Nettiasiointi lisääntyy Sastamalassa – Monta sähköistä kanavaa jo käytössä

Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelu avautui syyskuussa.
Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelussa Sastamala on ollut mukana jo viime syksystä.

Sastamalassa kaupungin tärkeänä tavoitteena on lisätä sähköistä asiointia. Viimeksi kaupunki on valjastanut palvelukseen Kansalaisen asiointitilin. 

Kansalaisen asiointitili on Valtiokonttorin hallinnoima sähköisen asioinnin viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Asiointitili on tietoturvallinen ja sinne tulee rekisteröityä. Tunnistautuminen tapahtuu mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.

“Kaupunki voi lähettää suoraan Asiointitilille muun muassa kokouspäätöksiä ja viranhaltijapäätöksiä, jos asiakas on rekisteröinyt palvelun käyttöönsä. Kuntalaiset voivat lähettää Asiointitilin kautta kaupungille hakemuksia, asiakirjoja, muistutuksia, valituksia, oikaisuvaatimuksia, aloitteita ja esityksiä sekä muita viestejä”, ynnää Sastamalan hallintojohtaja Hannu Nikkilä.

Sastamalan rakennusvalvonnassa voi asioida ympäri vuorokauden valtakunnallisessa Lupapisteessä. Palvelun kautta kaupunkilaisilla on mahdollisuus jättää rakennusvalvontaan neuvontapyyntöjä. Sähköinen lupahakemus ei vielä ole Sastamalassa käytössä.

Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelussa kaupunki on ollut jo viime vuodesta. Sivustolla voi tehdä kuntalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita. “Tämän verkkopalvelun kautta ei Sastamalan kaupungille ole vielä jätetty yhtään aloitetta”, hallintojohtaja Nikkilä kertoo.