Thierry Neuville voitti Autoglym Rallin

Kuluvan kesän lämpimin päivä helli rallikatsojia Sastamalassa lauantaina, kun PR-Racingin järjestämä Autoglym Ralli ajettiin Ellivuoren ympäristössä. Rallin yleiskilpailun voittoon ajoi odotetusti rallin MM-sarjan pistekakkonen, Hyundain Thierry Neuville. Suomalaisittain päivä oli hieman mollivoittoinen, kun R5-luokassa voitosta taistelleet Jari Huttunen ja Juuso Nordgren joutuivat keskeyttämään ulosajoihin.

Autoglym Rallin ehdoton ykköstähti oli belgialainen Thierry Neuville, joka yhdessä Hyundai-tallin kanssa haki kilpailusta sopivia säätöjä kahden viikon päästä ajettavaan Suomen MM-ralliin. Neuville ajoi odotetusti rallin yleiskilpailun voittoon ja talli sai runsaasti tärkeitä testikilometrejä, joten päivä oli kaiken kaikkiaan onnistunut.

”Mukava päivä, kaikki sujui hyvin ja tämä oli oikein hyvää valmistautumista Suomen MM-rallia varten. Sain myös tärkeää lisäkokemusta uudella autolla ajamisesta nopeilla suomalaisilta teiltä, joten olen erittäin tyytyväinen”, Neuville kommentoi rallin jälkeen.

R5-luokassa edellisessä MM-osakilpailussa Puolassa luokkavoittoa juhlinut Ole Christian Veiby sai lauantaina erinomaisen vastuksen suomalaisnuorukaisilta, Juuso Nordgrenilta, sekä urallaan ensimmäistä kertaa nelivetoisella kalustolla kilpailleelta Jari Huttuselta. Kuuden ajetun erikoiskokeen jälkeen norjalaisen johtomarginaali Huttuseen nähden oli 3,1 sekuntia, mutta kaksintaistelu päättyi seuraavalla, rallin toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, kun Huttunen ajoi ulos ja joutui keskeyttämään.

Veibyn ja Huttusen ulosajon jälkeen luokassa toiseksi nousseen Nordgrenin välinen ero ennen viimeistä erikoiskoetta oli 14,4 sekuntia. Veiby päätti rallin pohja-aikaan, mutta Nordgren menetti kakkossijansa ulosajoon. Veibyn jälkeen toiseksi R5-luokassa ajoi lopulta Hiroki Arai ja kolmas oli Takamoto Katsuta.

Veiby harmitteli rallin jälkeen, että suomalaisduo Huttunen – Nordgren joutui keskeyttämään.

”Olen pahoillani heidän puolestaan. Oli mukavaa taistella voitosta ja nautin siitä todella paljon. On selvää, että he ovat todella nopeita näillä teillä. Tein parhaani ja jouduin pistämään aivan kaiken peliin. Kaiken kaikkiaan hyvä päivä ja erityisen tyytyväinen olen siihen, että löysimme autoon hyvät säädöt Suomen MM-rallia varten”, Veiby suunnitteli.

Junioreiden ykkönen oli tämän vuoden Suomen MM-rallin Tulevaisuuden Tähti -kuljettaja Emil Lindholm.

”Aika huima päivä. En varmaan koskaan ole elämässäni ajanut näin vaativilla teillä. Tietysti hieno fillis olla maalissa ja vielä ykkössijalla. Ei voisi paremmin olla. Seuraavaksi Jyväskylään. Teiden puolesta suurin haaste oli täällä, mutta tietysti Jyväskylässä pitää ajaa kolme päivää kovaa vastusta vastaan. Tulee mielenkiintoista”, Lindholm hymyili.

R4-luokassa porilainen Antti Selivaara oli yksi päivän ylivoimaisimmista luokkavoittajista.

”Hieno päivä ja upeat tiet. Nuotillisesti kokeiltiin vähän uusia juttuja ja tien käyttöä vähän paremmaksi. Toimi ainakin omasta mielestä ihan hyvin. Tietysti vertailupohjaa ei nyt ollut, mutta tyytyväinen olen. Tästä kohti syksyä ja SM-sarjan osakilpailuja”, Selivaara katsoi kohti syyskuussa ajettavia Uudenkaupungin ja Tampereen SM-ralleja.

Mikko Hirvonen kilpaili tänä vuonna toista kertaa legendaarisella Ford Escortillaan Historic-luokassa ja toukokuisen Keravan kilpailun tavoin myös nyt tuloksena oli ylivoimainen voitto.

