Hannele Seppälältä väitös opiskelijoiden tieteellisen ajattelun valmiuksista

Hannele Seppälä

Kasvatustieteen maisteri Hannele Seppälä (o.s. Ellä) väittelee ensi perjantaina Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa. Väitöstutkimus tarkastelee korkeakouluopiskelijoiden tieteellistä ajattelua ja sen kehittymistä opintojen eri vaiheissa kauppatieteellisellä tieteenalalla yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Seppälä on Kokemäen lukion entisiä oppilaita.
Tutkimukseen osallistui 338 kauppatieteellisen alan pääaineopiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta ja neljästä yliopistosta.

Tulokset osoittavat, että loogisen ajattelun taidot sekä niihin liittyvät metakognitiiviset taidot ovat kehittyneempiä yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Myös opiskelijoiden tieteelliseen ajatteluun liittyvissä käsityksissä on eroja sektoreiden välillä.
Yliopisto-opiskelijat korostavat kriittistä ja loogista ajattelua sekä yleisesti oman ajattelun merkitystä tiedon käsittelyssä. Ammattikorkeakouluopiskelijat sen sijaan korostavat enemmän tiedon objektiivisuutta ja olemassa olevan tiedon soveltamista.

Tutkimustulokset osoittavat myös, että opiskelijoiden loogisen ajattelun taitojen kehittyneisyys ja tietokäsitykset ovat yhteydessä toisiinsa. Edistyneet loogisen ajattelun taidot omaavat opiskelijat korostavat subjektiivista lähestymistapaa tietoon, omien ajatusten muodostamisen tärkeyttä sekä tutkimusmenetelmien merkitystä uuden tiedon tuottamisessa.

Tutkimus osoittaa, että korkeakoulusektoreiden väliset erot opiskelijoiden tieteellisen ajattelun valmiuksissa liittyvät sektoreiden erilaisiin tavoitteisiin ja opiskelijoiden teoreettisiin ja käytännöllisiin orientaatioihin, jotka vaikuttavat opiskelijoiden suuntautumiseen jo opiskelupaikkavalintoja tehtäessä.
Opiskelijoiden tieteellisen ajattelun valmiuksien kehittämiseksi tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota sellaisten oppimisympäristöjen luomiseen, joissa opiskelijat saavat mahdollisuuden ajattelun taitojen kehittämiseen, keskusteluun ja oman ajattelun reflektiiviseen tarkasteluun.

  • Elina

    Hienoa, että tämä käytännössä jo todettu asia on nyt tieteellisesti todistettu.
    Sydämelliset onnittelut Hannele Sepälle – väikkärin tekeminen on kova juttu!

  • tuntematon

    Paljon onnea…ketä tämä väikkäri ihan oikeasti palvelee. Ammattikorkeakouluthan tulivat siinä hienossa rytäkässä opistojen tilalle. Ihan se tuntuu olevan samanlainen esim. sairaanhoitaja, liitteellä amk (vähän joillakin noussut hattuun tuo amk) tai ilman! Vanhan ajan rakennusmestareita eli teknikoita tarvittaisiin, niitä jotka tarttuivat itsekin ns. lapion varteen jne. Koulutusuudistus mennee välillä liian hienojen titteleiden puolelle, otetaan esim. geronomi amk jne. En vähättele koulutusta, mutta olen lukenut vaikkapa juuri amk:sta valmistuneiden päättötöitä…niistä on tieteellinen ajattelu välillä hyvin kaukana! Jos mahdollista niin tavallisen tallaajan kannattaisi käydä suorittamassa esim. avoimessa yliopistossa pari perusopintoa (25 op) ja joku aineopinto..siinä jo oppiikin tieteellistä ajattelua, joka on suomeksi loogista päättelykykyä. Varsinainen yliopisto-opiskelu taas on jo toinen asia, jos sen tosissaan ottaa. Siellä pureudutaan asioihin hyvinkin syvällisesti ja kytketään niitä tieteellisen pohjatiedon kautta käytäntöön jne. . (esim systeemianayysin kurssi, se teettää töitä ja loogisuutta tarvitaan)Silti jokaisen työ on arvokasta,ihan perustasolta lähtien; tämä on se asia joka pitäisi jo opettaa ala-asteella ja kotona. Ei ihmisiä arvoteta koulutuksen mukaan vaan samalla viivalla mennään ja yhteistyössä toisen ihmisen kanssa. On mielenkiintoista lukea Seppälän väitöskirja, jos ja kun johonkin tulee sähköisenä tai jos sen jostakin Helsingin tietokannoista saa luettua. Onnea vielä Hanna Seppälälle.

Kommentointi ei ole käytössä.