Päivystysmuutoksella jonot lyhyemmiksi?

Sastamalan lääkäripäivystys jatkaa samoissa tiloissa, vaikka palveluntuottaja vaihtuukin.
Sastamalan lääkäripäivystys jatkaa samoissa tiloissa, vaikka palveluntuottaja vaihtuukin.

Vammalan aluesairaalan päivystysvastaanotto loppuu 31. joulukuuta. Toiminta jatkuu 1.1.2015 terveyskeskuspäivystyksenä nykyisissä päivystystiloissa, jolloin palveluntuottajana aloittaa Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelut (Sotesi). Samalla yöpäivystys siirtyy Acutaan Tampereelle, missä päivystyksellistä hoitoa tarjotaan klo 20-08.

”Tilastojen mukaan suurin osa päivystyksen potilaista on niin sanottuja perusterveydenhuollon potilaita, ja noin 85 prosenttia heistä palaa päivystyksestä kotiin tai siirtyy terveyskeskussairaalan osastoille. Siksi toiminta on järkevä ohjata osaksi muuta terveydenhuoltoa”, Sotesin johtava ylilääkäri Jussi Korkeamäki toteaa.

Vammalan aluesairaalan päivystyksestä Sotesin palvelukseen siirtyy kuusi sairaanhoitajaa ja yksi toimistosihteeri. Lisäksi Sotesi palkkaa yhden uuden sairaanhoitajan. Asiakkaille muutoksen ei johtavan ylilääkärin mukaan pitäisi näkyä muuten kuin yöpäivystyksen siirtymisenä Acutaan. ”Päivystyksessä sairaanhoitajien osaamista käytetään jatkossa entistä enemmän itsenäisessä vastaanottotyössä, jolloin työnjakoa sairaanhoitajien ja lääkärien välillä kehitetään yhä tarkoituksenmukaisemmaksi. Tavoitteena on potilasmäärien hallinta entistä paremmin.”

”Acutaan ja muutenkin ennen päivystykseen lähtemistä kannattaa aina ensin soittaa, jotta hoidon tarve voidaan arvioida jo etukäteen. Näin vältetään esimerkiksi turhat reissut Tampereelle”, muistuttaa Korkeamäki.

Alueviestin lukijoita huolettaa, osataanko päivystyksessä jatkossa hoitaa esimerkiksi murtuneet raajat ja suuret avohaavat? Onnistuuko kipsaus ja tikkaus?

Johtava ylilääkäri vastaa: ”Kyseiset esimerkkitapaukset kuuluvat terveydenhuollon ammattilaisten perusosaamiseen. Lisäksi syksyn aikana Sotesi on järjestänyt sekä omalle henkilökunnalleen että Vammalan aluesairaalasta siirtyville sairaanhoitajille koulutusta päivystyksellisten tapausten hoidosta.”

Mitä mieltä päivystysmuutoksesta?

Tyrvääläinen Jari Huusko suhtautuu muutoksiin epäillen: ”Ensin haalitaan kuntaliitoksilla väkeä Sastamalaan ja sitten toimivista keskuksista lakkautetaan palvelut. Ja lopulta kaikki Sastamalan palvelut karkaavat Tampereelle kuten päivystyskin osittain Acutaan.  Siellä on varmaan pitkät jonot, jos kaikki ympäristökuntien päivystys keskitetään samaan paikkaan. Tuskin näistä muutoksista syntyy mitään säästöä.”

Simo Järvenpää Suodenniemeltä puolestaan odottaa päivystysmuutosta positiivisin mielin: ”Päivystyksen siirtyminen Sotesille voi teoriassa tarkoittaa parannusta nykyiseen. Jonotusajat lyhenevät, kun hoitaja arvioi ensin hoidontarpeen ja kiireellisyyden. Acutan osalta näen ongelmana sen, miten autottomat ikäihmiset esimerkiksi Suodenniemeltä pääsevät kulkemaan Tampereelle. On heillä tosin ollut pitkä matka Vammalaankin.”

 Aiheesta enemmän 22.12. Alueviestissä.

Poimintoja

  • Nimetön

    Mikäli Sotesin virka-ajan ulkopuoliseen päivystykseen kuluvasta rahasta puoletkin käytettäisiin toimintaan päiväaikaan, olisi siitä valtava etu asukkaille.
    Nyt tarkka seuranta, mitä on yhden Sotesin päivystyspotilaan yksikköhinta.

