Tornihuvilan koodi ratkesi askartelemalla ja pilliin puhkumalla

Tornihuvilan koodia ratkoessa pääsi askartelemaan kirjanmerkkiä.

Tornihuvilan ja Pukstaavin pihapiirissä Vammalan Marttilankadulla on vilskettä. Taivaalta vihmoo vettä, mutta se ei lukuisia puistossa kirmaavia lapsia ja aikuisia hidasta. Jotain on selvästi hukassa, mutta mitä?

”Nyt on tarkoitus ratkaista vihjeiden avulla Tornihuvilan koodi”, paljastaa Crista Sjöholm. Koodin ovat luoneet Karkun kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijat, siis Sjöholm yhdessä luokkatovereidensa kanssa. Projekti on osa opiskelijoiden yrittäjyystehtävää.

7-vuotias Tilda Varjonen ja Nina-äiti ovat jo toiseksi viimeisen tehtävän kimpussa. Miten koodia on ratkottu?

”Olemme puhaltaneet pillillä palloa, vastanneet Tatu ja Patu- ja Koiramäki-kirjojen pohjalta tehtyihin kysymyksiin ja askarrelleet kirjanmerkin”, Tilda kertoo. ”On ollut kivaa”, tyttö jatkaa iloisesti hymyillen.

Kohta siirtyvät äiti ja tytärkin raikkaaseen ulkoilmaan. Viimeinen tehtävä, kuvasuunnistus, laittaa osallistujat liikkeelle Tornihuvilan pihamaalle.

”Sen jälkeen käymme kirjastoautossa”, ilmoittaa Tilda.

7-vuotias Tilda Varjonen selvitti koodin arvoitusta yhdessä äitinsä kanssa.

Tornihuvilan koodi oli osa lasten ja nuorten kirja- ja kulttuuritapahtuma Lankkua. Marttilankadun varressa pääsi pitkin päivää puuhaamaan paljon muutakin mukavaa, kuten maalaamaan mangaa, pelaamaan sanasotaa ja tuunaamaan fidget spinner -hahmoja.

Manga-työpajassa Vammalan lukiolla lajin syövereihin opasti muun muassa mangan kuin omat taskunsa tunteva opiston kuvisoppilas Ansa Itävaara.

”Ihastuin mangaan 9-vuotiaana isosiskoni jalanjäljissä. Sisko antoi minulle pokkarinsa luettavaksi ja innostuin. Seuraan myös animea eli japanilaista animaatiota”, 15-vuotias Itävaara kertoo.

Mangan tunnistaa usein suuripäisistä ja suurisilmäisistä hahmoista.

”Oikeasti manga voi olla ihan minkänäköistä vaan, se riippuu täysin tekijästä”, paljastaa taiteilija.

15-vuotias Ansa Itävaara tuntee mangan.
9-vuotias Miihkali Kerkkänen tuunasi keskittyneesti fidget spinner -hahmoa. ”Olen tehnyt huopahahmoja aiemminkin. Tämä on aika vaikeaa, kerran pistin sormeeni”, hän paljasti.
Marko Alakruuvi loihti lukion aulassa hyvänmielen toivekuvia.

Poimintoja

  • Kyösti

    Oliko se kirjastoauto koodikielellä W124 200D, vai missä meni pieleen?

Kommentointi ei ole käytössä.