
Sastamalassa kantatiellä 44 Kokemäenjoen ylittävä Mielaanniemen silta saatetaan joutua painorajoittamaan, kun niin sanotut jättirekat tulevat Suomen teille mahdollisesti tänä vuonna. Kiikan rautasiltanakin tunnetun sillan kantavuus ei riitä korotetuille ajoneuvoyhdistelmäpainoille.
“Mielaanniemen silta on yksi kymmenestä pääteillä mahdollisesti painorajoitettavasta sillasta”, kertoo siltainsinööri Olli Pyykönen Liikennevirastosta. Suoranaista kantavuustavoitetta sillalla ei ole. “Silta on helposti kierrettävissä, joten varsinaista kantavuustavoitetta sillalla ei ole”, Pyykönen sanoo.
Sillan kantavuuden nostaminen ei olisi helppo operaatio. “Tuleville korotetuille ajoneuvoyhdistelmäpainoille sillan sallitun kantavuuden määrää pääkannattajaristikko, joka on yleensä vaikea vahventaa”, Olli Pyykönen toteaa.
Jättirekoista ei ollut tietoa, kun Mielaanniemen silta peruskorjattiin vuonna 2010. Vahventaminen oli kuitenkin korjausta suunniteltaessa esillä, mutta siitä luovuttiin. “Ajoneuvopainojen korotus ei ollut vielä tuolloin tiedossa, joskin metsäteollisuuden toiveista kyllä puhuttiin ja yleisiä siltojenkin kantavuusselvityksiä tehtiin”, kertoo Olli Pyykönen.
Tavoiteaikataulua Mielaanniemen sillan kunnostustoimenpiteillä ei nyt ole. “Koska silta on juuri peruskorjattu, ei sen kunnostustoimenpiteillä ole erityinen kiire”, sanoo Olli Pyykönen.
Mielaanniemen sillan kantavuutta tutkitaan vielä tarkemmin laskennallisesti ja mahdollisesti koekuormittamalla. “Painorajoituksen asettamisen sijasta tutkitaan myös tilapäisratkaisujen käyttöä muun muassa raskaan liikenteen ohjailukeinoin, mikä edellyttäisi sillan monitorointia”, kertoo Olli Pyykönen. “Kun sillan kantavuusselvitykset on tehty ja myös kriittiset kohdat on selvitetty tarkemmin, ovat vahventamismahdollisuudet määritettävissä. Mahdollisten kunnostustoimenpiteiden aikataulu riippuu luonnollisesti viime kädessä rahoituksesta”, Pyykönen toteaa.
Ajoneuvopainojen korotus tullee voimaan viimeistään syksyllä.

Kantatie 44 ei sekään kestä edes nykyisiä painoja, kun kilpailutettu ja köyhdytetty kunnossapito on pilannut sen. Asvaltin laatu on luvattoman huono, pinta murenee kauttaaltaan, reikiä ja repeämiä ei korjata, jolloin vesi pääsee pilaamaan tien runkoa. Eikö jo olisi aika kohdentaa rahaa näiden perusasioiden hoitoon kaikenmaailman hupiareenoiden sijaan?
Jokainen sana ihan totta äskeisestä tekstistä,eikö ne päättäjät nyt voisi käyttää pääkoppaansa ihan oikeaan asiaan,ja laittaa rahat käytännölliseen mm.näihin teiden peruskorjaukseen ja jättää turhanpäiväisen uimahallin suunnittelun ,niitä kun on lähiseudulla ihan tarpeeksi. Kiika siltahan vaappuu pienemmästäkin isomman ajoneuvon painosta on tehny sitä koko ajan,sen tuntee kun samaan aikaan kävelee sillalla.TE päättäjän vallassa olevat menkääpä testaan pääsette ulkoilemaan samalla.
Mitä uimahalli tähän kuuluu, hö? Valtion tiestä on kysymys. Mee itse seisomaan sinne vaikka päälläsi ja laula hoosiannaa.
Ei ne Vammalan kadutkaan pöydäntasaisia ole…
Niin jos noita teitä vaan ajattelee niin olis saanut jäädä tekemättä tuo “soppatehdaskin” kun tiet ovat samassa kunnossa mutta soppaa saa!!Tiemmä ei tuo rakentamaton uimahalli vaikuta juu mitenkään mutta toisilla on niin kauskantoisia visioita että ei tiedä vaikka vaikuttaskin!!!
Nyt olisi korkein aika pistää stoppi tälläisille jättirekoille. Ei Suomen routaiset maantiet kestä jatkuvaa kohellusta suuruuden kanssa. Järki on tietysti rajallista, mutta pitääkö hulluuden olla rajatonta.
Kortejärvenmaa !!!!!!!!!!!!!!