Yleisöltä: ”Paljon harmia hälytystarrasta”

Lukija toi toimitukseen näytille vaatteistaan leikkaamansa hälytystarran.

Alueviestin lukija koki harmittavia hetkiä paikallisessa Citymarketissa housuissaan olevan hälytystarran vuoksi.

”Olin puolisoni kanssa torstaina 21. joulukuuta iltapäivällä asioimassa paikallisessa Citymarketissa. Kun saavuimme kassalle, hälytyslaite alkoi soida. Ensin en edes tajunnut, että se soi minulle. Näytin kassini, tyhjä. Riisuin takkini, kassa epäili, että minulla on jokin tarra vaatteissani. Riisuin kenkäni, lakkini ja aina välillä menin hälytyslaitteen läpi, ja hälytin hälytti.

Pyysimme myöskin vartijaa paikalle, mutta ei ollut saatavilla sillä hetkellä. Sain luvan poistua liikkeestä. Tilanne oli hämmentävä, sillä tiesin ettei minulla ole mitään sellaista, mikä ei ollut minulle kuuluvaa. Kun pääsimme kotiin, tarkistin pitkät housuni, ja sieltä vasemman taskun alapuolelta sivusaumasta löytyi pesuohjelappujen lisäksi tarra, jossa luki: poista ennen käyttöä. Avlägsnas före användning. Se oli hälytystarra, jonka olemassaolosta en tiennyt. Olin ostanut housut lokakuun vaihteessa Tokmannilta.

Kirjoitan tästä sen tähden, että kauppiaat valistaisivat kassahenkilökuntaa kertomaan asiakkaille, että heidän ostamansa tuote sisältää hälytystarran. Uskon, ettei monikaan kiinnitä huomiota vaatteiden sisäsaumoissa oleviin tarroihin. Olen keskustellut useamman tutun kanssa tästä, ja vain yksi tiesi, sillä oli joutunut itse näidän tarrojen kanssa tekemisiin.

Tiedän, että liikkeiden henkilökunnalla on riittävästi muutakin tehtävää kuin tarkastella asiakkaiden vaatteita. Ja onhan tällainen tilanne hämmentävä ja kiusallinen asiakkaille, jotka haluavat toimia elämässään rehellisesti.

Hyvää uutta vuotta 2018 liikkeiden henkilökunnalle.”

Anja Selin

Poimintoja

  • Nimetön

    Minulle on Tokmannilla joka kerta tarrasta sanottu kassalla. Joskus itselläni hälytys tuli kirjaston kirjasta!

  • Nimetön

    Kyllä paikallisessa tokmannissa on joka kerta ohjeistettu leikkaamaan hälytys lappu pois ennen käyttöä.

    • Nimetön

      Sanoa on Tokkalla jollekkin voitu, vaan eipä järjestään kaikillle. Meidän perheessä kävi näin jo pari vuotta sitten, että oli ostettu jo viikkoja sitten miehen ulkoilutakki, eikä minkäänlaista ohjeistusta tullut. Ihmettelin, että mikä on, kun pilililit soivat, kun seuraavan kerran menimme liikkeeseen ja poistuimme. Kassamyyjä ei sanonut mitään, eikä tarkastukseen jouduttu. Oli vissiin tavanomaista. Mutta sitten, kylllä kotiin palattua ruvettiin tarkastamaan takkia ja oli tuotteessa tuollainen järjetön vaalea silkkinauhalitiste, pois leikattava palanen.
      Ei kai aiheettomia hälytyksiä saa tulla, ja kai hyvitystä maksetaan, jos ruvetaan perättömiä epäilemaän ja syyttelemään ja nolaamaan asiakkaita?
      Kyllä se nykymyyjien mielellään esittämä kysymys ” kuittii” , siis kuitti maksetusta ostoksesta on tarpeellinen, sitten varsinkin kun vielä ko myymälän ostohistoriaansakin täytyy lähteä tarkastelemaan, jos noin pääsee käymään.

  • Nimetön

    Minulle on kerran sanottu, onneksi olen jälkeenpäin muistanut tarkistaa.

  • Nimetön

    Kerran ei sanottu ja alkoi Lidlissä hälyt soida. Nolotti. Toisella kertaa sanottiin, jolloin vasta ymmärsin aiemman hälytysepisodin syyn ja osasin etsiä vaatteista tarraa.