  • Nimetön

    Jos ovet suljetaan päivystyksessä klo 20.00 ja kuulemma henkilökunta on klo 22.00 asti töissä. Eivätkö ovet aukea, vaikka ovea kolkuttaisi potilas, jonka haava vaatisi ompelua, pysyykö ovet kiinni, ja potilas käännytetään Tampereelle—nääs, nääs.

    • hottentotti

      Päkko pysyä kiinni muuten järjestelmä tulee kalliiksi ylitöineen. Siitä seuraa että siirrytään virka-aikaiseen päivystykseen joka tarkoittaa että melkonopeasti kaikki päivystyksellistä apua tarvitsevat saavat hoitonsa Acutassa. Ko. paikan kapasiteetti on jo nyt äärirajoilla ja sama kehityskulku on sote alueen muillakin kulmilla. Lopun voi sitten päätellä kukin ihan itsekseen.

  • Nimetön

    Kiinaan matkaava kaupungin valtuuskunta kuulemma suunnittelee yöpäivystyksen siirtoa Pohjois-Kiinaan – tekevät sen siellä halvemmalla.

  • Nimetön

    Kansanparantajaa Kiinan maalta kaupungin valtuuskunta etsii….Tyrvään Mantan tasoista taitajaa…talouden kuntoon laittajaa.

  • Nimetön

    Vai siirretään osa terveyskeskuksen vuodeosastolle, aikas ihmeellistä. Nykyisinhän on vaikeammat tapaukset, esim. äkkinäinen tulehdustila, otettu aluesairaalaan esim. os 4:lle.
    Mitä siitäkin tulee, kroonikoiden sekaan, ummehtuneille terveyskeskussairaalan osastoille, joissa ei saa edes ikkunaa avata, vaikka olisi kuinka hapetonta sisäilma…

  • Nimetön

    Lainaus aikaisemmasta haastattelutekstistä :”Jonotusajat lyhenevät, kun hoitaja arvioi ensin hoidontarpeen ja kiireellisyyden”
    Millä tavoin tämä järjestelmä nyt on hokkuspokkus paranemassa, onhan nytkin eteisaulatilaan tehty, talviaikaan kylmä odotuseteinen vuoronumerolappuineen ollut toiminnassa, kun homma on ollut Aluesairaalan yhteispäivystyksellä. Siinäpähän on tullut odoteltua ja odoteltua, että kopista painettaisiin vuorolla menijälle ovi auki. Ja onhan siinäkin hoitaja haastatellut, mikähän on SE VIISASTENKIVI, jonka avulla nyt homma alkaa pyöriä kuin Strömsöössä? Näkis vaan !

  • Nimetön

    Päivystävien lääreiden tilipussi isonee ja jonotusajat pitenee. Näin käy!

  • Nimetön

    Työntekijät vaihtoon,ovat ylimiellisiä ja puheistaan loukkaavia, yksinkertaisesti eivät sovi asiakaspalveluun.

    • Nimetön

      Samaa mieltä. Missähän se ammatillisuus näkyy? Esimerkkinä voisi kertoa esim. sellaista, että vaitiolovelvollisuutta ei noudateta. Jokin aika sitten eräässä odotustilassa tultiin ja ”mainostettiin” asiakkaan käynnin syy kaikille muillekin tilassa olijoille.
      Nimittäin sitä ei saa kertoa onko joku asialla Marevan hoitonsa takia tai minkä muun syyn takia hyvänsä. Näinpä vaan kailotti, että olet tullut Marevaanin tuloksiasi kuulemaan.. Tämäkin osoitti, ettei toimija pitänyt mielessä asiakkaan arvostamista ja sitä mitä puhuu ja missä puhuu.

    • Ei mummu

      Parempi ettet pilkkaa sillä voit itsekkin tarvita apua koska tahansa.

  • Nimetön

    Ei kukaan täysijärkinen mene vammalan terveyskeskukseen kun siellä jotuu odottamaan yli kolme tuntia ja jokainen mummu tulee sinne valittamaan nuhaa ja muita turhia tauteja

  • Nimetön

    Kyllä huonot ajat nyt alkavat. Ans kattoo ny. Varroo saa, ettei ilta kahdeksan jälkeen sattuis mittään kauhiaa, ku sit täytyy lähtee ihan Tampereelle asti. Ja jonnoo on sielläki.

