Neljävuotias Jaro odotti tikkausta yli viisi tuntia

Leikki on lapsen työtä ja työtapaturmia pikkuveijareille sattuukin tasaiseen tahtiin. Pikkuharmit unohtuu äidin tai isin hellässä syleilyssä, mutta isommissa haavereissa tarvitaan lääkärin apua.
Lääkärin apua kaipasi perjantaina 7.2. myös sastamalalainen pikkumies Jaro Kaaja, pian 4v. “Jaro oli mummun luona kyläilemässä ja hän oli hypännyt tuolilta sillä seurauksella, että otsa osui pöydän reunaan ja otsakulmaan tuli verta vuotava vekki”, kertoo Jaron isä Turo Kaaja.
Mummu soitti heti Jaron äidille Rita Viidanojalle, joka oli kotona perheen kuopuksen Jooan, 6 kuukautta, kanssa. “Jooa oli päiväunilla joten soitin Turolle töihin ja hän lähti Jaron kanssa päivystykseen”, Rita kertoo.

“Odotimme tikkaukseen pääsyä yli viisi tuntia”, puuskahtaa Turo harmistuneena. “Eniten suututtaa se, että ohitsemme meni useita paljon kiireettömämpiä tapauksia”, hän lisää.
Lopulta Turo-isän mitta täyttyi ja hän marssi ilmoittautumistiskille ja tivasi milloin heidän aikansa oikein tulee. “Asiaa pahoiteltiin ja selvitettiin, että Jaro oli laitettu johonkin väärään jonoon. Miten se on mahdollista”, hän ihmettelee.

Odottamisen pituutta pahoitteli Turolle myös lääkäri, joka ompeli Jaron otsakulmaan kolme tikkiä. “Lääkäristä minulla on pelkästään hyvää sanottavaa, mutta päivystys-systeemi täällä Sastamalassa on täysin retuperällä. Jos toiminta on tätä luokkaa, koko homman saa lopettaa ja siirtää osaavampiin käsiin”, Turo Kaaja tykittää.

Jarolle ei käynnistä traumoja jäänyt, joskin odottaminen oli vilkkaalle pikkumiehelle suhteellisen pitkästyttävää. “Sain lääkäriltä hienoja tarroja, katos”, hän esittelee ylpeänä toimittajalle ja pikkuveljelleen. Vanhempia systeemi suututtaa. “Kyllä päivystyksessä pitäisi ottaa huomioon, millainen tapaus on kyseessä. Verta vuotava haava on mielestäni kiirellisempi kuin normaali flunssa ja ainakin meidän tapauksessamme tällaiset menivät nyt edellemme, vaikka olivat ilmoittautuneet myöhemmin”, Turo sanoo.

KESKUSTELE: Mikä on kohtuullinen jonotusaika päivystyksessä?

"Olin niin reipas että sain lääkäriltä kolme tarraa", iloitsi pian neljävuotias Jaro Kaaja. Hän ei osaa vielä harmitella päivystys-systeemiä, joka taas suututtaa hänen vanhempiaan.
“Olin niin reipas että sain lääkäriltä kolme tarraa”, iloitsi pian neljävuotias Jaro Kaaja. Hän ei osaa vielä harmitella päivystys-systeemiä, joka suututtaa hänen vanhempiaan.
  • Nimetön

    Eipä olisi kauaa tarvinnu odotella, ku lääkäri ois sit vaa sanonu et sori, ei voi enää tikata, kun on kulunut haavan syntymisestä liian kauan aikaa. Ilman isän aktiivisuutta näin olisikin käynyt, kun Jaro oli laitettu vääränlaiseen jonoon.

  • kari kaaja

    Mielestäni tämäkin tapaus osoittaa, että päivystys on Sastamalassa retuperällä.
    Puhdasta välinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan, oli asiakas sitten nuori tai vanha.
    Potilaat ovat joutilaita odottamaan ja kärsimään mielipahaa saamattomuuden johdosta.
    Ne, jotka puolustavat päivystyksen tasoa Sastamalassa, niin kannattanee mennä seuraamaan ko. toimintaa. Itse menin katsomaan 2,5 tunnin odottelun jälkeen pojanpoikaa ensiapuun ja huomasin laiskan “töiden” etenemisen.
    Ilmeisesti “poliitikkojen” tarttis tehdä jotain.

    • kummastuttaa

      Tyhmyyden huippu,kun ko.asiasta näin kova haloo,kuvastaa hyvin tyrvääläistä ajattelua ja asioiden hoitoa.

