Taksin saatavuus on puhuttanut viime aikoina Vammalassa. Alueviestin saaman palautteen perusteella ongelmia on ollut erityisesti yöaikaan ja arkena.
Vammalan taksien puheenjohtaja, Tomi Kannisto, mistä johtuu, ettei Vammalassa tahdo saada taksia?
”Ennen meillä oli hyvin toimiva systeemi. Oltiin kopilla, tuli soitto ja siitä lähdettiin ajamaan. Ensimmäisenä asemalle tullut otti kyydin ja palasi sen jälkeen jonoon. Se oli selkeä malli, jossa jokainen kyyti hoidettiin. Sitten taksilaki muuttui ja sen myötä kaikki.”
Suurin muutos oli Kanniston mukaan päivystysvelvollisuuden loppuminen. Nyt kyytitarjonta muotoutuu kysynnän mukaan, mikä tarkoittaa väistämättä sitä, että taksin saaminen maaseudulla voi yöaikaan olla hankalaa. Suurissa kaupungeissa kysyntää on enemmän.
”Harva yrittäjä jaksaa muutaman kympin takia valvoa öisin. Kysyntä vaihtelee Vammalassa suuresti. On rankkaa yrittää pienellä porukalla hoitaa ajoja kellon ympäri. Myös baarien aukioloaikojen vapautuminen on venyttänyt taksien öistä työsarkaa entisestään.”
Vammalan tilannetta lienee osaltaan sekoittanut myös se, että Sastamalan muut alueet irtaantuivat Sastamalan taksikeskuksen toiminnasta, eli niille ei mene enää kyytejä, jos soittaa keskukseen.
Vammalassa muutamia taksiyrittäjiä sekä kuskeja on Kanniston mukaan lisäksi lyönyt hanskat tiskiin, eli työvoimapula vaikuttaa tilanteeseen.
Ennen taksiluvista kilpailtiin, nyt kun lupia saisi, ei ole tekijöitä.
”Kela- ja sote-kyydit hoidetaan, mutta kokonaisuudessaan tilanne ontuu, se on valitettavaa. Harmittaa vietävästi asiakkaiden puolesta. Taksialan maine on kärsinyt. Ensin peloteltiin sillä, että kuka vaan voi tulla kuskiksi ja millä vehkeellä hyvänsä. Ja nyt kun kokemukset ovat tällaisia, ihmiset alkavat miettiä vaihtoehtoja.”
Pientä valoa tunnelin päässä kuitenkin häämöttää, tuumaa Kannisto.
”Uskoisin, että arkipäivisin taksin saatavuus paranee. Yöaika on jatkossakin varmaan haastava. Kova yritys meillä Vammalassa takseilla on saada homma toimimaan paremmin.”
Asiakasnäkökulmasta tärkein tieto on, mistä numerosta taksikyydin varmimmin saa.
”Ennen kaikki oli selkeää ja taksin sai yhdestä numerosta, keskuksen kautta. Toki kyydin edelleen keskuksesta saa, mutta ei välttämättä haluttuna ajankohtana. Keskuksen on vaikea arvioida odotusaikaa”, Kannisto harmittelee.
Varmimmin kyydin saa haluttuna ajankohtana soittamalla suoraan taksiautoilijalle. Ja viisas tallentaa puhelimeensa useamman kuin yhden autoilijan numeron.
”Kehäkolmosen sisäpuolella sujuu varmaan hienosti. Maaseutu on kärsinyt uudistuksesta. Taksitoiminnan vapautuminen olisi pitänyt toteuttaa hallitummin”, Kannisto puuskahtaa.
Aiheesta enemmän 10.10. Alueviestissä.
Tämähän on selvää!Vammalan taksien numerot vain ylös ja soittaa kun tarvitsee! Tai jos on tiedossa taksin tarvista varaa taksin!
Tämänkin asian ministeri Berner onnisti ryssimään.
Muka helpotettiin lupapuolta ja lisättiin kilpailua. Jatkossa meillä on turkkilaisia ja bulgaareja ajelemassa navigaattorin mukaan. Raskaan liikenteen painorajauudistus on seuraava, joka on Berneriltä menossa munilleen. Eikö Keskustan kansanedustajat osaa vääntää Annelle asioita rautalangasta.