    • Nimetön

      Kuinka voi olla mahdollista, että koko Sastamala on yön ilman lääkäripäivystystä? Ei voi muuta sano, kuin ihme hommaa. Keneltäs se kyyti tilataan Tampereelle, jos ei ole omaa autoa- Satoseltako?

  • Kokemuksesta kommenttia kirjoitan

    Niinpä. Edelliseen kommenttiin viitaten, huonot ajat eli entistäkin huonommat ajat alkavat. Kun joudutaan Treen Acutan liehuverhojen taakse makoilemaan. Siellä koko sali kuulee paitsi kaikki sairaustietosi, myös henkilötunnuksesi pakostakin. (Kaikki eivät toki ole niin huonossa kunnossa, etteivät pystyisi seuraamaan asioita ja tapahtumia) Siellä tulee labrakokeen ottaja ja vaatimalla vaatii ääneen ilmoittamaan esim. henkilötunnuksesi. Mitähän tietosuojavaltuutettu kommentoisi asian johdosta… Toivoa sopii, että asialle jotain tehdään…

  • Nimetön

    Koko Acuta-homman ydinhän on se että nykyvanhukset on vielä niin sitkeitä eikä halua vaivata, että kun ne sinnittelee yön yli lähtemättä Tampereelle asti hoitoon niin siinä samalla kuolla kupsahtaa muutama ja tulee Sastamalalle halvemmaksi. sitten kun nykyset nuorehkot päättäjät on vanhoja tulee varmaan taas vammalaankin yöpäivytys mutta ensin täytyy tappaa muutama turha mummo ja pappa. Näin se vaan menee näillä itsekkäillä jotka hoitaa itteensa yksityisillä..

  • Nimetön

    …hmm, isäni sinnitteli lonkkakivun ja selkäkivun kanssa hieman vajaa 3 viikkoa. Sitten oli pakko lähteä päivystykseen kun ei enään päässyt sängystä ylös. Päivystys käyntimme kesti kaiken kaikkiaan 5 tuntia 15 minuuttia. Yksi nuori tyttö odotti neljä tuntia hiljaa ”kitisemättä” ja loppujen lopuksi tuli odotuksen jälkeen lähtö Tays:siin. En vielä oikein usko että nuo turhaan valittavat mummot sun muut sinne päivystykseen änkeävät edes TK:n puolelle ja edelleen toivon, että järki jossain voittaisi ja päivystykset ja muut mahdolliset ”toimet” jatkuisivat Vammalan Aluesairaalassa, niin ensiavussa kuin päivystyksessäkin. Synnäri menetettiin, valitettavasti, itse kokeneena, en Tampereelle olisi ehtinyt edes piipaa-autolla. Lapsivesi-poltot-synnytys 27 minuuttia….

  • Nimetön

    Niin totta toi synnytysesimerkki! Ja se että nyt on vielä paljon porukkaa jotka sinnittelee eikä lähde lääkäriin ennenku ovat puolikuolleita. Kukaan ei siellä turhaan 5-6 tuntia kipeitten keskellä istu ja odota! ei mummot ei nuoretkaan..on se vaan kumma kun ei oman kaupungin sairaalaa puolusteta!!

  • Nimetön

    Nyt on Sotesilla ja sote-lautakunnalla näytön paikka, miten päivystyksen sekä kiireellisen hoidon saavat pyörimään. Kolme tuntia on ehdoton maksimi, jota kukaan voi odottaa saamatta hoitoa vaivaansa.

  • Nimetön

    2.1 homma näytti kyllä ihan kaoottiselta. Olin tunnin ja lähdin pois koska Minua ennen tulleita ei oltu edes vielä haastateltu,eikä kukaan kysynyt miksi tarvivat apua. Hoitohenkilöstöä kulki käytävällä ja ihmiset kysyvät kauanko menee vielä , kenenkään vastaamatta. Laitoshuoltaja vaihtoi muutamia sanoja ihmisten kanssa. Ihmisiä oli tuolit täynnä. Toivottavasti oli vain alkukankeutta.