    • Nimetön

      Niin eikö siinä ole yksi päättäjä jonka tarvis tehdä jotain. Eikä aukoa päätään.

  • tuntematon

    Jarolle tsemppiä paranemiseen.
    Tikanneelle lääkärille terveisiä: olisit laittanut pari pientä tikkiä lisää, niin ei olis jäänyt pysyvää arpea, tiedän omasta kokemuksesta.
    Päivystykseen: eikö näitä pieniä haavoja voisi ensihoitajat tikkailla, ammattitaitoa on siihen asiaan ainakin yhtä paljon, kuin joillakin lääkäreillä. Ja kun muutenkin tekevät ensitutkimukset, että tarvitaanko lääkärin palveluita.

  • JT

    Meijjän poitsu kans klohmi kaalinsa pariviikkoo sitten.Mentiin päivystykseen sunnuntaina illalla.Pualen tunnin jälkeen oli otta tikattu asiantuntevan lääkärin toimesta.(4 tikkiä)Poju sai aivotärähdyksen ja hoitsu anto hyvät ohjeet kuinka toimia.Toiminta oli vähintäänkin kiitettävää.HIENOA TOIMINTAA TUOLLA HOITAJA/LÄÄKÄRI MÄÄRÄLLÄ!Menkääs AKUTAAN

  • Nimetön

    Kyllä parissa tunnissa pitäisi viimeistään päästä lääkäriin olivaiva mikä tahansa.

    • Nimetön

      Terveyskeskus haluaa jälleen päivystyksen itselleen säästösyistä. He ovat mitoittaneet hommaan yhden lääkärin ja yöpäivystys siirtyisi Acutaan. Miten kävisi jonoille kun acutaan otetaan vastaan vain oikeita päivystyspotilaita, ei nuhan tai vain sairausloman vuoksi. Tällä hetkellä terveysasemilla ei ole lainkaan päivystysaikoja lääkäreille, kun kerran on päivystys joka hoitaa pakosta jokaisen joka ovista sisään eksyy. Jos jokainen Sotesin lääkäri hoitaisi 2päivystyspotilasta, olisivat päivystyksen jonot tunteja lyhyemmät.

  • Ihme touhua

    Ei minusta sairaan leikki-ikäisen tarvitse olla missään päivystyksessä tuntia kauempaa. Yleensä lapsi on oikeasti kipeä kun päivystykseen päädytään. Joskus olin itse Acutassa neljä tuntia hampaastani ja katselin että siellä kaikenmaailman huume ja viina ja mielenterveys hörhöjen joukossa pienet lapset leikki leikkejään. Ei lapsille ollenkaan oikea ja turvallinen paikka. Itse vien lapsen aina kun vaan mahdollista yksityiselle missä saa ajan ja turvallisemman ympäristön. Mutta aina se ei ole mahdollista.

  • mielummin Tesomalle

    Mielummin menen Koskiklinikka Villilään ku jonotan päivystyksessä.

  • Nimetön

    Asiassa on selkeästi toimittu väärin. Toimintatapoihin muutos. Vertavuotava lapsi ensin hoidettavaksi ja sitten vähemmän kiireelliset. Vaikka resussit on pienet, niin silti pitää osata työnsä. Tai myöntää etten osaa tehdä tätä hommaa.

  • Nimetön

    Lapset tietenkin ensimmäisenä jonossa ja sitten vasta muut.Itse joskus jonotin arvauskeskuksen päiivystyksessä (silloin kun vielä oli) 8h.Menin kasin aikaan heti ja noin yhden aikaan tulin röntgenistä ja katselin että ohitseni pääsi niitä ihmisiä jotka olivat tulleet juuri viiden minuutin sisään, no kävin sitte ennen kolmea kysymässä että olisikohan jo mun vuoro niin vastaus oli että kiireellisyys järjestyksessä,sanoin että jaa että onko kiireellisyys järjestys että flunssaiset pääsee ennemmin..sain vastaukset että mistä sinä tieddät mikä heillä on…no menin istumaan hetkeksi takasi ja vähän ennen neljää menin sitte uudestaan kysymään että koska on vuoroni niin hoitaja otti nimeni ylös ja henk.tunnuksen ja meni lääkärin luona käymään, no ei menny viittä minuuttiakaan kun lääkäri otti vastaan.Lääkäri oli ainut joka pahoitteli että oli joutunut istumaan niin kauan ja hän oli meinannut jossain vaiheessa kysyä että olenko jonottamassa hänelle vai olenko jonkun potilaan mukana. Lääkärin listalla ei ollu kuin 30-40 luvuilla syntyneitä, mutta mukava ja asiallinen lääkäri oli joka hoiti hommansa hyvin ja lähtiessäni vielä pahoitteli että olin joutunut odottamaan. Silloin lääkäri vaihtui kahden tunnin välein.

