Lauantaina aamuyöllä Sastamalassa Vammalan ratapihalla suistui tavarajunan vaunuja kiskoilta. Rataliikennekeskuksesta kerrottiin, että henkilövahinkoja ei ole aiheutunut.
Turma sattui noin kello 3.20. Syystä ei toistaiseksi ole varmuutta, mutta sen on arveltu liittyvän radan vaihteisiin. Ilkivallasta ei ole ollut viitteitä. Onnettomuustutkintakeskus selvittää tapahtunutta.
Juna oli katkennut. Sen vaunuja oli Varikonkadun sillan molemmin puolin. ”Veturinkuljettaja oli jossakin vaiheessa havainnut, että osa vaunuista puuttuu”, kertoi päivystävä palomestari Tommi Lönnqvist Pirkanmaan pelastuslaitokselta aikaisin lauantaiaamuna.
Turmajunassa oli 43 vaunua. Rataliikennekeskuksesta kerrottiin aamupäivällä, että seitsemäntoista oli suistunut kiskoilta ja kaksi kaatunut. Varhain aamulla viranomaiset arvelivat jopa lähes kolmenkymmenen vaunun pudonneen pois raiteilta. Veturi oli pysynyt kiskoilla. Junan tarkasta nopeudesta päivystävällä palomestarilla ei ollut tietoa, mutta se on ollut asema-alueella hiljainen.
Juna oli matkalla Tampereelta Raumalle. Sen lastina oli kappaletavaraa ja mäntyöljyä, jota pääsi yhdestä vaunusta vuotamaan ympäristöön vähäinen määrä. Aine on ympäristölle haitallista, muttei vaarallista. Pelastuslaitos aloitti varhain aamulla mäntyöljyn keräämisen talteen. Paikalle tilattiin säiliöauto, johon vuotanut vaunu tyhjennettiin.
Radan sähköistys säilyi onnettomuudessa ehjänä. Kiskoja kuitenkin vaurioitui pitkältä matkalta. Lopullinen raivaus ja radan kunnostus kestää useita päiviä.
Vammalan ratapihalla saatiin lauantaina iltapäivällä yksi raide avattua dieselvetureiden käyttöön. Lauantain matkustajavuoroja liikennöitiin sekä junilla että linja-autoilla. Sunnuntaiaamuksi yksi raide saatiin avattua sähköjunaliikenteelle. Junia ei siis jouduta enää vetämään dieselkalustolla.
VR:n mukaan korjaustyöt aiheuttavat vielä pieniä viivästyksiä junien aikatauluihin.
VIDEO: Junaturman raivaustöitä
Kontin nostamista Sastamalan junaturman raivaustöissä. Kuvaus: Jaakko Pirttikoski.
Selvästi kuski oli kännissä kun oli lauantai aamuyö ja ajaa ojaan melkein suoralla tiellä.
Heti ensimmäinen kommentoija aloitti typerän kirjoituksen,kun ei omat aivot aamukrapulassa ton parempaan pysty!Ei susta ainakaan uutta aleksis kiveä tai väinö linnaa saada.Oikeesti, onni onnettomuudessa, ettei ketään kuollut ja hei toihan on vain materiaa.Aina uusia vaunuja ja kiskoja saadaan.Korjaajillakin sattui olemaan pirun kaunis sää korjaustöille.
Nopeaa toimintaa Alueviestiltä !
Harvalla lehdell’ oli uutista t’st’ heti aamulla, ei edes paikallislehdess’ !
On tossa hillitön kurvi.
Turman syy näkyy kuvassa eli se on Vexve-areena: ensin siellä kaatui Valepa, nyt sen kohdalla tavarajuna. Mitähän seuraavaksi?
Moottoripyöräilevä reportteri!
Nukkumaton reportteri raportoi.
Hienoa Alueviesti!! Tyrviksessä ei olla vielä herätty. YLElläkin oli ykkösuutisena!
…vielä äskeiseen…siis harmittava juttu se onnettomuus,
Siellä oli naamaparran kirjanpito kiskoilla……….
Veturinkuljettaja huomaa tuollaisen kyllä sillä samalla sekunnilla, kun juna katkeaa, sillä seurauksena on automattinen hätäjarrutus koko junassa paineilman poistuessa jarrulaitteiston ohjauksesta. Junan nokka on pysähtynyt vähän matkan päähän.
Kyllä on komeet kuvat otettu!
