Sastamala on laaja kunta, jonka sisäinen joukkoliikenne ei toimi. Ilman ajokorttia ja autoa ei pääse kyliltä Vammalaan ja takaisin.
”Ei pidä paikkaansa”, sanoo Antti Salminen, jonka mukaan nykytilanteessa on petrattavaa, mutta joukkoliikenteeseen liittyy myös paljon vääriä mielikuvia. Esimerkiksi koulupäivinä Mouhijärveltä ja Karkusta kulkee Vammalaan ja takaisin 5 – 7 reittivuoroa. Illosta ja Kiikka – Keikyä -akselilta pääsee Vammalaan ja takaisin kolmesti päivässä.
”Mouhijärven ja Vammalan välillä liikennöi kolme eri toimijaa. Jos joku etsii tietoa esimerkiksi vain yhden liikennöitsijän sivuilta, voi jäädä epätietoiseksi muiden ajamista vuoroista. Ylipäänsä tiedot Sastamalan sisäisen joukkoliikenteen aikatauluista ovat hankalasti läydettävissä.”
Kaikki aikataulut kootusti netissä
Kunnallisharjoittelija Salmisen kaupungille tekemän joukkoliikenneselvityksen anti julkaistaan joulukuussa. Yksi sen pohjalta tehtävistä johtopäätöksistä on, että kunnan sisäisestä joukkoliikenteestä pitäisi tiedottaa enemmän ja selkeämmin.
Salminen toivoo, että Sastamalan kaupunki markkinoisi jatkossa bussiyhteyksiä enemmän. Äskettäin Sastamalan sisäisten bussivuorojen aikataulut on koottu yhteen paikkaan osoitteeseen Sastamala.fi/joukkoliikenne.
”Aikataulut ovat tulostettavissa sieltä, ja ajatuksena on myös toimittaa aikatauluja paperimuodossa esimerkiksi kirjastoihin ja kauppoihin. Tässä voisi tehdä yhteistyötä vaikka kyläyhdistysten kanssa.”
Linjurilla ympäri vuoden?
Vuorojen vähyyttä purnataan, mutta toisaalta matkustajia on vähänlaisesti lukuunottamatta koululaisvuoroja. Salminen näkee, että markkinointia tehostamallla
on mahdollista saada lisää matkustajia muista väestöryhmistä.
Nykyisiä reittiliikenteen vuoroja ajetaan lähinnä kouluaikoina. Selvitykseen vastanneista kuntalaisista moni toivoi vuoroja ajattevan myös kesäisin, kun koulut ovat kiinni.
Salminen sanoo, että palveluliikenne on kuntalaisten käytettävissä ympäri vuoden, mutta kyydin tilaamista etukäteen pidetään hankalana systeeminä.
”Kaupungilla harkitaan, voisiko reittiliikennettä olla kesäisin arkipäivinä, sillä tarve sellaiselle näyttäisi olevan suuri.”
Pieniä asioita oikein
Alueviestin verkkosivuilla käydyn keskustelun perusteella reittiliikenteeseen kaivattaisiin lisävuoroja muun muassa Keikyän ja Kiikan suunnalta Vammalaan. Kiikoisista ja Suodenniemeltä Putajantietä Vammalaan ja takaisin pääsee reittiliikenteen linjurilla vain kerran arkipäivässä.
Salminen kertoo saaneensa palautetta samasta aiheesta. Asia nousi esille myös selvityksen tiimoilta. Hän pitää mahdollisena, että muutamia vuoroja esimerkiksi juuri Keikyän, Kiikan ja Vammalan välille voisi olla mahdollista saada nykyisen kaluston käyttöä tehostamalla.
Salminen muistuttaa, ettei kyliltä Vammalaan tunnin välein kulkeva tai muuten tiheä vuorotarjonta kaikkiin suuntiin ole kuitenkaan realismia. Työrukkasia ei silti kannata lyödä tiskiin.
”Jokseenkin tyydyttävästi toimiva joukkoliikenne saadaan tekemällä lukuisia pieniä asioita oikein. Ehkä joihinkin tiettyihin koloihin olisi järkevää lisätä vuoroja. Mutta tällöinkin hintalappu jäisi nähdäkseni korkeintaan joihinkin satoihin tuhansiin euroihin, ei miljooniin.”
Lue juttu kokonaisuudessaan 22.11. Alueviestistä.
Suurin puute on se, että linja-autolla ei pääse Vammalan uimahalliin!!!
tietääkö herra salminen kaunko kestää käydä suoteelta vammalassa linjurilla,,,,,,,,,,,10H
Kiitos Antti työpanoksestasi tässä monimutkaisessa asiassa!
Olisipas linkkarivuoroja ! Ei huono ajatus