Suoniemi pyöräili Tampereelta Sastamalaan maakuntahallituksen kokoukseen

Juhana Suoniemi asui alakoululaisena Kiikassa. Nykyisin hän asuu Tampereen Tammelassa ja on maakuntahallituksen jäsen.

Juhana Suoniemen (vihr) polkupyörän matkamittari karttui maanantaina runsaalla sadalla kilometrillä, sillä mies otti aamulla pyörän alleen ja polki Pirkanmaan liiton maakuntahallituksen kokoukseen Sastamalaan Tampereelta.
“Tulin polkupyörällä painottaakseni, että Sastamala on lähellä. Entisenä kiikkalaisena tunnen tien erittäin hyvin. Sivutuulesta huolimatta matkaan meni vain kaksi tuntia.”
Tampereen Tammelassa asuvalle Suoniemelle matkamittari näytti etäisyyttä Sastamalan kaupungintalolle 53 kilometriä.
“Vanhempani ovat kotoisin näiltä kulmilta. Itse kävin Kiikassa luokat ensimmäisestä neljänteen. Tämä on juurevaa seutua, jossa on edelleen kiva käydä.”

Raideliikenteessä kehitettävää

Pirkanmaalla Tampere on selkeä keskus, mutta Suoniemi näkee Sastamalan, Valkeakosken, Parkanon ja Mänttä-Vilppulan olevan selkeitä maakunnan aluekeskuksia.
“Paljon kuntaliitoksia läpikäyneenä Sastamala on kiinnostava kaupunki, jonka kokemuksia kannattaa kuunnella tarkasti. Oppia kannattaa hakea sekä yhteistyöstä että liitosten toteuttamisesta.”
Liikenneasiat ovat erityisesti Suoniemen sydäntä lähellä. Pyöräilevä maakuntapoliitikko näkee raideliikenteessä paljon kehitettävää ja sanoo Pirkanmaan liitossa olevan tahtoa parantaa tätä liikennemuotoa.
“Sastamala on alueellinen palvelu- ja taloudellinen keskus, jonka kehitys junalliikenteineen on tärkeää koko maakunnalle. Paikallisessa edunvalvonnassa kannattaa pitää esillä asemanseutujen kehittämistä.”
Yksityisautoilua hän ei vastusta, vaikka itse onkin luopunut autostaan pari vuotta sitten.
“Yksityinen auto on välttämätön asia, mutta ei aina Tampereella”, hän muotoilee linjansa.
Liikenneasiat olivat esillä maakuntahallituksen kokouksessa, jossa hyväksyttiin Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimus vuosille 2012–2016. Se sisältää liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteiden toteutuksen ja edistämisen näinä vuosina.

  • Ellivuoren kävijä

    Sastamala voisi tehdä paljonkin alueensa toimivuuden ja houkuttelevuuden eteen kehittämällä junaseisakkeiden seutuja kuten Suoniemi viisaasti toteaa. Kaavoitusta ja yhdysliikennettä pitäisi lisätä heti.
    Ei ole mitään mieltä lähteä autolla maakunnan keskukseen, jos ja kun junalla sama matka taittuu sähköposteja lukien ja muita askareita tehden.
    Uudet asuinalueet seisakkeiden vieressä houkuttelisivat uusia veronmaksajia myös Tampereelta Sastamalaan. Junallahan pääsee Tampereelle nopeasti ja aivan ytimeen.

  • Juna-pyörämatkaaja

    Sastamalasta pääsisi muuten kätevästi junaan myös pyörän kanssa. Pyörällä pääsee nopeasti Vammalassa ja Karkussa kohteeseen sekä toisaalta myös Tampereella ja Nokialla.
    Tosin kannattaa hankkia taitettava pyörä, koska VR rohmuaa härskin 9 euron hinnan normaalista pyörästä (mikä on täysin käsittämätön hinta monopoli-VR:ltä taas kerran).

Kommentointi ei ole käytössä.