Muilla lehdillä ei kuvia juuri olekaan.
Kiitos Alueviestille.
Äkkiä ne säiliöt nyt kiskoille, niitä tarvitaan Raumalla!
Eiks ollu tiäksää puhe, et nää jäis perästä?
johan tuohon radan kunnostukseen on varattu 100 miljoonaa. Ja mitä sillä on saatu aikaan?
Odotellu soittoa töihin muttei oo kuulunna. Toivoen puhelun saapuvan, jotta pääsi kiskonvaihtoon tekemään tiliä 🙂 Muutennoinniinku ikävä juttu junaliikenteen kannalta. Pahoittelut VR:n puolesta epävirallisesti 🙂
Saat varmaankin odotella pitempään.Olen kuullut että Destia huoltaa kyseisen alueen ja ällitälli(Eltel) sähköt.Olihan noissa valokuvissa joku VR:n auto, mutta taisi olla vain vaunu kalustosta vastaava päällikkö huolissaan miten saadaan Raumalle, Rauman Lukolle lukkoöljyä kun se on kitissyt niin pahasti Tapparan käsittelyssä.No nythän jo tiedetään että se Lukko oli pahasti jäässä kun Dufva vei koko porukan ulkoilma reeneihin koulukadulle Tampereella lauantaina.Mitä sen jälkeen tapahtu?Lukko hävis kaks peliä yhteismaalierolla 0-8!Toivottavasti Dufva pitää ennen pronssi ottelua seuraavat ulkoilma reenit Rauma Ganalis.Onhan sillä jo uimalakkikin valmiina itellä ja opettais uusia kuvioita joukkueelleen vaikka kuviokellunnalla.Tuli vastaan sitte pata tai traktori.
Tykkään
oikein vammalassa tapahtuu
Ei ku Sastamalassa.
Loistavan nopeaa ja hyvää tiedotusta! Alueviesti on ajan hermolla!
Tuntu niin hienolta kuulla kun tv 1:sen uutisis sanottiin Vammalassa,ei mikään saastamala.Itse onnettomuus ei ole hieno asia.
Alueviesti seuraa aikaansa,kiitos henkilökunnalle siitä! Niin lehden kuuluukin,naapuri lehti nukkuu ja sorsii kommentteja.
Vois todeta että kyseinen henkilö joka tästä uutisoi ei kylläkään kuulu mitenkään aluevuestin palvelukseen jotta turha alueviestiä on kiitellä yksityisyrittäjän viitseliäisyydestä.
Vois todeta että kyseinen henkilö joka tästä uutisoi ei kylläkään kuulu mitenkään aluevuestin palvelukseen jotta turha alueviestiä on kiitellä yksityisyrittäjän viitseliäisyydestä.
Samuli Kinnari toimii Kustannusliike Aluelehdet Oy:ssä tuottajana, joten hän kuuluu toimitukseemme. Aluelehtien tuotteita ovat Alueviesti, alueviesti.fi sekä Iskelmä Sastamala. Alueviestin verkkosivuja pystyvät päivittämään vain määritellyt henkilöt.
6.4. kello 21.04 kirjoittaneelle totean, että Jaakko Pirttikoski on lähettänyt kuvia ja videon lukijan ominaisuudessa, ja me julkaisemme myös lukijoiden ottamia kuvia niin verkossa kuin lehdessäkin.
Se, mitä tulee Kinnarin puoluetaustaan, ei kuulu mitenkään tämän tai monen muunkaan aihepiirin uutisointiin. Asiantunteva tuottaja tietää kyllä, millaisista aiheista hän on jäävi kirjoittamaan.
Ystävällisin terveisin
Maija Latva
päätoimittaja
Alueviesti/Iskelmä Sastamala
Kuljettaja huomaa vaunujen puuttumisen heti kun jarrujohto tyhjenee…
Venäläinen kuorma poikkeavassa sn20, matka on kuitenkin jatkunut satoja metrejä suistumisen jälkeen. En ummarra.
Ei se ollutkaan poikkeaville, muuten vaan näemmä suistui.
Seuraavaksiko sastamalan velat kaatuvat Vammalan päälle?
> Moottoripyöräilevä reportteri!
Ei siinä tarvii laittaa kuin vanha Fiskarsin rautakanki kiskolle pituussuuntaisena makaamaan, niin varmana saa aika nopeasti hyvää kuva-aineistoa aamun nettilehteen.
Voi kuvata sen pyörän alta lentävän kangen.
