Miten näkyy uusi taksilaki?

Heinäkuun alusta Suomessa ei enää ole rajoitettu taksien tai kuljettajien määriä. Samalla poistui päivystysvelvollisuus, joka on aiemmin taannut sen, että takseja on ollut pienilläkin paikkakunnilla saatavilla yöaikaan.
”Nyt tilanne on se, että Sastamalassa päivystää kuka haluaa sitä tehdä. Ennen oli selkeät vuorolistat. Varsinkaan arkiöinä ei ole hirveää halukkuutta päivystämiseen, koska kyytejä on vähän”, toteaa Vammalan Seudun Taksiautoilijoiden puheenjohtaja Laila Kukkuva.
”Halukkuuteen vaikuttaa myös se, että täällä on muutamia harmaita takseja, jotka tarjoavat kyytejä erityisesti yöllä”, säestää taksiautoilija Anssi Sjösten.

Eniten harmia on tuottanut heinäkuun alussa tehdyt tilauspalvelujen ohjelmistopäivitykset. Ne tökkivät ainakin vielä viime maanantaina.
”Tilaukset eivät tahdo tulla läpi. Tätä ongelmaa on erityisesti tässä keskustan alueella Vammalassa. Minullakin oli aamulla 6.30 henkilön haku Kelakyytinä dialyysiin. Tilaus ei tullut läpi. Uusi tieto tuli sitten 6.47 ja ajoaika oli heti”, sanoo Kukkuva.
Jostakin syystä esimerkiksi sote-kyytien tilauksia tulee eri puolilta Pirkanmaata. Sjösten sai juttutuokion aikana kyytitilauksen Nokian keskustasta.
”En ottanut. Riski on aika iso, kun ensin ajaa Nokialle maksutta ja sitten siellä keskustasta henkilö haluaa mennä vaikkapa Lidliin. Siitä ei montaa euroa tule.”
Kukkuvalla on samankaltaisia kokemuksia viime viikonlopulta.
”Tuli tavallisia kyytitilauksia muun muassa Akaan Kylmäkoskelta. Ei Sastamalasta sinne mennä.”

Paljon puhetta aiheuttaneet Kelakyydit tuottavat asiakkaille jonkin verran harmaita hiuksia.
”Aiemmin, kun Sastamalasta vei henkilön esimerkiksi sädehoitoon Tampereelle, niin taksi sai odottaa asiakasta ja tuoda hänet takaisin kotiin. Nyt ei saa enää odottaa ja asiakkaan pitää tilata paluukyyti erikseen. Odotus voi kestää parikin tuntia”, harmittelee Anssi Sjösten.

Lue koko juttu Alueviestistä 11.7.

Laila Kukkuva ja Anssi Sjösten odottavat herkeämättä, että kyytien välityspalvelut alkavat toimia kunnolla. Sastamalassa taksit tunnistaa kattokylteistä.

Poimintoja

  • niin

    Sastamalan taksin tunnistaa siitä että on parkeerattu kävely kadulle!

  • Nimetön

    Tai sitten ne tukkivat linja-autoaseman asiakkaitten parkkiruudut, vaikka omilla paikoilla on tilaa. Kuskit on niin huonokuntoisia, että on pakko päästä oven viereen.

    • Nimetön

      Se on matkahuollon asiakkaille ja matkahuoltoa siinä ei enää ole….

      • Nimetön

        Sama sikailu oli jo Matkahuollon aikanakin, kahdella taksilla saatiin tukittua kolme asiakaspaikkaa. Jos taksimiehet yhtään ymmärtäväisivät palvelun ja hyvän maineen päälle, linja-autoaseman kolme paikkaa pidettäisiin tyhjänä linja-automatkustajien tuojia ja hakijoita varten. Jos pysäkkimerkin lisäkilpi vaihdettaisiin ”asiakkaille” tai ”ei takseille” -kilveksi, pitäisikö sekään urpoja taksareita omilla paikoillaan? Ei. Katsotaan, josko taksiliikenteen vapauttamisen tuoma kilpailu saisi tilanteen kohentumaan.

  • Nimetön

    Kurjaa että vanha parempi systeemi mennään romuttamaan! Pitääkö tilata ambulanssi jos tarttee mennä yöaikaan vaikka Acutaan?

  • Nimetön

    Jonkun aikaa tässä vielä keikutaan kun nämä oikeat taksikuskit jatkaa eläkkeelle asti. Sitten tanner jää susien temmellyskentäksi. Hinnat nousee ja palvelu on muisto vain. Turvallisuudesta puhumattakaan. Berner jätti itsestään kilpailutuksen leiman jossa on hämähäkki väärinpäin.

  • Nimetön

    Tuntuu tosi hullulta että kaikki muutetaan huonommaksi. Ei varmaan ole hyvä tämä uusi systeemi asiakkaille eikä takseillekaan.

  • Nimetön

    Vapaa kilpailu niin laskee noi mittariautojen aivan sairaat hinnat. Uber go!

    • Vai niin

      Sittenkun mittari-autot poistuu markkinoilta ja uuber valloittaa markkinat toimitaankin todella markkinaehtoisesti, eli hinnat vähintään tuplaantuu. Sitä odotellessa (;

  • Nimetön

    Kaikkeen mihin Berneri koskee menee vituks. Lanssikaan ei ota nykyään aina kaikkia potilaita vaikka kuka tilaa pituuttaan ambulanssi. Eikö voitas viedä Berneri takaisin Sveitsiin eikä ikinä takaisin.

