Pirkanmaan alueella on monia tiehankkeita käynnissä tai juuri valmistuneena. Kahden vuoden aikana demarivetoinen hallitus on aloittanut ympäri Suomea laajoja tiestön parannushankkeita, joilla kurotaan umpeen vuosien saatossa kertynyttä korjausvelkaa.
Myös Sastamalan seudulla on tehty mittava määrä erilaisia tieliikennehankkeita. Olen tyytyväinen, että alkukaudesta liikenneministeri Marin ja nyt liikenneministeri Harakka ovat olleet myötämielisiä alueemme hankkeille. Hyvät neuvottelusuhteet ovat olleet vahva valttikorttimme.
Tässä on kyse yli seitsemän miljoonan euron kokonaisuudesta Sastamalan seudun tiehankkeisiin tämän hallituksen aikana. Näiden varojen avulla on esimerkiksi parannettu liittymiä, sorateitä, teiden rakenteita, tieturvallisuutta sekä tehty lukuisia päällystysurakoita.
Valtatien 12 perusparannukset jatkuvat. Ellivuoren liittymän ja -tien parannukseen sekä Kiikantiehen on käytetty 1,6 miljoonaa. Punkalaidun – Vesilahti välillä Vesilahdentietä parannettiin 2,5 miljoonalla ja Sammaljoentien rakentamiseen panostettiin 880 000 euroa.
Lisäksi on tehty lukuisia päällystysurakoita yli 2 miljoonalla eurolla. Mouhijärventietä on päällystetty valtatieltä 11 Suodenniemeen, Sastamalantietä välillä Karkku – Häijää, Äetsäntietä ja Sastamalantietä välillä Äetsä – Sastamala, Kauvatsantietä välillä Kiikoinen -Kauvatsa, Houhajärventietä, liikenneympyröiden välistä aluetta Turuntiellä ja valtatietä 12 Kärppälän kohdalla.
Näiden tiehankkeiden lisäksi on tehty merkittäviä panostuksia myös Tampere-Pori välisen raideliikenteen parantamiseksi ja avustettu Keikyän riippusillan talkoolaisia työn saattamiseksi loppuun.
Nyt käsittelemme eduskunnassa hallituksen laatimaa ensi vuoden budjettia. Siinä joudumme panostamaan enemmän koronan hoitoon, mutta tiehankkeita ei kuitenkaan unohdeta – pidetään niistä siis jatkossakin yhteyttä. Turvallinen ja toimiva tieverkko on monen arjen kannalta välttämätön, ja lisäksi se ylläpitää alueemme elinvoimaisuutta sekä houkuttelevuutta.
Ilmari Nurminen
kansanedustaja (sd.)
Sastamalan vilkkain tietosuus Vt11 tarvitsee riista-aitoja ja Murhasaaren toisen puolen ohituskaistan. Viime vuosikymmenenä Vt11 ei investoitu ollenkaan liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Hirvikolarit tällä tiellä Pirkanmaan pahimpia alueita.