  • Nimetön

    Olisin sitä mieltä, että päivystystoimintaa olisi varaa tehostaa. Perustelen kantaani sillä, että esim. Helsingin seudulla ko. toiminta on pakostakin tehokkaampaa kun ihmisiä on enemmän. Siis vähemmälle ne paperien pyöritykset ja oikeaa hoitoa oikeaan aikaan apua tarvitsevalle kuntalaiselle.

  • Nimetön

    Sotesin suuri ihmeellinen päivystys on vajaamiehitettyä,(ehkä säästösyistä…..)
    Siitä johtuu, ettei kukaan ehdi kyselemään miksi tarviit apua. Ketään ei näy missään, kun ei ole palkattu henkilöä, joka ottaisi potilaat jo heti aulassa vastaan.
    Viittaan kirjoitukseen Nimetön 2.1.

  • Nimetön

    Sastamalassa mikään ei onnistu, eikä päivystys tule olemaan poikkeus.

  • Kokemus 2. päivä tammikuuta

    Jäin siihen käsitykseen, että vaihto PSHP:n ensiapu/yhteispäivystyksestä Sotesin vastuulle, vaikka se oli tiedossa jo tovin, ei asiaa oltu mitenkään käytännössä valmisteltu.
    Mennessäni aamupäivällä puoli yhdentoista jälkeen ja poislähtöni aikaan kello oli 19:00. Sisälle mennessä ovet olivat apposen auki ja ent. yhteispäivystyksen vuoronumeroautomaatti oli käännetty seinän suuntaan. Nappasin kuitenkin vuoronumeron ja kun pääsin istumaan ent.päivystyksen haastattelu- ja vastaanottoluukkua vastapäätä, tuli joku nainen ja huuteli, että käytävän varrelle ja perällä olevaan tilaan odoittamaan. Homma siis oli täysin lähtenyt lapasesta. Noin iltapäivään asti siellä joku mietti otetaanko vuoronumeroautomaattia käyttöön, vaikka potilaita koko ajan riitti. !!! Tietokoneita vasta aamupäivällä asenneltiin. Tämänhän vaihdon olisi voinut järkevästi suunnitella – mitähän siellä muuten 1.1. tehtiin? Joka tapauksessa sivullisena oli helppo havaita, hoitajilta puuttui käyttöoikeuksia ja käyttäjätunnuksia järjestelmään. Omalla kohdallani ei laboratoriolähetteen teko onnistunut ennen kuin monen tunnin odottamisen ja useamman henkilön tietojensyöttöyrityksen jälkeen. Potilaita oli tarkkailuhuoneessa ja tietoturvasta ei ollut tietoakaan. Kaikkien vaivat tulivat tietoon tarkkailuhuoneessa samoin kuin Acutaan lähetettävien henkilötunnuksetkin, Ne varaukset kun soitetaan tarkkailuhuoneesta, jossa siis on kaiken aikaa hoitajien lisäksi sekä potilaita, että saattajia. Ilmeisesti myös se yhteydenottopuhelin hoidetaan tuosta tarkkailuhuoneesta, johon kehotetaan ottamaan yhteyttä ennen kuin lähtee oma-aloitteisesti Acutaan.
    En huimasta odotustovista huolimatta saanut lopultakaan asiaani hoidetuksi. Lääkäri antoi ohjeen tiedustella valmistumassa olevaa laboratoriotulosta lauantaiaamuna. Puhelimeen vastasi naishenkilö, joka ei tiennyt asiasta mitään. Tokko osasi katsoa edes koneelta. Käski sitten soittaa iltapäivällä uudelleen. Vaan silloinpa puhelinyhteydet tuohon yhteydenottonumeroon olivat sillä tolalla, että neljä kertaa yhteydenottoa yrittäessäni puhelussa oli siirto vastaajaan ja vastaajassa ilmoitettiin, että se on täynnä.
    Lopulta vastasi miespuolinen hoitaja ja hän oli niin töykeä, vaikka sanoin toimivani lääkärin ohjeen mukaan, hänen mukaansa ”soita arkipäivänä!”
    Että näin toimii Sotesi !!!

  • Nimetön

    2.1 turhan käyntini jälkeen siirryin yksityiselle lääkäriasemalle saamaan apua. Edellisen kirjoituksen mainitsemat asiat ovat malliesimerkki kun asioita ei osata valmistella mitenkään. Lehtien palstoilla on kiva kehuskella parin viikon päästä kuinka hienosti ja tehokkaasti homma toimii.