  • Nimetön

    Niin kauan kun sairaaloissa ja terveyskeskuksissa töitä tekee ihmiset, virheitä sattuu… Vammalankin päivystystä ajetaan alas ja kohta ajelemme Acutaan odottamaan vielä pidempiä aikoja levottomissa tiloissa joissa ei lasten ole todellakaan mukava vierailla saati odotella. Itse olen tyytyväinen että meillä Vammalassa on vielä päivystys, ja onhan se niin että silloin kun joutuu odottamaan niin hengenhätää ei ole.

  • Nimetön

    Tilanne on samanlainen koko Suomessa. Päivystykset tukkivat ihmiset, jotka sinne ei edes kuulu. Samaan aikaan töitä tehdään pienillä määrärahoilla. Se ei ole yksittäisten henkilöiden vika.

  • PENA

    Niin ja pitää muistaa että vammala ja valkeekoski teki huippu tulosta että ei nyt ainakaan pitäisi valittaa rahan vähyyttä miksi ei kyetä hoitaan potilaita ja jos sinn elääkärille pääsisi muutenkin kuin päivystyksen kautta niin se päivystyksen ns turhat asiakkaat voisivat ollakkin poissa sieltä mutta kun se puoli toimii yhtä heikosti kuin päivystys itsekin
    itse käytän yksityistä kaikessa muussa kuin päivystyksen asioissa ja silloinkin sitä käyttäisi jos ei tarvitsisi lähtee sen takia tampereelle

  • Nimetön

    Mutta Vammalan aluesairaalassahan kaikki toimii nopeasti ja huipputasolla?

  • jj

    Näitä tapauksia on paljon, mutta tuliko nyt päivänvaloon kun on Sastamalan kerman lapsenlapsi?

    • Nimetön

      Tuli kuitenkin hoidetuksi, ja tuskinpa Tampereella Acutassa olisi pystytty parempaan, kun huomioidaan matka-ajat. Ja säästyipä vielä matkarahatkin.

  • Salmiska (mummu)

    Meidän tyttären perheellä taas positiivisia kokemuksia 1.2. ja 5.2. heti otettiin vajaa 5 kuukauden ikäinen lapsi tosissaan ja saivat sen avun mitä Sastamalassa pystyttiin tekemään ja saivat sen jälkeen lähetteen taysiin(niistä monista odottavien ihmisten vihaisista katseista huolimatta). Mut Kari ja muut valtuutetut suuntaisin katseeni terveyskeskukseen….omakohtaisia kokemuksia on osasto “ykköseltä”….en halua levitellä täällä yleisellä palstalla näitä yksityisemmin.

  • Nimetön

    Silloin kun ei ole elämässä kokenut oikeita suuria murheita, pitää tällaisista lapsiperheen hyvinkin tavallisesta tapaturmasta nostaa kauhea häly. Tässä Suomenmaassa pieniä lapsipotilaita odottaa suuriakin vakavia leikkauksia koska rahaa ei ole edes lastensairaalaan ilman kansalaiskeräystä. Typerää vouhottaa tällä asialla kun hoitohenkilökunta tekee kuitenkin parhaansa. Tässäkin jutussa kävi ilmi että asiaa oli pahoiteltu ja virhe myönnetty, silti perheen on tarvinnut tehdä asiasta julkinen jalietsoa joukkohysteriaa. Toivottavasti Jaro perheineen ei koskaan joudu odottamaan mitään vakavampaa toimenpidettä. Kaikkea hyvää pojan toipumiseen.