”Oli erittäin hieno päivä ja meillä oli Jarmon (Lehtinen, kartanlukija) kanssa todella hauskaa. Loistava reitti ja kaikki järjestelyt toimivat oikein hyvin. Tällaisia ralleja pitäisi olla lisää. Aina tietysti on paikkoja missä voisi mennä vielä kovempaa, mutta eihän tässä tietysti enää mitään uraa ole tarkoitus rakentaa. Iltapäivällä nautti vieläkin enemmän, kun alkoi ajo osumaan kohdalleen ja sai autosta enemmän irti”, Hirvonen kertasi päiväänsä.

  • Tiet kuntoon

    ”Hieno päivä ja upeat tiet.” Toivottavasti rallin järjestäjät korjaavat teiden vauriot vai jääkö ne yhteiskunnan vastuulle.

    • Nimetön

      Ikävä tuottaa pettymys, mutta rallien jälkeen tiet on aina laitettu vähintään yhtä hyvään, useimmiten jopa parempaan kuntoon kuin ne ennen sitä olivat.

      • Nimetön

        Ikävä tuottaa pettymys, mutta tienpidon ammattilaiset ovat eri mieltä lopputuloksesta.

      • Nimetön

        No jopas! Sitten pitää tilata sorat ja lanaus eri tienpidon ammattilaisilta. No ei, he vaan ovat kateellisia toisilleen, kuten kaikki täällä, teet niin tai näin, väärin korjattu.

      • Nimetön

        Kyllä on lapsellisen tyhmä nimitys, ja voi että, kun ei viestimään kykene kuin moista typerää nimittelyä suosimalla !

  • Nimetön

    Kiistaton totuus on, että rallit aiheuttavat melu-, pakokaasu-, öljy-, sun muuta saastetta sekä suoraan, että välillisesti.

    • Nimetön

      Täysin marginaalinen merkitys normaaliliikenteen ja muun toiminnan päästöihin nähden.

  • Nimetön

    Rallit on täysin turhaa saastuttamista, samoin kaikki formulat sun muut moottorikilpa-ajot Mitä hyötyä tästä on? Missä on ympäristöjärjestöt puolustamassa luotoarvoja. Napajäätiköt sulaa muutenkin kiihtyvään tahtiin. Menkää vaikka pyörällä tai juosten!

    • Nimetön

      Ethän ole itse myöskään edesauttanut ilmastonmuutosta matkustamalla lentäen lomalle? Et myöskään autoile huvin vuoksi, ethän? Reippaana pyörällä ja kävellen.

  • Mielensäpahoittaja

    Sääliksi käy, ralliteiden varsilla asuvia ihmisiä..
    Eipä ole polttoaine vielä tarpeeksi kallista.

    • Nimetön

      Eipä mitään, ihan hauskaa vaihtelua ja pääsee todella helposti yhden päivän ajan seuraamaan rallia vaikka omalta maalta. Ei näitä niin usein ole että haitaksi asti. Tiedotus on hyvää ennakkoon että teiden rajoitukset pystyy ottamaan huomioon ja järjestysmiehet päästivät kyllä joustavasti menemäänkin välillä kun se oli mahdollista. Ihan positiivista tapahtumaa sivukylille!

  • AMIGO

    On se kumma , aina löytyy tätä sateenkaari porukkaa, niille ei kelpaa mikään,
    aina pitää kitistä, ja valittaa toisten harrastuksista,,,,,, Ralli on hieno laji,,,,, !!!
    Terveisin rallin pikataipaleen varrella asuva.

  • Pieniä silakat joulukaloiksi

    MTV:n uutisista:

    Autolautta päihittää autot päästöissä

    Jos verrataan uuteen bensiinikäyttöiseen henkilöautoon, autolautan päästöt ovat melkoiset.

    Kuljettua kilometriä kohden yhden autolautan hiukkaspäästöt vastaavat yli 100 000 henkilöauton päästöjä. Typen oksidien päästöt ovat yhtä suuret kuin yli 160 000 henkilöauton päästöt ja rikkidioksidipäästöt vastaavat yli 300 000 henkilöauton päästöjä.

    Yksi autolautta vois siis tupruttaa vuodessa ilmaan rikkiä melkein yhtä paljon kuin koko Suomen tieliikenne.

    • Nimetön

      Tarkoitatko Itämeren liikenteessä ajavia vanhoja autolauttoja???
      Viking Crage ei kyllä noin saastuta!

  • Nimetön

    Millä valepa menee pelaamaan vieraspaikkakunnille???AUTOLLA!!!!
    Aivan turhaa saastuttamista moinen urheilu!!!!
    Aivan kaikki saastuttaa,autolla ajetaan urheilutapahtumiin,esim.jääkiekkohallien pihat on täynnä saastuttavia autoja kaikki turha on saatava loppumaan!!!!!

  • Nimetön

    Ralli – ja varsinkin Formulakisojen käyttämällä rahalla elättäisi puoli maailmaa.

    • Nimetön

      Niin elättäs monella muullakin ns.urheilu lajilla,esim jääkiekko maailmalla!

Kommentointi ei ole käytössä.