Sivuterveysasemien lääkäritilanne on Sastamalassa ollut heikko. Sotesi on pyrkinyt rekrytoimaan lääkäreitä, mutta vakansseja on jatkuvasti täyttämättä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi luvan kilpailuttaa tarvittavat lääkäriresurssit. Uuteen hankintaan Sotesin talousarviossa ei ole kuluvalle vuodelle varauduttu. Mahdollisesti tarvittavan lisämäärärahan hakemisesta päätetään syksyllä.
Terveysasemille hankittaisiin tänä vuonna arviolta 400 tuntia ja ensi vuonna 2 400 tuntia lääkäripalveluja. Hankinnan kokonaisarvio olisi noin 240 000 euroa. Kiirevastaanotolle hankittava määrä olisi arvoltaan noin 270 000 euroa. Määrät voivat muuttua.
Esimerkiksi Äetsän terveysasemalla ei ole pysyvää lääkäriä ollut useampaan vuoteen. Kiikoisten terveysasemalla lääkäriä ei ole ollut maaliskuusta alkaen.
Lääkäripalveluiden hinta on ostettuna arviolta yli kaksinkertainen verrattuna tilanteeseen, jossa lääkäri rekrytoitaisiin suoraan Sotesin palvelukseen.
Myös hammaslääkäripalveluja kilpailutetaan ensi vuodelle. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo olisi noin 800 000 euroa, jos se toteutuu valmistellusti. Nykyiset sopimukset ovat päättymässä tämän vuoden lopussa.
Palveluseteli käyttöön, tulee halvemmaksi ja toimii.
Pitäisikö lääkäreille antaa ilmainen ehkäisy kolmeksi kuukaudeksi niin varmaan tulisivat.
Tämä johtuu sote-uudistukseen valmistautuvista lääkäreistä. Kuka haluaa lääkäriksi terveysasemalle, joka pian lopetetaan? Sen jälkeen joutuu kilpailuun työpaikoista, eikä pääse sanelemaan työehtojaan. On parempi olla nyt työssä, jolla on tulevaisuus. Ostopalvelun kaksinkertainen hinta on esimakua soten yksityistettyjen palveluiden kustannuksista. Veronmaksajan taskua kouraistaan syvältä. Kiitos ymmärtämättömät äänestäjät, että valitsitte valtaan porvarihallituksen, joka persujen äärioikeistolaistumisen myötä kuppaa kansan rahat veroparatiiseihin.
Jos menen esimieheksi johonkin firmaan ja tehtäväni on hommata työntekijöitä ja jos en onnistu siinä tulee joku muu tilalleni joka saa työntekijöitä työhön.
Yksi terveysasema riittäisi Sastamalaan.Silloin toiminta olisi järkevää.
Epäilen, että sote-uudistuksen jälkeen kaikki lääkäri- ja hoitajapalvelut valuvat pikkuhiljaa Tampereelle…
Mahtavatkohan yksityispuolen hinnat laskea soten jälkeen? Esim. kaihileikkaus n. 4000 € kaksi silmää normaalihinta. Julkisella 107€ ! Kuka muu, kuin veronmaksajat yhdessä maksavat erotuksen . Ei siis järjenhiventä soten tulossa. Kaikki muukin erikoissairaanhoito kulkee samassa hintaluokassa, että mistä ne säästöt tulevat? Kannattaisi harkita nykyisten sairaala- ja terv.keskuksien kehittämistä, niin halvempaa olisi. Entäs kulut maakuntahallinnosta? Tässä vaiheessa pitää kyllä lähettää jokaiseen kotiin tiedonanto siitä, mitä sote jokaisen kansalaisen kohdolla tarkoittaa, niin ei tarvitse kenenkään luulla mitään, kun saa faktatietoa? Ei kyllä taida soten rakentajillakaan olla harmainta aavistusta, mitä nyt ollaan tekemässä, mutta väliaikatieto kansalaisille on tervetullutta informaatiota.
Kyllä nuo operaatiot sekä yksityisellä että julkisella puolella ovat suunnilleen yhtä kalliita, julkisella puolella kunta maksaa kustannuksista suurimman osan, yksityispuolella Kelan kautta yhteiskunta osallistuu kustannuksiin.
Yksityisillä terveyspalveluilla on omistaja, joka haluaa sijoittamalleen pääomalleen tuoton, eli palkkion toimenpiteistä on oltava reilusti suurempi kuin kulut. Myös tämän voiton maksaa palvelun käyttäjä joko suoraan tai verotuksen kautta. Voitoista ei välttämättä heru yhteiskunnalle verotuloja, koska ne kierrätetään veroparatiisien kautta seuraavaan sijoituskohteeseen, joka ei välttämättä ole Suomessa. Seuraava kohde voi olla epäeettinen tai luontoa tuhoava, eikä tätä toimintaa rahoittava suomalainen terveydenhoitojärjestelmä voi asialle mitään.
Yhteiskunnan rahoittamalla terveyspalvelulla ei ole rahallista tuottovaatimusta, eikä se tarvitse tyrkyttää ylimääräisiä toimenpiteitä liikevaihdon ja voittojen kasvattamiseksi. Siksi se on ainakin tuon liikevoiton verran edullisempaa ja tarkoituksenmukaisiin hoitoihin keskittyvänä tehokkaampaa.
Voisiko toimitus kommentoida, mihin pohjautuu ”arvio” siitä, että ostopalvelulääkäri olisi yli hinnaltaan yli kaksinkertainen verrattuna Sotesiin palkkasuhteessa olevaan lääkäriin? Työssäni näitä lukuja päivittäin näkevänä en millään voi uskoa tätä arviota todeksi. Onhan arvion tekijällä huomioituna se, että ostopalvelulääkärin laskutusta ja palkatun lääkärin palkkaa ei voi suoraan mitenkään verrata?
Hei,
tieto on peräisin yhteistoiminta-alueen sosiaali- ja terveyslautakunnan esityslistalta, jossa todetaan näin: ”Hankintaa varten käytetään lääkärien palkkoihin varattuja henkilöstömäärärahoja, mutta lääkäripalveluiden hinta ostettuna on arviolta yli kaksinkertainen verrattuna tilanteeseen, jossa lääkäri rekrytoitaisiin suoraan Sotesin palvelukseen.”
Kesäterveisin
Maija Latva
päätoimittaja
Kiitos vastauksesta. Tämän tyyppisissä asioissa monesti aktiivisesti unohdetaan esimerkiksi työnantajakulut ja rekrytointikulut, kun ostolääkärin hintaa verrataan suoraan oman työntekijän palkkaan (jossa siis em. kulut eivät vielä mukana).