Näpit ja nuppi kertovat suuren osan asiakkaan terveydestä

Atte Höltän tutkimusvälineet kulkevat lääkärin mukana pienessä laukussa. Vastaanoton voi pystyttää vaikka keittiönpöydän ääreen.

Huittislainen Atte Hölttä päätti jo lapsena, että ryhtyy aikuisena lääkäriksi. Tällä hetkellä mies toteuttaa unelmaansa työskentelemällä Huittisten terveyskeskuksessa ja pyörittämällä sivutoimisesti Huittisten kotilääkäripalvelua.

”Viime keväänä pääsin kuntatyönantajan kautta kokeilemaan kotikäyntien tekemistä. Isommissa kaupungeissa kotikäynnit ovat jo arkipäivää, mutta täällä ne ovat uusi asia. Aloin miettiä, että olisiko Huittisissakin kysyntää palvelulle, jossa asiakas ei tulekaan lääkärin luo, vaan lääkäri menee asiakkaan kotiin.”

Hölttä valmistui lääketieteen lisensiaatiksi maaliskuussa ja eniten työkokemusta hän on kerännyt Vaasan keskussairaalasta päivystyksessä sekä operatiivisesta klinikkaryhmässä. Mies on erityisen kiinnostunut kirurgiasta ja pientoimenpiteistä, korva- ja keuhkotaudeista sekä akuuttilääketieteestä. Höltän tulevaisuuden toiveena onkin valmistua akuuttilääkäriksi.

”Tällä hetkellä työskentelen päivät terveyskeskuksessa, joten kotilääkäripalveluita on mahdollista tehdä iltaisin ja viikonloppuisin. Toiminta on vasta alkanut, mutta ensimmäiset kotikäynnit on jo tehty”, Hölttä kertoo.

Lääkärin kotikäynnillä hoituvat yleiseen terveystarkastukseen liittyvät toimenpiteet. Hölttä näkee, että palvelu sopii erityisen hyvin iäkkäille ja liikuntarajoitteisille henkilöille, mutta hän uskoo kotikäynneistä olevan iso hyötyä myös lapsiperheille ja heille, joiden ei ole helppo irrottautua vastaanotolle virka-aikana.

”Esimerkiksi lapsen korvien jälkitarkastus voisi hoitua niin, että lääkäri tuleekin kotiin.”

Pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa Hölttä suosittelee olemaan yhteydessä terveyskeskukseen.

”Koska lisätutkimukset ja konsultaatiot järjestyvät joka tapauksessa sitä kautta.”

Sen sijaan lääkityksen kokonaisarviot ja reseptien uusinnat onnistuvat hyvin myös kotilääkärin vastaanotolla.

”Erityisen hyvin kotikäynti toimii, jos asiakkaalla on tarve jollekin lausunnolle. Mikä olisi parempi tapa arvioida asiakkaan selviytymistä kotona kuin menemällä paikanpäälle katsomaan tilanne.”

Myös tuki- ja liikuntaelinten ongelmat on helppo arvioida kotioloissa.

”Kotona pystyy hoitamaan lähes kaiken saman, mitä terveyskeskuksessakin. Näpit ja nuppi kertovat paljon asiakkaan vaivasta ja jopa 80 prosenttia diagnoosista tulee asiakkaan kuuntelusta”, Hölttä perustelee.

Lue koko juttu keskiviikkona ilmestyneestä Alueviestistä.

 

2 vastausta artikkeliin “Näpit ja nuppi kertovat suuren osan asiakkaan terveydestä”

  1. Nimetön

    Kannatan tätä mallia. ”Muhammed ja vuori” ja päinvastoin. Koko logistiikka toteutuisi tällä mallilla. Säästöä…sitä hemmetin SÄÄSTÖÄKIN…Rokotukset, terveyskontrollit, kaikki ”turhat” TK-kuormitukset vain terveysbussiin tai kotilääkärille.