Osa junavuoroista voisi ohittaa väliasemat pysähtymättä

Juna
IC2-juna. Kuva: VR Group

Toteutuessaan Satakuntaliiton esitys toisi uusia junavuoroja. Kaikki eivät kuitenkaan pysähtyisi esimerkiksi Sastamalassa Vammalan ja Karkun asemilla.

Satakuntaliitto esittää alueellisen junaliikenteen pilotiksi henkilöliikenteen käynnistämistä Rauman, Kokemäen ja Tampereen välillä. Hanke esimerkiksi kehittäisi työmatkaliikennettä ja edistäisi matkailua.

Rauman ja Tampereen väliset junavuorot pysähtyisivät Kokemäen, Vammalan, Karkun ja Nokian asemilla. Toteutuessaan tämä nopeuttaisi Porin ja Tampereen välisiä junavuoroja, jotka voisivat jatkossa ohittaa väliasemat pysähtymättä.

Ratkaisu parantaisi ilmastonäkökohdat huomioon ottaen raideliikenneyhteyksiä Satakunnan ja pääkaupunkiseudun välillä. Satakuntaliitto esittää myös Porista lähtevän myöhäisen iltavuoron lisäämistä.

  • Työmatkan huristelee hetkessä

    olisi kuitenkin hyvä että juna pysähtyisi muuallakin kuin päätepysäkeillä…

  • karkkulainen työmatkalainen

    *Kaikki eivät kuitenkaan pysähtyisi esimerkiksi Sastamalassa Vammalan ja Karkun asemilla.*

    Sulaa hulluutta! Tulee ainakin meidän perheen parille veronmaksajalle muutto muualle

  • veturi

    Todella, erikoinen näkökulma. Jos jätetään Vammala ja Karkku esimerkiksi pysähtymättä, ajansäästö on noin 4- minuuttia.
    Ennemmin kannattaisi lisätä lähiliikennettä Tampereen suunnasta Vammalaan ja muutama uusi pysäkki. Nyjyiset uudet lähijunat ovat mukavia ja nopeita, voittavat kiihtyvyydessä perinteisen veturivetoisen matkustajajunan. Matka aika ei lisääntyisi, vaikka joku pysähdys tulisi lisää. Matkustajia tarvitaan lisää ja tarjontaa, ei muutamalle matkustajalle muutaman minuutin nopeutusta!

  • Nimetön

    Väkisinkin tulee mieleen, parisen viikkoa sitten kun entinen toimittaja kertoi radiossa matkustaneensa junalla Porista määränpäänään Kokemäki, niin junan ovet ei auennetkaan Kokemäellä ja hänen oli matkattava Vammalan asemalle saakka, josta sitten vasta Kokemäelle.

  • Nimetön

    satakunnan ja Pirkanmaan välille täytyisi rakentaa muuri!Pysyisivät siellä etteivät saastuttaisi Pirkanmaata moisilla älyttömillä haaveillaan!

  • Arto Satonen

    Tätä uutista on pakko hieman korjata. Raideyhteyden avaaminen Raumalle olisi hyvä asia, koska vuorot lisääntyisivät. On kuitenkin päivänselvää, että kaikki junat pysähtyvät Vammalassa, koska muuten matkustajia ei ole reitillä riittävästi. On tärkeää myös pitää huolta Karkun yhteyksistä.

    • Karkkulainen

      Arto, kaikkien junien pitää pysähtyä Karkussa. Karkku on se kohta Sastamalaa, joka vetää asukkaita. Eli lähimpänä Tamperetta.

      • Nimetön

        Samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä kuskata Porista tai Raumalta muutamaa ihmistä junalla joka ei pysähdy matkalla. Hyvä lähiliikenne toimivaksi massoille

      • Nimetön

        Onko missään vaiheessa tullut mieleesi, että nämä uusien vuorojen perustamiset sun muut perustuvat markkinatutkimuksiin eikä arvailuihin niin kuin sinun käsityksesi?

      • Nokia ja Karkku

        samaa mieltä kanssanne. Muistutan myös, että Karkusta käy Nokialla töissä enemmän kuin *muutama*

    • Nimetön

      *On tärkeää myös pitää huolta Karkun yhteyksistä.”

      Vastahan Karkkuun saatiin uusi asema! Kyllä nyt luulisi järkisyiden puoltavan enemmänkin kuin sen ”huolta pitämistä” (= toimiva lähiliikenne Treen suuntaan)

  • Karkusta junaileva

    Ehdottomasti pitää junan pysähtyä Karkussa. Karkusta junaliikenteen täytyy pysyä ennallaan.

  • Rataa

    Toivottavasti vuorotarjonta kasvaa. Lisää ratakapasiteettia tarvittaisiin myös. Kaksoisraide mielellään koko Pori-Tampere -välille, mutta ainakin Vammala-Tampere -välille. Vammalan ja Porin välille sitten kohtaamispaikkoja.

    • Nimetön

      Suomessa on suuri määrä ratoja, jotka odottavat peruskorjausta, tämä rata korjattiin perusteellisesti 2015.

  • Nimetön

    Käytännössä Vammalan, Karkun ja Nokian matkustajien osalta mikään ei muuttuisi vaan Porin sijaan osa vuoroista lähtisi Raumalta. Näiden lisäksi olisi sitten muutamia pikavuoroja, jotka eivät Kokemäen ja Tampereen välillä pysähtyisi välttämättä missään.

  • veturi

    Tämän radan kapasiteetti välittää näitä ”pikavuoroja” ja uutta liikennettä on rajallinen. Mitä enemmän liikennettä, sitä enemmän se hidastaisi kaikkien junien kulkua. Yksiraiteinen rata, jossa junien sivuutuspaikkoja on rajallinen määrä. Koska rata peruskorjattiin 2015, ei ole odotettavissa investointeja lähivuosikymmeniin. Lähijunaliikenteen lisääminen Tampere- Vammala järkevä ja toteuttamiskelpoinen.

  • Nimetön

    Kumpi on nopeempi. Porista lähtevä juna, joka stoppaa varmasti Treella, muista paikoista nyt puhumattakaan, vai Porista lähtevä express-bussi Helsinkiin, määrätyt pysähtymispaikat sillä ?
    Suosisin express-bussia, joka sekin lähimenneisyydessä lakkautettiin. Olis tervetullut takaisin.

Kommentointi ei ole käytössä.