Lojer on ostanut Teoteamin sairaalakalusteiden huoltotoiminnan

Sastamalalainen sairaala- ja hoitokalustevalmistaja Lojer on ostanut Teoteam Oy:n sairaalakalusteiden huoltoon erikoistuneen yksikön.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Lojerin resursseja ja osaamista, joita tarvitaan muun muassa sote-uudistuksen jälkeen, kun maakunnat haluavat entistä laajempia palvelukokonaisuuksia. Myös älyä sisältävien kalusteiden määrän lisääntyminen vaatii uudenlaista osaamista.

Kaupassa lahtelaisen Teoteamin sairaalakalusteiden huoltoon ja korjaukseen keskittynyt yksikkö siirtyy Lojerin omistukseen ja seitsemän henkilöä Lojerin Medical Service -yksikköön. Yksikkö on osa Lojerin palveluliiketoimintaa, johon kuuluvat sairaala- ja hoitokalusteiden huolto, korjaus, vuokraus, rahoitus sekä laitekannan hallintaan tarkoitetut ohjelmistot. Yksikössä työskentelee kaupan jälkeen 15 henkilöä.

”Kauppa leventää hartioitamme sairaala- ja hoitokalusteiden huollossa ja korjauksessa. Varaudumme sote-uudistukseen, sillä meidän on pystyttävä tarjoamaan uusille maakunnille entistä suurempia palvelukokonaisuuksia huollosta laitehallintaohjelmistoihin. Lisäksi saamme kaupan kautta uutta osaamista muun muassa potilasnostinten huollossa ja korjauksessa”, kertoo Lojerin toimitusjohtaja Ville Laine.

”Valmistaudumme myös kehitykseen, jossa sairaalakalusteet sisältävät entistä enemmän älykkäitä toimintoja. Laitteet tarkkailevat itse muun muassa huollon tarvetta, vikaantumista sekä väärinkäyttöä. Ne myös lähettävät huoltokutsut automaattisesti. Yrityskaupan kautta saamme leveämmät hartiat, joita teknisen kehityksen seuraaminen vaatii.”

Palvelusta uusi tukijalka Lojerille

Lojer on markkinajohtaja sairaalakalusteiden huollossa ja korjauksessa. Yrityksen toiminta kattaa koko Suomen, ja huoltosopimusten piirissä on yli 10 000 sähköistä sairaalakalustetta. Lojer tarjoaa myös avaimet käteen -palvelumalleja. Asiakas voi esimerkiksi sairaalasängyn sijaan ostaa palvelun, joka sisältää sängyn, patjan, varaosat, huollot ja tarkastukset.

”Palveluliiketoiminta kasvaa voimakkaasti, ja me olemme valinneet sen strategiseksi painopistealueeksemme. Tavoitteenamme on lähivuosien aikana saada noin viidennes liikevaihdosta palveluliiketoiminnasta.”