Huijareiden kohteena Sastamala, yrittävät pääsyä tietokoneellesi – ”Soittavat väärennetystä numerosta ja puhuvat englantia”

Suhtaudu epäillen puhelimitse tarjottuun tietoturva-apuun. Kuvituskuva Pixabay.

Moni sastamalalainen on viime viikolla saanut puhelinsoiton, jossa soittaja puhuu englantia ja esittäytyy Microsoftin tukihenkilöksi. Tarkoituksena huijarilla on saada henkilö lataamaan tietokoneelleen haittaohjelma.

”Huijari saattaa väittää, että koneellesi on murtauduttu ja hakkerin tuhojen minimoimiseksi sinun pitää ladata eräs ohjelma”, kertoo Sastamalan Tukipalvelu Oy:n toimitusjohtaja, tietoturva-asiantuntija Matti Turunen.

Turunen muistuttaa, että oikeat atk-tukihenkilöt eivät soittele ihmisille ja pyydä tuosta vain pääsyä koneelle.

”Jos tuntemattomasta numerosta soitetaan ja puhutaan englantia, kannattaa lyödä luuri korvaan”, hän sanoo.

”Toinen konsti päästä huijarista on sellainen, että sanoo hänelle englanniksi, että tämä puhelu nauhoitetaan ja kysyy soittajan nimeä ja soittopaikkaa. Siinä vaiheessa soittaja itse katkaisee yleensä puhelun.”

Turusen mukaan soitoissa on ollut hämmentävänä tekijänä se, että ne on tehty väärennetyistä puhelinnumeroista.

”Moni on jo oppinut, että ulkomailta tuleviin puheluihin ei kannata vastata. Nämä huijauspuhelut soitetaan numeroista, jotka näyttävät suomalaisilta. Joissakin on ollut Helsingin suuntanumero.”

Turunen kertoo, että tosiasiassa puhelut tulevat ulkomailta, etupäässä Aasiasta sijaitsevista ”huijaustehtaista”, joissa on useita ihmisiä tehtailemassa puheluita. Soittajissa on sekä miehiä että naisia.

”Tiedetään, että he saattavat kampanjan omaisesti soitella läpi maita ja paikkakuntia. Siksi jollekin alueelle voi tiettynä ajankohtana tulla paljon näitä puheluita.”

Viime viikolla huijausyrityksiä kohdistui epätavallisen paljon myös Sastamalan kaupungin työntekijöihin ja viranhaltijoihin.

”Toistaiseksi kukaan ei ole minun tietojeni mukaan näihin soittoihin haksahtanut. Jos yksi menee lankaan, haittaohjelma pääsee leviämään”, Turunen varoittaa.

Hän haluaa muistuttaa kaikkia kuntalaisia tietoturvallisuudesta. Huijareiden tavoitteena on saada selville arkaluontoisia tietoja, joilla he voisivat kiristää ihmisiä.

”Jos joutuu kiristyksen kohteeksi, pitää välittömästi tehdä rikosilmoitus. Missään nimessä ei saa maksaa kenellekään mitään.”

Turusen mukaan huijausyrityksiä on viime vuosina tapahtunut silloin tällöin, mutta nyt niiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Yleisesti ottaen viime kesä oli kyberhyökkäysten osalta kunnille musta.

  • avatar Mullikuhnuri

    Varsinkaan ulkomailta tuleviin tuntemattomiin puheluihin ei pidä vastata lainkaan. EU:n ulkopuolelta tulevien puheluiden vastaanottamisesta veloitetaan erillinen vastaanottomaksu, joka vaihtelee maittain 50snt – 2€ minuutilta. Muutamissa maissa, kuten Englannissa, Liechtenstainissa, Saksassa ja Sveitsissä on käytössä myös huijarien suosima Shared cost service -järjestelmä, jossa ulkomainen puhelun vastaanottaja maksaa soittajan paikallispuhelun yli menevän osuuden puhelun minuuttiveloituksesta.
    Laittakaa puhelimeenne Fonectan sovellus, joka näyttää jo ennen puheluun vastaamista soittajan nimen jos rehellinen soitaja sen haluaa näyttää. Se osaa varoittaa tavallisimmista huijarinumeroista ja puhelinmyyjistä ja erityisesti se kertoo, jos ulkomailta tuleva puhelu on maksullinen.

Jätä kommentti