    • Nimetön

      Berner on tehnyt erittäin vakuuttavaa työtä kilpailun vapauttamisen osalta. Jos sen sijaan haluaa Neuvostoliiton mallin mukaista säänneltyä ja byrokraattista toimintamallia, niin ymmärrän pettymyksesi.

      • Kuski minäkin

        Annellahan oli unelma että saadaan Aasialaiseen tyyliin basaarimeininki myös taksi-alalle, mutta onneksi sentään Suomessa vielä vaaditaan autonkiljetukseen ajokortti jota ei alle 18 v. täyttänyt saa, ja taksi-ajolupaan vielä suoritettu 2-vaihe, joten ”rätti-alan” yleisen käytännön mukaista, alipalkatun aasialaisen lapsityövoiman markkinaa ei ainakaan vielä alalle tule.

  • Nimetön

    Tunnistaa tosiaan oman kylän taksin jotka pysäköi pitkiksikin aikaa sairaalan eteen tai tosiaan kahvilan eteen. Kuntokuurille jokainen.

  • Nimetön

    Oli se kumma juttu, että Sipilä tämän Bernerin nosti ihan kun kanin hatusta tuohon hommaan….Ja ihan citykanin meiningillä on toiminu!

  • Nimetön

    Melkein kannatan ”säänneltyä ja byrokraattista” taksitilaussysteemiä mieluummin kuin tätä ”Annen vapaavalintaa”…Onhan tää nähty jo muutamassa päivässä, että taas meni Sipilän lemmikkituotanto pieleen.

  • Cidp potilas/asiakas (Tays)

    Olen aina saanut oman kylän taksikuskeilta valtavan hyvää palvelua! He ovat mukavia ihmisiä, tekevät työnsä valtavan hienosti (joukossa on yksi herrasmieskuski), jonka tasoisesta palvelusta ei voi kuin kiittää, tekee työtään sydämellään, asiakasta ajatellen, sairaana ihmisenä hän on pitänyt minua kuin kukkaa kämmenellä matkustaessani hoitoon Taysiin. Mutta myös kaikki muut kuskit ja tämä herrasmieskuski: kiitos teille kaikesta, olette huomioineet potilaan aina täydellisesti, voimia ja terveyttä jaksaa tehdä työtänne. Ei helppoa ole, on turhia narisijoita ja kitisijöitä vaikkei tarvisi, täsmällisiä aikojen kanssa olette olleet aina! Vaadin ehdottomasti että vanha systeemi takaisin, tämä systeemi ei tuo mitään hyvää tullessaan! Terveiset kaikille Sastamalan kuskeille, luulen että tunnistatte minut diagnoosista….hyvää kesää, voimia ja voikaa hyvin!♥

    • Nimetön

      Eihän tämä Kelataksisoppa riipu taksikyytien toteuttajista. He tekevät työtään ja tuottavat tosi hyviä palveluja.

      Vaan syyllinen on itsessään Kela ja sen valitsemat tilausten vastaanottajakeskukset. Kaikenlainen tyriminen niissä. Onhosta kilpailutuksesta nyt puhumattakaan. Sieltä tämä nyt Tampereenkin tilauskeskuksen ihan aiheesta saama huomautus juontaa juurensa.

      Nähtäväksi jää, miten on tilanne lomien päätyttyä sairaanhoitoalalla. Ettei vaan hyytyisi kahta kauheammin näissä tilauksenvastaanottojärjestelyissa. Jonotukseen voi vielä mennä työpäiviä
      ja huomaa: joittenkin potiasryhmien terveys voi vaarantua.

      • Nimetön

        Vai onko niin, että uusi liikennepalvelulaki on juurikin tämän nykyhallituksen kätten töitä. Siihen ei sisälly enää julkisesti tuetut henkilökuljetukset, kuten Kela-kuljetukset. Ei sairaat tule terveeksi pelkällä kilpailutuksella. Miten sen saisi taottua näitten ministereitten pääkoppaan?

      • Nimetön

        Missä ja kuka on väittänyt, että sairaat tulevat terveiksi kilpailutuksella?
        Mitenhän sinun pääkoppaasi saisi taottua sen melko yksinkertaisen asian, että valtiolla ei ole rahaa ja kilpailuttamalla saadaan hintoja alas. Kyse on sininkin veromarkkojesi säästämisestä.

  • Nimetön

    Ottakaa asioista selvää, ettekö ole lukeneet, ETTA SAIRAUSVAKUUTUSLAIN MUUTOS tässä on taustalla
    Tämä kokonaisuus siis muodostuu eri osatekijöistä.
    Kyllä asiaan voi tutustua esim viime maanantain areenasta katsomalla Kelan Gissin ja invalidiliiton edustajan asiasta käymän keskustelun….

  • Nimetön

    13:45: Kyllä valtiolla on rahaa. Trumputin maksaa 1miljoonaa/tunti, kerrottiin jossain lehdessä juuri muutama pv sitten.

  • Nimetön

    Tähän ”autopalstalle” tiedoksi: Kävelykatua Santalahdenkadun suuntaan ajavan pitää väistää Onkiniemenkadulta tulevaa. Tämä tiedoksi oranssille mopoautolle pe n. klo 17. Kaksi lippispäistä painoi katsomatta vaarallisesti eteenpäin. Ja ajo-opetustako ollaan vielä vähentämässä?!

Kommentointi ei ole käytössä.