  • Nimetön

    Onkohan sastamalalaisilla yksityisillä lääkäriasemilla vielä päivystystä, joka toimisi klo 22:een? Laittakaa nopeasti sellainen pystyyn, asiakkaita tulee piisaamaan. Sinne osaavaa ja ystävällistä henkilökuntaa hommiin. Kyllä siitä maksaakin vähän enemmän, kunhan hommat hoituu.

  • Kauhistuin edellä lukemistani..

    ..ja tuli vaan mieleen että ovatkohan järjestelyistä vastaavat (sotesi)henkilöt tietoisia moisesta kaaoksesta päivystyksessä!!!

  • Nimetön

    Tohon synnytykseen….Lapisa monilla raskaana olevilla o monta sattaa kilometriä matkaa synnytyssairaalaan.

    • Nimetön

      460 km lähimpään synnytys-yksikköön.Ei paljon auta,jos innokas tulokas päättää tulla vauhdilla. Että, eiköhän meillä kuitenkin asiat ole suht hyvin. Acutassa on joka alan lääkäreitä,ei vain pelkkiä yleislääkäreitä. Saat avun huomattavasti, jos sinua vaivaa joku erikoislääkäriä vaativa sairaus.Ja olkaamme kiitollisia, että edes jostain saamme yöaikaan avun, jos sitä todella tarvitsemme.

    • Nimetön

      Juu niin on. Ja tulle maksaan aikalailla, jos käy muutaman kerran turhaan esim Rovaniämellä, eli kättäri käskee lähteen takasi, ko ei aika ookkaan ihan vielä.
      Mitäpä niistä riskeistä – onhan näillä seuduinki vielä ainaki nelkytä luvun lopulla koto-oloissa, saunassa hoidettu synnytykset. Palataan takasi siihen sitte. Kun ei nää yhteiskunnan varoin koulutetut millään kykene muunlaiseen ongelmanratkaisuun.

  • Nimetön

    Itse olen käynyt syntymässä Porissa, siskolikka Tampereella ja pikkuveli Vammalassa. Näin 50- ja 60-luvulla. Siinä ei silloin ollut mitään kummallista. Äitee lähti heinäpellolta sairaalaan, ja parin päivän päästä takaisin töihin, mummu hoiti kakarat. Olishan se hienoa, jos palvelut olisi luksusluokkaa, mutta kun ei ole rahaa. Kokonaan toinen asia on, kuka ne rahat vei.

  • Nimetön

    …eipä sitä luksusluokkaa ja rahaa ylimääräistä tainnut leveilyyn saakka silloinkaan olla kun Vammalaan tai paremminkin Tyrväälle tuli synnäri. Eikä nämä äidit, niin jo olevat ja vasta tulevat, mielestäni luksusta ootakkaan vaan turvallisuutta. Jänghällä taidetaan eri meiningillä hoidella tulevat synnytykset, varaudutaan erilailla, kun on pitkä matka. En tiedä onko tehty tilastoja, paljonko Lapissa syntyy autoon lapsia tai kotiin kun ei ehdi sairaalalle.
    Niin tai näin kaikkia ei voi mielyttää edes mielipidekirjoituksellaan..

  • muovikassiporukkaanko

    Kolme tuntia vaan sai odottaa. Juopot ovat aina etusijalla. Ei työssäkäyvien niin väljä ole.

    • Nimetön

      Lientäkin litkivä on ihminen,hänkin tarvitsee joskus apua,niinkuin Sinäkin!

  • Nimetön

    Ne täytyy saada äkkiä katkolle ettei tule panikointia kotona, ne vie petipaikat viikonloppuisi.

  • Nimetön

    Ei nyt ymmärrä mitä petipuuhia muovipussi
    housut oikein järjestelette itsellenne

  • Nimetön

    Tänään oli vuoronumerot. Ystävällinen osaava hoitohenkilökunta. Sain hyvää nopeaa palvelua ja kaikki toimi hienosti.

  • Nimetön

    Kyllä Vammalan keskustaan tarvitaan yöksi vaikka yksityinen lääkäriasema hoitamaan akuutit potilaat. Luulisi, että näinä aikoina työntekijöitäkin löytyy.

  • Nimetön

    Henkikulta on kallis. Se matka Acutaan voi olla liian pitkä. Kannatetaan yksityistä Akuuttia.

Kommentointi ei ole käytössä.