Pirkanmaan ja Satakunnan maakuntajohtajat ovat mukana junaliikennettä koskevassa kannanotossa.
Päärataan kytkeytyy merkittäviä jatkoyhteyksiä. Tampereen ja Porin välillä tarvitaan nopeuden nostoon tähtääviä toimenpiteitä. Näitä ovat esimerkiksi tasoristeysten poistaminen.
Satsauksilla päärataan ja jatkoyhteyksiin voisi junamatka muun muassa Sastamalasta ja Kokemäeltä taittua Helsinkiin kahden tunnin sisään.
Juu Kaukolaan pitää rakentaa rautatielle yli-tai alikulku.
Tasoristeysten poisto ei auta nopeuksien nostoon Porin radalla. Radan ”geometria ja mutkaisuus” on suurin syy, miksi nopeaa liikennettä ei voida toteuttaa. Ratahan on korjattu lähiaikoina, uutta korjausta tältä osin ei ole odotettavissa.
Kerro toki tietosi VR:lle, jotta eivät turhaan tuhlaisi rahaa noihin toimenpiteisiin.
VR ei näitä ratoja korjaa tai uusi, se on vain operaattori joka maksaa ratojen käytöstä. Väylävirasto eli Väylä on Suomen valtion virasto, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla. Väyläviraston tehtävänä on vastata Suomen tie- ja rataverkosta sekä vesiväylistä
Jospa nyt jokunen lukuisista eduskuntaan pyrkivistä ehdokkaista ottaisi tämän teemakseen. Sekä Satakunnasta että Pirkanmaalta.
Radan pituus 135 km ja matka-aika 1 tunti 30 minuuttia InterCity junalla(huippunopeus 200 km/h). Radan maksiminopeus 140 km tunnissa henkilöjunalla ja 100 km tunnissa tavarajunalla. Pendolinon huippunopeus 220 km/h jopa 242 km/h. Edellisen perusteella saavutetaan 20 min säästö kun junan vauhtia voidaan nostaa edelläkuvatulla investoinnilla.
Tämän radan perusparannus tehtiin vuosina 2011-15 luuletteko tosiaan, että siihen laitetaan taas rahaa. Suomessa on tärkeämpiä pääratoja, jotka tarvitsevat myös perusparannuksen.
Vammalasta ja Karkusta kulkeville ajansäästöä tulee hyvin vähän,jos nopeuksia nostetaan. Nytkin Vammala Tampere on noin 45 min Inter cityllä ja se riittää ainakin minulle. Tuo tasoristeysten poisto on tarpeen.
Hämmästytti viime viikolla tuo uutisointi, ettei Tampere Helsinki juniin mahdu. Ratkaisuna esitettiin maakuntajohtajien suulla kolmatta raideparia. On liian hidas ratkaisu ja sikakallis. Ostakaa ennemmin muutama lisävaunu juniin. Tämä olisi nopea. En muista Euroopassa nähneeni kolmea raideparia missään. Sveitsi on osannut hoitaa hyvin toimivan yhdelläkin raideparilla. Zurich Geneve on hyvin vilkas ja 2 raideparia. Zurichistä etelään samoin. Suomessa näyttää tässäkin asiassa olevan osaamisen puute.
Kolmas raidepari on erittäin hyvä ratkaisu. Lisävaunut eivät rarkaise sitä, että esimerkiksi Helsingin suuntaan on samaan aikaan menossa 80-90km/h kulkeva tavarajuna ja lähiliikennejuna joka pysähtyy useasti, sekä nopeampaa matkustajajunaliikennettä ja vastaan tulee toista raidetta samanlaista liikennettä. Kolmas raide ratkaisee sen, että kapasiteettia tulee sopivasti lisää ja taitava liikenteenohjaus pystyy hyödyntämään raidekapasiteetin ja kaikki junat kulkevat sujuvammin, sekä mahdollisuus kasvattaa junamäärää.
Asiaa.
Tännekin kirjoittelee usein näitä ’kaikkien alojen erityisasiantuntijoita’, jotka löytävät ratkaisun asiaan kuin asiaan paremmin kuin asiaan perehtyneet tahot.
Mistä mahtaa johtua, että nämä ’asiantuntijat’ ovat useimmiten naisia?
11.57: Mistä mahtaa johtua, että tiedät varmuudella kirjoittajien sukupuolen? Ettei vain olisi laitonta ”onkimista”?
No niin, tulkitsin oikein. Kirjoitustyylistähän sen näkee sokeakin.
Laiton onkiminen taas liittyy kalastukseen ja kalastuksenvalvojat yrittävät kitkeä sitä ongelmaa.
Ihan mielellään vaan tasoristeykset pois. Mutta olisi kiva päästä junamatkalle myös täältä maaseudulta, omalla autolla vaan ensin rautatieasemalle parikymmentä kilometriä. Eikö mitenkään voisi järjestää jotain junaa pysähtymään esim. ent. Äetsän aseman paikkeilla.
Enemmän tavaravaunuja raiteille ja rekkaliikenne minimiin. Maantiet henkilöautoille ja kuorma-autot jakaisi asemilta lähikauppoihin kontit.