Vastine: Postiala käy parhaillaan läpi rajua rakennemuutosta

”Tällä palstalla kirjoitettiin postinkulusta Roismalassa. Teemme kaikkemme hyvän laadun ylläpitämiseksi. Seuraamme postinjakelumme onnistumista päivittäin ja vaikka perinteisen postin määrä vähenee, haluamme jatkossakin tarjota hyvät ja luotettavat jakelupalvelut kaikille asiakkaillemme.

Kuten kirjoittaja totesi, tänä talvena runsas lumentulo on paikoitellen hidastanut postinkulkua ja niin myös sairauspoissaolot. Aina emme onnistu saamaan sijaista reitille, mikäli samaan aikaan useampi jakaja on sairaana. Pahoittelen mahdollisia postinkulun viiveitä.

Yleisesti postialasta voi todeta, että ala käy parhaillaan läpi rajua rakennemuutosta ja kustannusten alentaminen on tarpeen. Kirjeiden jakelumäärä Suomessa on puolittunut kymmenessä vuodessa. Seuraavina vuosina postin määrä vähenee yhä kiihtyvää tahtia kansalaisten, yritysten ja julkishallinnon viestinnän digitalisoituessa. Posti ei saa toimintaansa valtion tukea vaan toimimme täysin markkinaehtoisesti.

Eduskunta vapautti postipalvelujen kilpailun kokonaan vuonna 2016, ja sen myötä kilpailu jakelupalveluissa on kiristynyt. Muistutankin tässä samalla, että nykyisin postia jakavat myös muut jakeluyhtiöt kuin Posti. Jakeluyhtiön tunnistaa yhtiön merkinnästä. Postin jakamissa kirjeissä lukee Posti Oy sekä tunnus PRIORITY tai ECONOMY. Esimerkiksi perintäkirjeet ovat pääsääntöisesti Postin jakamia, mutta varsinaisen laskun voi jakaa toinen jakeluyhtiö.”

Jari Kannisto, jakelupäällikkö Posti Oy

Poimintoja

  • Nimetön

    Hyvinvointivaltiossa työläiset palkitaan paskalla ja virkamiehet bonuksilla .

  • Nimetön

    Päälliköillä sama laulu vuodesta toiseen. Alalla toistakymmentä vuotta työskenneeleenä tiedän kyllä että lumi tai sairastelu ei aiheuta poikkeusta postinkulkuun kuin korkeintaan päiväksi kerrallaan. Syy on – ja on aina ollut siinä miten tätä toimintaa ohjataan ja johdetaan. Jatkuvat muutokset ovat tuhonneet toimivan ja tehokkaan järjestelmän jossa työt tehtiin säntillisesti ja ilman ylitöitä, säästöt tällä toheloinnilla ovat utopiaa. Postihan olisi halutessaan voinut hakea tämän palvelun tukemiseksi valtiontukea ja valtio olisi voinut tätä palvelua tukea. Nimenomaan palvelua, ei bisnestä.

  • Nimetön

    Vielä kysymys Kannistolle: Muistanko väärin, vai lakkasivatko postin kuljetukset lentoteitse suurempien keskusten välillä? Muistelen lukeneeni, että näin käy, tai on ainakin suunnitelmissa. Sehän hidastaa kulkua entisestään, jos pitää paikkansa.

    • Nimetön

      Vastaan itselleni: Luin, että v.2019 alusta lopetettiin postin lennätys Pohjois-Suomessa, siis ilmeisesti Lapin alueella. Hidastaahan se sitten vissiin ainakin pohjoisesta tulevaa tai sinne menevää postia.

  • Nimetön

    miettikääpä montako paikkaa postimies käy päivän aikana,jospa joku laittaisi tähän paljonko He kantavat postia,luulen että suuri yleisö hämmästyy

  • Nimetön

    Nyt on suuren mogulin palkkakin kohdallaan. 82 000€ /kk miehelle, joka on uransa aikana onnistunut alasajamaan toimivan valtionpalvelun. Tässä sen näkee mihin se säästöt menee, eikä kärsijöinä ole ylikuormitetut tai irtisanotut jakajat ainoastaan vaan myös asiakkaat. Mitenköhän muissa valtioissa tuo postitoiminta on järjestetty. Pitäisikö ottaa mallia, kun on oma malli unohtunut? Vai jatketaanko samaa rahaa ja voisi ulkoistaa rautateiden, sähköverkon ja postin lisäksi vielä vaikkapa poliisin, sairaanhoidon ja puolutusvoimat kokonaan? Haloo Suomi!

  • Nimetön

    On se hämmästyttävää miten nopeasti isot herrat saivat Postin maineen tuhottua. Maineen joka luotettavuudessaan oli ihan huippua ja ihmiset pääosin erittäin tyytyväisiä Postin toimintaan. Menetettyä mainetta on hankala palauttaa, ellei mahdotonta. Tämä kaikki isojen pomojen lapsellisuuden takia.

Kommentointi ei ole käytössä.