Kansa halusi lisää kilpailua – kansa sai lisää kilpailua.
Paikallisen paarin erusta täynnä autoja, jotka tuo ja vie taskurahalla. Kaikki sen tietää, mutta mitään ei voi tehdä.
kuluttajan markkinat
Yritin saada Vantaalla taksia kesäkuussa klo 01:00 sunnuntaiaamuna. 45min meni enne kun kuski soitti ja kysyi huonolla suomella mistä pitäisi hakea. Lopulta puolentoistatunnin odottelun jälkeen auto ilmaantui pihaan.
Miksi taksit eivät voi keskenään sopia päivystysrinkiä? Yrittäkää nyt ymmärtää että kun sitä taksiabei tarvittaessa saa, niin mietitään muita vaihtoehtoja. Ja eipä tuo suoraan yrittäjälle soittaminen ole tuonut taksia yhtään sen helpommin. Kyllä väitän että on nyt asenteissakin parannettavaa. Uudet yrittäjät tuntuvat ainakin näin alkuun palvelevan huomattavasti paremmin.
Uudet yrittäjät kun ovat vuoden pari toimineet jos nyt edes niin kauan pysyvät pystyssä tulevat kyllä huomaamaan millaista on päivystää yökaudet joko ilman tai muutaman kympin takia. Keskenään sopiminen mistä tahansa on nykyään yrittäjiltä kielletty
Ei kiinnosta olla, töissä yöllä, varsinkaan kun kukaan ei voi nykyään pakottaa. Istu siellä 20-06 välinen aika ja heitä neljä/viis kyytiä Dublinista, joista yksi asiakas ainakin aukoo päätänsä sulle. Yön palkka noin 30€ eli keskitunti ansio 3€ tunti. Kertokaas kuka teistä tekee tälläisellä korvauksella yöllä töitä? Minä en ainakaan enään, nukun mieluummin yöllä.
Eikös se ole kuluttajan etu että taksiautoilu on niin halpaa nykyään että 4-5 kyytiäkään ei maksa kuin 30 €. Ennen sentään jo pelkkä lähtömaksu yöaikaan oli jotain kympin.
Taksit eivät voi keskenään sopia päivystysringistä kun se on kilpailulain vastaista markkinoitten jakoa. Kannattaa selvittää asioiden oikea laita ennen kun ruetaan avautumaan. Ennen oli päivystysvelvollisuus ja silloin pystyttiin sopimaan kuka päivystää kun jonkun oli pakko olla.
Päivystyslistojen teko kielletty
Hyvä kun joku on huomannut saman asian.
Venasin tunnin Vammalan taksiasemalla keskuksesta tilaamaani taksia, soitin uudestaan ja sanottiin ettei tiedetä tuleeko kerta ei ole pakko. Taksiautoilijalle soitin ja autolla kesti tulla 5 min. Kiitos vain Bernerille surkeasta uudistuksesta, kepulaisista on vaan haittaa tälle yhteiskunnalle.
Kiitos tästä Bernerille
No nyt on aikaa istua kahvilla.
Vapaat markkinat. Teemme töitä silloin kun huvittaa ja on mahdollista saada pieni korvaus työstä. Tuntipalkkalaisen helpoo huudella et sopikaa päivystys.
Jos minä olisin taksiautoilija niin sopisin kollegayritysten kanssa keskuksen pitämisestä. Netistä löytyy puoli-ilmaisia ajojärjestelysovelluksia ja joku kyttää kotona kännykkä kädessä tilauksia. EI ole niin vaikeaa kuin taksiyrittäjät Taksiliiton painostamana antavat ymmärtää. Toimihan ne keskukset aiemminkin.
Taksin täytyy päivystää kellon ympäri. Kyllä maanviljelijän on päästävä baarista kotiin et ehtii aamuksi pellolle ahkeroimaan.
Baarissa on aikalailla kaikki muut ammattiryhmät edustettuna paitsi mainitsemasi maanviljelijät.
Mistä mahdoit saada loistavan ideasi?