  • ei jymmärrä tyrväältä

    Isäni hoidettiin niskan noidannuolena, kun syy oli aivoinfarkti. Lähete tayssiin vasta 14 kuluttua saapumisesta ensiapuun (päivystykseen) Lapseni oli 40 asteen kuumeessa, odotus 4-6 tuntia, ei ole akuutti tapaus. Joskus muistan kun oli terveyskeskuksen päivystys, en minä siellä tuntia kauempaa odotellut. Jos oli huono olo, tuli lääkäri tosi nopeasti paikalle. Tämä oli sitä 1990 lukua…. kaiken kulta-aikaa. Tänä päivänäkään hoitajia ja lääkäreitä ei voi syyllistää, he tekevät parhaansa. HEITÄ ON VAIN LIIAN VÄHÄN! Jos esim. 50 potilasta jonottaa päivystyksessä, osastolla odotetaan lääkäriä, ambulanssi tuo pari potilasta lisää….miettikää itse missä mennään…..

  • Virheitä tapahtuu, mutta

    On totta, että virheitä tapahtuu, mutta ihmettelen suuresti etteivät hoitajat huomanneet/reagoineet, että tikkausta vaativa pieni potilas istuu tuntitolkulla päivistyksessä ja tarkistaneet OMA-alotteisesti tilannetta. Minusta se kertoo hoitajien välinpitämättömyydestä enemmän kuin kiireestä.

  • Syytän Sotesia

    Päivystyksessä käy potilaita aivan tajuttomat määrät vuorokaudessa ja vain siksi, että Sotesin paljon kehuttu lääkäri-hoitajapari ei toimi! Sieltä ei vaan saa aikoja. Minkä vuoksi päivystystä ollaan aina haukkumassa lehtien palstoilla, mutta kukaan ei kysy, että mitä Sotesissa tapahtuu? Mitä se henkilökunta tekee siellä päivittäin? Puhelimeen vastaavat vain parin tunnin ajan päivässä, aikoja ei anneta kun puhelimella ja kun puhelimeen jonkun sieltä saat, niin aikoja ei mukamas ole. Aina kun käyn terveyskeskuksessa, en näe siellä yhtään potilasta missään. Mitä Sotesin lääkärit ja hoitajat tekevät kaiket päivät? Sotesi lupasi lehtien palstoilla, että uusi upea hoitaja-lääkäripari toimii ja nopeuttaa hoitoa, mutta missä se näkyy? Milloin se nopeutuu? Jos sieltä saisi aikoja, ei päivystys ruuhkautuisi ja silloin päivystys toimisi niinkuin sen kuuluukin, eli siellä hoidettaisiin vain ne potilaat, jotka tarvitsevat apua nyt heti. Mutta Sotesihan nimenomaan haluaa, että tämä nykyinen systeemi ei toimisi, jotta saavat kaapattua päivystyksen itselleen.

  • nimmari

    Minkä vuoksi ikäihmiset menevät päivystykseen jonottamaan reseptejä esim. kroonisiin virtsatietulehduksiin tai kyselemään INR- tuloksia? Ihmettelevät siellä, kun joutuvat niin kauan odottelemaan.

  • Nimetön

    Alueviestin päätomittaja on oikein erikoistunut näihin terveydenhuoltoa morkkaaviin juttuihin. Onhan se hyvä tuoda epäkohtia esille, mutta jokaiselle NORMAALILLE ihmiselle sattuu mailmassa kömmähdyksiä ja virheitä. Ehkä olisi syytä panostaa lehden laatuun muulla tavalla kuin tuomalla näitä huonoja uutisia julkisuuteen. Kyllä siellä on moni saanut hyvääkin palvelua. Verrattuna ympäristökuntien terveydenhuoltopalveluihin.

  • lh

    Kyllä meidän pitää ruveta pommitaa sanoilla Sotesin hallitusta.EI se ole henkilökunnan syy jotta SIELLÄ MÄTTÄÄ! Siellä taitaa olla sellasia henkilöitä ohjamissa jotka haluaa yksityistää koko homman.Mitäpä väliä meistä rupusakista. Kyllä siellä ei ole kohta ruuhkia ,muualla kun haudankaivajalla.Me alle tonnin eläkeläiset ei monta kertaa pystytä ovee aukaseen.(Pihlajalinnalle)tai mitä kaikkia niitä nyt onkin,jotka on sitten tänne ryykämässä.

    • Nimetön

      Kokoomuslaiset haluavat yksityistää koko terveydenhoidon, siitä tässäkin lehteen tarjotussa jutussa on kyse.

  • Syytän sotesia 2

    Samaa mieltä kuin nim. Syytän sotesia. Päivystys ruuhkautuu, koska terveyskeskukseen ei saa aikoja. Kun soitin 9kk -ikäisen lapsen mahdollisesta korvatulehduksesta, ensimmäinen vapaa aika olisi ollut 2vkon päästä. Hoitaja myönsikin puhelimessa, ettei kiireaikoja enää ole. Sotesilla ongelmia, kun homma ei toimi. Voi apua, jos päivystyskin vielä siirretään joskus Sotesin alaisuuteen.

