Olisiko teillä hetki aikaa jutella?

Yli neljännesmiljoona suomalaista on turhautunut puhelimessa kuultuun myyntipuheeseen siinä määrin, että on kieltänyt puhelinmarkkinoinnin Asiakkuusmarkkinointiliiton rajoituspalvelulla. A-lehtien Vammalan toimiston tiimipäällikkö Katja Aulu törmää turhautuneisiin asiakkaisiin kuitenkin harvoin. “Ärsyyntymiskynnystä laskee varmasti myyjän puhelun aluksi esittämä kohtelias kysymys: onko teillä hetki aikaa jutella.”

Jokainen hermostuu, jos puhelinmyyjä soittaa huonolla hetkellä, juuri kun lapsi huutaa hysteerisenä korvasärkyään tai koira oksentaa matolle. Aulun tiimissä työskenteleville ei lyödä luuria korvaan, vaikka myyntineuvottelijoiden mukaan ihmiset vastailevat puhelimiinsa mitä kummallisimmissa tilanteissa.

Ei pakkomyyntiä

A-lehtien Vammalan toimistolla työskentelee varsin sekalainen sakki. Tiimipäällikkö Aululla on teatteritausta ja myyntitykkien riveistä löytyy muun muassa pappi, rekkakuski ja hieroja. Yhteistä kaikille on miellyttävä ja selkeä puheääni sekä hyvä ihmistuntemus.

“Kontaktin saaminen asiakkaaseen on pienestä kiinni. Monet olivat ärsyyntyneitä Tapani-myrskyn jälkeen, kun sähköt reistailivat tai olivat poikki, tai omasta metsästä oli mennyt runkoja kumoon. Kun asiakas sai purkaa kiukkunsa ja hieman myötätuntoa osakseen, ääni kellossa muuttui. Eli myyjän ei pidä luovuttaa heti, vaan asiakkaan vuodatus kannattaa kuunnella loppuun asti.”

Ammattitaitoisen lehtimyyjän korva on kuitenkin herkkä erottamaan tahdon mielenilmauksesta. “Sen kyllä kuulee, jos joku ei todellakaan ole kiinnostunut tilaamisesta. Jankuttaminen, pakkomyynti tai agressiivinen myyntitaktiikka ei kuulu konseptiimme”, Aulu sanoo.

Lue lisää puhelinmarkkinoinnin kiemuroista 25.1. ilmestyvästä Alueviestistä.