Kirpaisiko totuus?
Ei jyväjemmarit voi lähteä baareihin, ei toi niin rahakasta hommaa ole, että pystyy taksilla ajelee ees taas ja juoda kallista virvoketta. Kyllä me juodaan ne juomat kotona ja päästään ajoissa nukkumaan. Ja aamulla ajoissa hommiin. Baarit menee kiinni silloin, kun tilallinen heräilee hoitamaan karjaa ja sen jälkeen lähtee pellolle!
Taksit eivät tätä tilanneet eivätkä halunneet. Asiakkaat vaativat vuosia vapautusta ja nyt ollaan tyytymättömiä vapautukseen.
Koettakaa nyt herranjestas päättää mitä haluatte
Juuri näin ! Nytkö on hyvä ?
Eivät asiakkaat halunneet huonompaa palvelua vaan parempaa hintaa ja enemmän tarjontaa. Lienee yksinkertaisen autokuskin vaikeaa tämä ymmärtää? Sitten valitetaan täällä keskustelupalstoilla että tätäkö tahdoitte? Ei, ei tahdottu.
Asiakkaita on odoteltu iät ja ajat. Odotelkoot ne nyt.
Tätähän kansa tahtoi.
Rattijuoppojen määrä tulee taatusti lisääntymään, koska ”yöjalasta” ei Vammalassa enään pääse taksilla.
Saa se Sipilä sit osansa, edes sakkoina.
Tämän päivän Alueviestissä oli monen taksin ilmoitus numeroineen. Hyvä niin. Mutta kellään ei ollut kellonaikaa, koska on töissä. Nyt kun ei ole päivystysvelvollisuutta, niin asiakkaan pitäisi omata ennustajan lahjat. Tietääkseen kuka ajaa myöhään illalla tai peräti yöllä. Miksi tälläinen kuuropiilo?
Soita ja kysy miten on töissä. Siinähän niitä nyt on lehresä numeroita.
Kannattaako niiden vastata, jotka eivät ymmärrä kysymystä?
Päivystyslistoja vuoroja ei saa olla vaapaat markkinat !
Kyllä yksittäinen yrittäjä saa ilmoittaa koska putiikki on auki.
Volgalla on päässy hienosti baarista kotio!
ne haluavat valita asiakkaansa, ketä tahtovat palvella – tämä sama toimintapa nähtävissä myös muilla toimialoilla
Eipä tarvi kylille lähtee humputteleen kunnei tiä saako kyytiä kotio.
Jos kaksi yksityisyrittäjää sopii keskenään että mä pidän liikkeen auki tänään ja sä huomenna niin mitä kiellettyä siinä on? Näin yksinkertaisesti kysyen tuohon päivystysasiaan.
No mistä se asiakas sitten tietää, kuka päivystää, kenelle soittaa? Kaikki taksit eivät ole tilauskeskuksen listoilla.
Mistä tiedät ketä putkimies on vapaa?
”Nainen, poliisi ja taksi – ei niitä koskaan tarvitessa nää”.
Anne-parkakin on nyt jo joutunut kokemaan sellaista palautetta, joka ei hänen kuninkaallisiin korviinsa olisi pitänyt koskaan kantautua….Nyt on kriisipalaverin paikka kohtalotoverin pikku-Sanni G-L:n kanssa paikallaan…
Annehan sanoi julkisesti ettei hänen korviinsa ole tullut asian tiimoilta yhtään negatiivista palautetta. Taitaa olla kuuro.
Siitä se Berner hyppäs kun kani hatusta Sipilän tahdosta hallitukseen hämmentämään asiat sekaisin.
Toista se oli ennen. Silloin oli Niskasen pitkä mese!
En ole käyttänyt taksia vuosiin. Niskaselle olen soittanut joskus, mutta hänellä on ollut koulukyytejä, ts. ei ollut aikaa. Onneksi on näitä hyviä naapureita, jotka jelppaavat, kun kyytiä tarvitsen.
Tyhmiä ovat Berneri ja Sipilä jne..
Toista se olisi, kun sinä pääsisit puikkoihin. Kannattaa hakeutua ministeriksi seuraavaan hallitukseen.