Miten käy sitten näille seisoskelijoille linja – autossa?

      • jopas joo

        Poliisiin minäkin olisin jo ottanut yhteyttä!!! Tuohan on jo kaikkien hengellä leikkimistä. Koulukyyti pitää olla koulukyyti, ei mitään ralliajoa, jossa piru istuu olkapäällä ja käskee painaan hanaa. Järjetöntä touhua….

  • Nimetön

    Maalla asuvia rankaistaan, kaikki kaupunkiin mars. Siltä vaikuttaa, että on pakko kuskata muksunsa itse, jos haluaa pitää heidät hengissä. Käsittämätöntä touhua.

  • Nimetön

    Klo 21.42: Eikun yhteys ja todisteet telkkuun. Tähänkään asti ei ole muutosta mihinkään (ees puistotöihin) saatu kuin julkisuudella. Sitä Sastamala pelkää.

  • Perussettiä

    Karmeita tarinoita lapsilla. Seisominen bussissa on luku sinänsä, mutta kyllä polvelle istumaan pyytävät setämiehet ovat astetta pahempi. Oman tyttäreni neuvoisin seisomaan.

    Tuntuu olevan perussettiä meidän kaupungin päättäjille nämä apinoinnit koulukyytien kanssa. Leiniäläntien oppilailta nykäistiin kyydit pois viidennestä luokasta alkaen, vaikka valtakunnallisen ohjelman mukaan VT12 on niin vaarallinen, ettei sitä saa ylittää edes yhdeksäsluokkalainen. Mutta se onkin stormilainen lapsi niin paljon fiksumpi kuin muussa maassa. Muualla kun noista suosituksista ei ole poikettu kuin toiseen suuntaan ts. tarjottu kyyti, vaikka Koululiitu-ohjelman mukaan reitti olisi turvallinen.

    Ikävämpi juttu on se, että kaupungin sedät pääsevät näistä kuin koira veräjästä, kun jotain sattuu. Syytetään liikennöitsijää, kuskia, ketä tahansa muuta. Ja vielä ikävämpi juttu on se, että nämä lapset ovat vanhempiensa silmäteriä, korvaamattomia yksilöitä. Jos heille sattuu jotain, ei sitä korvaa mikään raha eikä hyvittely. Eikä varsinkaan se, että kaupunki säästi muutaman euron.

  • Nimetön

    Reittiliikenteen bussissa saa olla max. 30% ylikuormaa, eli niitä jotka ovat näillä seisomapaikoilla. Mutta tämä ylikuorma saa olla vain tilapäistä, ei todellakaan jatkuvaa.
    Käsitykseni mukaan tämä bussi joka ajaa kyseistä reittiä on sellainen jota ei ole rekisteröity niin että siinä olisi seisomapaikkoja.
    Jos on seisomapaikat niin silloin tulee olla kunnolliset tutukitangot josita seisovat voivat ottaa tukea.
    Jokatapauksessa bussiyhtiö hakee parempaa tuottoa kun ei ole reagoinut nopeasti tilanteeseen ja laittanut toista bussia kulkeen reitille.

    Tilanteen tekee aika mielekiintoideksi kun Sastamalan kaupunki on aikaisemmin tehnyt päätöksen että kaikki koulukuljetukset suoritetaan niin että oppilailla on turvavyöt käytettävissä.
    Eli myös näissä kuljetuklsissa tulisi olla oppilailla istumapaikat ja myös turvavyöt.
    On pelkkää saiavartelua kaupungin edustajien kiistää tätä sillä että kaupunki ei ole kyseistä reittiä tilannut, vaan on bussiyhtiön vaikioreitti.
    Kaupunki maksaa oppilaiden kuljetuksen bussiyhtiölle, lisäksi kaupunki on ollut vahvasti mukana eri reittien suunnitellussa ja vielä tukenutkin niitä jotka ei muuten ole kannattanut, joten puuttua tähän pitää ja heti.
    Jos kasvatusjohtaja, perusopetuksen johtava rehtori tai logistiikkapäällikkö eivät ole kiinnostuneita asiasta olisi heidät vaihdettava!

  • ovatko valtuutetut hereillä

    Ainakin Toivo,Rintamäki, Välimäki ja Sivonen ja Naatula…luulisin että heitä asia kiinnostaa..onko ainoa joka uskaltaa puuttua epäkohtiin Kaajan Kari…
    Hakasen Pertti…iso pettymys.

  • en ollut paikalla, mutta

    auton kyljessä näkyy lukevan SATAKUNNAN LIIKENNE….

    jos siellä on lukutaitoista väkeä ja myös kirjoitustaitoista kuulosta puhumattakaan…

    toivottavasti vastaavat pian näihin kirjoituksiin ja ryhtyvät toimenpiteisiin, lisää autoja siitähän heille maksetaan, tutkittava myös muut reitit…

    melkoinen IMAGO-haitta jo pelkkä epäilys..ja kaupungintalolle myös terveisiä VALVONTAVASTUU TILAAJAVASTUULAIN mukaan on Sastamalan kaupungilla, joten Andersson ja Malmbergit (Tyrväänkylän koulu) nopeasti töihin….

  • Tyrvään plikka

    Muutosta ei saada aikaa myöskään siten, että vanhemmat rupeavat hammasta purren itse kuskaamaan lapsia kouluun – monessa kunnassa koulukuljetusten ongelmat on sillä tavoin saatu lakaistua maton alle. Niin paljon valituksia Ely-keskukseen, että riittää, ja suoranaisista laittomuuksista tietysti ilmoitus poliisille!

  • Nimetön

    Olisi hyvä saada päättäjät ymmärtämään tämän koulukuljetusten tilan tällä hetkellä.

    Olisi myös hyvä saada jotkin vanhemmat ymmärtämään, että liioittelu näissä asioissa ei ole hyvä asia. Vääristämällä totuutta saadaan vain lisää huonoja päätöksiä aikaan.

Kommentointi ei ole käytössä.