
Pirkanmaalaisten yrittäjien mielikuvissa Sastamala on rauhallinen, luonnonläheinen ja pieni paikkakunta. Yrittäjien ihannepaikan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat kuitenkin jatkuva kysyntä eli asiakkaiden riittävä määrä sekä hyvät liikenneyhteydet.
Sastamalan yrityskaupunki-imagoa kartoittavaan kyselyyn vastasi 211 yrittäjää ja yritysjohtajaa lähikunnista. Vastausten perusteella paikkakunnan yrityskaupunki-imago ei vielä pure.
“Toisaalta vastauksissa mainittiin myös työvoiman saatavuus, yrittäjämyönteisyys ja yritysten välinen yhteistyö. Edellä mainittuja seikkoja kannattaa siis jatkossa korostaa, sillä niiden suhteen asiat ovat hyvällä mallilla”, sanoo Sastamalan seudun Yrityspalvelun markkinointipäällikkö Johanna Kurkikangas.
“Kokonaisuutena Sastamalan tunnettuus on edelleen heikolla tasolla, joten markkinointia on vahvistettava. Printin rinnalla myös sähköisen markkinoinnin kehittämiseen on kiinnitettävä huomiota”, yrityspalvelun toimitusjohtaja Mikko Nieminen huomauttaa.
Asuttavin kunta houkuttaa yrittäjiä
Sastamalan brändiä rakennetaan kolmen kärjen varaan, jotka ovat asuttavin kunta, kirja ja yrittäjyys.
Vireä ja asukkaita houkuttava kunta houkuttaa myös yrittäjiä. Liiketonttitilannetta enemmän yrittäjien vaakakupissa painaakin paikkakunnan imago hyvänä asuinkuntana.
Tästä näkövinkkelistä käsin Kurkikangas ja Nieminen toteavat asuntomessujen olevan markkinoinnin kannalta ylivoimaisesti paras keino Sastamalan imagon kohotukseen.
Mikä merkitys uimahallin puuttumisella keskusta-alueen palvelutarjonnasta sitten mahtaa olla Sastamalan houkuttavuuden kannalta?
“Uimahallista olisi mielenkiintoista kysyä ulkopaikkakuntalaisilta, ei tietenkään suoraan, mutta osana jotakin laajempaa palvelukartoitusta”, Nieminen myöntää.
Aiheesta lisää 5.12. ilmestyvässä Alueviestissä.
Liikenneyhteydet pelaa. Kaupungin halki kulkee rautatie ja kaksi valtatietä: 11 ja 12. Puuttuu enää lentokenttä.