Onko kokemusta moisesta?
video onnettomuuspaikalta http://www.youtube.com/watch?v=148OlhDo0v0
Ei Vammala, mihin tuli muutettua! Täähän nyt junttikylä on! Ihmiset jaksaa kinata siitä mikä kertoi mitäkin. Asuuko täällä vähän yksinkertaisempaa porukkaa vai muista tarkoitusperistäkö noita viestejä jotkut kirjoittavat. Voi marjat! T. uudisasukas
Juu… viksumpi älyäis pitää mölyt mahassaan…
Mikä pakko oli tunkea tänne Tyrväälle.
> Mikä pakko oli tunkea tänne Tyrväälle.
Just näin on asia. Ei täällä ihan kaikki pärjää, jos joka taivaan asiaa alkaa suu auki ihmettelemään.
Likikään ei ollut ensimmäinen kerta kun junia täällä tippuu raiteilta, Muistakseni noin 1969 paikkeilla Heinoossa tipahti matkustajajuna kiskoilta, ja useampia henkilöuhrejakin tuli. Jostakin syystä Wikipedia ei muista tai tunnista tätä onnettomuutta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Junaonnettomuus
Tämä tuorein pari päivää vanha junan tipahtaminen siellä on jo listattuna mukaan.
Ehkä Tyrvään Sanomien arkistosta voisi vanhakin junaturma löytyä. Alueuutiset on niin nuori jannu, että se ei tällaisia voi muistaa.
joo tolla asenteella me saaraan täsä kyläsä väkiluku nousuun… pyöritään vaan täälä keskenämme, yhdesä vanhenemassa 🙂 Ha haa… Mitä sevväliä o. 20 vuaren päästä meitä on täälä muutama hassu toisiamme kattelemasa. Hyvä vammala!
Näinhän täällä on aina toimittu; mitä serkumpi, sitä herkumpi. Ja sitten rakennettiin jo sairaala tyrväälle…. nyt sitä asuttaa vielä pöhkömpi kansanosa.
Voi hyvää päivää mitä kirjoittelua täällä. eipä tarvi toiste tulla lukemaan.
Fiksu mielipide, samaa mieltä.
Puolueettomuushan on täsä hommasa kaukana. Jutun kirjottajat Pirttikoski ja Kinnari ovat molemmat paikallisia Kokoomus-aktiiveja. Minun mielipide kyllä on, että puoluehommat ja lehtihommat ei sovi yhteen.
6 samanlaista kuvaa?
Ihmettelen tuota, miksi ei saisi sanoa Vammala. Jos olisi sanottu vain, että Sastamalassa, niin onnettomuus olisi voinut tapahtua joko Vammalan, Karkun, Kiikan tai Keikyän ratapihalla. Sastamalan on koko kaupungin nimi, Vammala sen ydinkeskusta, jonka alueella tämä onnettomuus tapahtui.
Niin oikke.Onhan se Heinoon kohtauspaikka(ratapihakin) vielä Vammalaa,Tyrväätä, Sastamalaa tai melkein mitä vaan.Onhan teillä noita pirun torjunta bunkkereitakin enemmän alueella(koko Sastamalassa) kuin vanhoja pitäjän nimiä.Taitaa seudulla asua villi ja viisas kansa,kun pitää tukistaa joka sunnuntai ”synnit ” anteeksi!
HYVÄ LOUSAJAAAA1
Eiks toi ole tarkalleen Varikon aluetta jo, eikä enää Lousajaa?
Pitäisi tarkistaa postinumeron perusteella että onko putoamispaikka enää Lousajan kantoalueeseen kuuluvaa aluetta lainkaan.
Jotta kisa ratkeaa selkeästi, niin lausunnot pitää pyytää niin Ratahallintokeskukselta kuin Itellan kantoalueiden selvittelytoimistoltakin.
Paljonko kyseisellä radalla kuljetetaan vaarallisia aineita?
Rauman kemikaalisatamaan ja Harjavaltaan päivittäin. Tonnimäärätkin varmaan löytyy ku osaa hakea.
MIksei tätä uutista päivitetä lainkaan? Kyllä Tyrvään Sanomat vaan kertoo tilanteen uusia uutisia.
ettei vaan olisi ollut KIIVaRi asialla eli kiikosten vapautusrintama…
ettei vaan olis alueviestin kilpailijakin tällänny tänne muutaman kommentin?… happamia sanoi kettu jne …..