  • Oliver

    Minulle on Tokmannilla sanottu, että kyseinen tarra/lappu pitää poistaa. Joskus ovat vielä erikseen antanut paperisen lapun jossa ohjeet.
    Eniten minua ärsyttää Tokmannin toiminta… hälytys alkoi soida, kun asioin Tokmannilla. En ole koskaan mitään varastanut, joten hieman hämilläni olin, kun kohdallani alkoi soimaan. Kaikki muut asiakkaat tietysti kääntyi katsomaan ”kummoinen näpistelijä” tällä kertaa on haaviin jäänyt. Siinä sitten naama punaisena, selitin ettei minulla ole mitään varastettua ja juuri ostokseni maksoin. Kassa ymmärsi ja antoi minun menne, sen kummempaa kyselemättä. Mielestäni kaupoissa pitäisi kuuluttaa esim. väärä hälyytys tai vastaavaa, että myös muut asiakkaat tietävät ettei ole varastanut mitään. Nopeasti pienessä kylässä lähtee juorut lentämään ja syyttömiä syytellään. Kauppoihin kuulutus väärästä hälyytyksestä, kiitos

  • Nimetön

    Valittakaa asiakaspalveluun. Kun tarpeeksi jakavat 10 euron lahjakortteja, niin ehkä muistavat jatkossa informoida asiakkaita niin kuin kuuluu.

  • Nimetön

    Kyllä on Tokmannilla aina sanottu lapusta ja usein oon kuullu ku jollekin sanotaan. Ei vaan tainnu muistaa enää kotona sanomisesta!

  • Nimetön

    Tähän on mukava ny kirjoittaa, kun minullekin on kerran hälytykset soineet, kun lähdin kaupasta. Huusin, että hei, tää hälyttää mua. Menin taas portista sisään ja taas hälytti ja niin tein monta kertaa eikä yhtään harmittanut, päinvastoin, minua kiinnosti miksi se hälytti. Asia paljastaui kun vein myyjälle mitä olin ostanut ja kyseinen hälytys tuli alle euron arvoisesta ostoksesta, josta myyjä ei ollut huomannut poistaa hälytyksen aiheuttajaa. Kyllä kovasti pyydeltiin anteeksi, ja minä sanoin, että tää oli ihan kiva kokemus.

  • Nimetön

    Ei siinä mitää noloa ole, jos hälytin soi, koska tällaista tapahtuu silloin tällöin ja usein vääriä hälytyksiä. Jos tietää ettei ole mitään varastanut, niin sitten ei tarvi punastella ja vaivautua yhtään. Ihan normaali tilanne, että vääriäkin hälyjä tulee. Ei sitä kukaan muu kassajonossa oleva siinä mielessä toljota, että varkaaksi luulisi, mutta toki kaikki katsoo ihan mielenkiinnosta, kun jotain tapahtuu ja yrittää arvailla mikä mahtaa olla hälytyksen aiheuttaja. Ei siinä kassajonossa oikein muutakaan tekemistä ole kuin katsella eteenpäin.

    • Nimetön

      EI MUUTEN SAISI TULLA VÄÄRIÄ HÄLYJÄ. Kyllä yrittäjän systeemien on oltava siinä kunnossa, ettei tule ainuttakaan. Kyllä aiheettomasta epäilemisestä saa nostaa metelin, on törkeää, jos täysin aiheetta piippailee ja ilmiantaa perusteetta.

  • Nimetön

    Voisihan se kassa poistaa sen lapun saksilla kun hihnalla tuote mennyt.

  • Nimetön

    Minä käyn aina kaupassa vaihtamassa vaatteeni. Vanhat pistän telineeseen ja uudet päälle. Katson tarkkaan ettei ole mitään lappuja tai hälyjä.
    Ikinä ei ole sanottu mitään enkä ole kiinni jäänyt. Isossa tavaratalossa se on helppoa.

  • Nimetön

    Tänään perjantaina kassalla oli iso nippu ohjeita poistaa hälytin, joten sanoma mennyt perille.

  • Kiitos

    Minulla on myös ollut tällainen lappunen vaatteissani.Vasta nyt tämän jutun myötä tulin tietoiseksi lapun tarkoitusperästä.En ymmärtänyt miksi sellainen lappu on vaatteessa joka käsketään leikata pois ennen käyttöä.Ei todellakaan tullut mieleen,että se on varashälytin.Apuva!

Kommentointi ei ole käytössä.