
Itävaltalaisessa RK Racing -tallissa ajava karting-kuljettaja Juuso-Matti Pajuranta taisteli itsensä monien vaiheiden jälkeen EM-finaaliin. Euroopanmestaruussarjan toinen ja viimeinen osakilpailu käytiin 18. – 22. heinäkuuta Englannin Brandonissa. EM-sarjaan oli ilmoittautunut yhteensä 122 kuljettajaa noin kolmestakymmenestä eri maasta ympäri maailmaa.
Kuivan kelin rungon ongelmien kanssa neljä edellistä kisaa taistellut Pajuranta sai Englannissa jälleen alleen uuden runkotyypin. Uusi runko tuntui heti sopivan sastamalalaisen käteen paremmin kuin edelliset. “Autossa on täysin erilaiset, tehokkaammat jarrut ja muun muassa rungon materiaali poikkeaa selvästi edellisistä”, Pajuranta kuvailee.
Sateella homma toimii
Perjantain ensimmäisessä alkuerässä lähtö onnistui sadekelillä hyvin, mutta neljännellä kierroksella tuli eteen keskeytys paikalta kuusi. “Kanttikiven ylityksessä ratas ja ketjut saivat sen verran iskua osakseen, että harmittava keskeytys hyvältä paikalta oli totta”, Pajuranta kertoo.
Lauantaina urakoitiin kaikkiaan neljä alkuerää, ja perjantain keskeytyksen johdosta paineet päivälle olivat Pajurannan mukaan melkoiset. Toisessa alkuerässä kuivalla kelillä sijoitus oli kymmenes. “Kolmannessa erässä sain huippustartin, ja ajoin kolmen ensimmäisen kierroksen ajan aivan maailman kärkikuljettajien, Max Verstappenin ja Denis Olssenin perässä. Kun yksi kuljettaja onnistui nipistämään ohitseni ennen ruutulippua, oli neljäs tila lopulta tosiasia.”
Neljännessä erässä tilanteita riitti alusta loppuun, mutta vauhti ei riittänyt, maalissa Pajurannan sijoitus oli 16. Viidennessä ja viimeiseesä erässä vauhti oli jälleen paremmin kohdallaan ja sijoitus oli heti seitsemäs.
Pajurannan sijoitukset ja yhteenlasketut pisteet riittivät kuin riittivätkin finaalipaikkaan, ja näin yksi kauden tärkeistä tavoitteista oli täten saavutettu.
Suunta kohti Hahnia
Sunnuntaille Pajurannan tiimissä toivottiin sadetta, sillä tiedossa oli, ettei lähtöpaikka ruudusta 33 juuri tarjoaisi mahdollisuutta nousta kärkisijoille, varsinkin kun vauhti kuivalla kelillä tiedettiin riittämättömäksi.
Ensimmäisessä finaalissa ajettiin 19 kierrosta ja Pajuranta oli maalissa 28. Toisessa finaalissa lähtöpaikka oli 28., ruutulipulla Pajuranta oli 23. “Alkukierroksilla tehty jarrutusvirhe maksoi muutaman sijoituksen. Kisaviikko oli kaikkiaan todella haastava, kelit vaihtelivat sateesta auringonpaisteeseen. Finaaleissa vauhti ei aivan riittänyt, eniten hävittiin keskialueen mutkista lähdöissä ja suorien päissä”, Pajuranta summaa viikon antia.
“Tiimipäällikkö Wolfgang Berr oli kuitenkin kohtuullisen tyytyväinen ja sanoi, että taas otettiin askel eteenpäin ja työtä jatketaan edelleen. RK Racingin saderungot tuntuvat istuvan minulle hyvin. Kuivankelin rungossakin on kehitytty. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kohti Saksan mestaruussarjan neljättä Hahnin osakilpailua.”