Gallup: Mikä on parasta Suomessa?

Emil Vidfelt, Alma Yli-Komi, Veeti Liuha ja Matilda Parvio Karkun koulusta.

Emil Vidfelt, Karkun koulu, 5lk:

”Suomessa on ilmainen ja hyvä koulutus. Täällä asuu enimmäkseen kivoja ja suvaitsevaisia ihmisiä. Meillä on hieno ympäristö, josta voisi pitää vieläkin parempaa huolta. Kesät voisivat olla lämpimämpiä.”

Alma Yli-Komi, Karkun koulu, 2lk:

”Suomessa on puhdas luonto. Suomi tunnetaan saunasta. Suomen maakunnat ovat erilaisia, on rikkaus, että täällä on paljon kaikenlaisia paikkoja ja tapoja. Kunpa Suomessa ei kenenkään tarvitsisi olla yksinäinen.”

Veeti Liuha, Karkun koulu, 4lk:

”Suomi on parhaita maita maailmassa. Täällä asiat sovitaan puhumalla. Luontoa voisi suojella enemmän, sillä ilmastonmuutos koskettaa kaikkia ihmisiä. Iskä on harkinnut hybridiauton ostamista, ja minun mielestäni sellainen olisi hyvä hankinta, koska se saastuttaa vähemmän.”

Matilda Parvio, Karkun koulu, 3lk:

”Suomi on turvallinen maa, jossa ei juuri ole vaarallisia kasveja tai eläimiä. Metsässä liikkuessaan ei tarvitse varoa kuin kyykäärmeitä. Toivoisin, että kaikilla suomalaisilla olisi töitä, sillä työttömyys on ikävä asia.”

 

Noora Petäjistö, Vilja Heinonen, Lauri Välimäki ja Kukka Yli-Erkkilä Muistolan koulusta.

Noora Petäjistö, Muistolan koulu, 4b:

”Metsät ovat Suomen aarre, arvostan kaunista luontoamme. Sata vuotta on pitkä aika, tuntui hienolta juhlia koulussa itsenäisyyttä. Toivon, että tulevaisuuden Suomessa olisi vähemmän vihapuhetta ja väkivaltaa.”

Vilja Heinonen, Muistolan koulu, 4-6h:

Onneksi meillä on itsenäisyys. Liian monessa maassa on sota. Olen tavannut sotaa pakoon lähteneitä ihmisiä, he näyttävät surullisilta. Suomessa on turvallista.”

Lauri Välimäki, Muistolan koulu, 6b:

”Suomessa on kiinnostava ja monimuotoinen luonto, on kaupunkimaista ympäristöä ja erämaan tuntua. Toivottavasti Suomi ei joudu sotiin, itsenäisyyden säilyminen on kaikkein tärkeintä. Rikollisuus ei saisi lisääntyä.”

Kukka Yli-Erkkilä, Muistolan koulu, 2lk:

”Suomessa kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Jossain muualla rikkaat saavat ruokaa ja köyhät näkevät nälkää, eivätkä tytöt pääse kouluun, vaan joutuvat töihin. Haluaisin tavata isomummuni, hän oli sodassa ilmavalvontatehtävissä.”

Koulut, joista oppilaita pyydettiin gallupiin, valikoituivat sen perusteella, että niistä oli arvottu edustajat Suomen lasten itsenäisyysjuhlaan Säätytalolle. Toimitus piipahti jututtamassa juhliin lähtijöitä (Veetiä ja Viljaa) kouluissaan ja samalla reissulla tehtiin gallup-kysely.