  • Nimetön

    Sotesia johtaa nyt suoraan Sastamalan kaupunki isäntäkuntana.
    Kuka vastaa huonosta hallinnosta, jossa palvelut eivät toimi, lääkäriin ei pääse?

  • Nimetön

    Mulla on niin hyviä kun huonojakin kokemuksia Vammalan päivystyksestä. Luulen että johtuu henkilöistä jotka kulloinkin on työvuorossa. Joskus homma toimii ripeästi ja joskus taas joutuu odotteleen tuntikaupalla vaikka mitään ruuhkaakaan ei olisi.

  • Vain pakon edessä!

    Takapuolesta on päivystyksen toiminta!!! Itse jonotin viimekeväänä 8 tuntia murtuneen jalkani kanssa!! Ensimmäiset 2 tuntia jonotin jonotukseen??!! Muiden odottajien kanssa laskimme, että lääkärille pääsi yksi asiakas/ puolitoista tuntia! Ja lääkäreitä oli 2! Vastaanotossa pitäisi olla lääkäri joka heti tietää mitä tehdään! “Vastaanottovirkailija” tyrannisoi mielivaltaisesti asiakkaita ja tärkeysjärjestyksiä! Ottaa päähän kun virkailija utelee vaivat ym. mutta lääkäriin pääsyyn ei vaivat vaikuta! Minun kokemuksestani päivystyksessä on pari nuorempaa ja pätevää hoitajaa. Ja ihan sama vaikka loppuisi koko lafka kun apua et saa!

  • Nimetön

    Lapset ensin!
    Kyllä verta vuotavan lapsen viisi tuntinen odotus on JÄRKYTTÄVÄN pitkä. Olisi luullut henkilökunnan kiinnittävän huomioita, kun sama tikattava lapsi on niin pitkään paikalla. Itse olisin nostanut metelin jo aikaisemmin. Kyllä aikuiset todellakin joutavat odottamaan!

    • Turo Kaaja

      Kyllä sitä käytiin metelöimässä useampaankin kertaan. Ensimmäisellä kerralla (n.2 tunnin odotuksen jälkeen) vastaus oli että “nää silmäkulmat pitää hoitaa viimeistään kuuden tunnin sisällä tapahtuneesta”. Ja sen jälkeen vastaus oli aina että olette varmaakin seuraavia. Siinä vaiheessa kun taas oli saatu vastaukseksi että olette seuraavia ja seuraavana sisään pyydettiin potilas joka oli jonottanut n.1½ tuntia, nappasin pojan kainaloon ja mentiin “vittusaatanaperkeleen” kanssa ilmottautumiskoppiin niin sitten vasta todettiin että Jaro on ollut jossain väärässä jonossa tai jonottanut väärälle lääkärille.

      • Nimetön

        Jaa,kenelle väärälle lääkärille ensiks jonotti? väärä lääkäri? onko hän valelääkäri, jos kerran väärä, eikä oikea lääkäri.

  • Nimetön

    Oikeassa olet, lapset ensin.
    On lapsi kenen tahansa, niin ensiapu on saatava mahdollisimman nopeasti. Kun vielä on näin pienestä lapsesta kyse, on 5 tunnin odotus liikaa. Eikä mielestäni ollenkaan turhaa vouhotusta, niinkuin edellä joku tärkeämpi mainitsee. Nyt oli kuitenkin ensiapu tilanne, eikä todennäköisesti mikään turhan ilmais avun kerjäys. Lapsi on tärkein.

  • Kömpelö

    Kun ei enää koskaan tarvis jonottaa Vammalan päivystyksessä! Tuoreessa muistissa viimekeväinen 6 h tuskainen odotus fillarilla kaatumisen jälkeen. Hädintuskin pääsin kävelemään ja röntgenissä käyntikin otti aikaa! Ei tullut kukaan sinne kärräämään pyörätuolilla. Jokailtainen rukous: Varjele, Taivaan Isä, minua kömpelöä onnettomuuksilta, etten päivystyksen odotuskidutukseen päätyisi.

  • Nimetön

    Acutassa sain avun nopeammin kuin ” Invalassa”!! Päivystys toimi ennen paremmin ja hoitohenkilökunta oli ammattitaitoisempaa.

    • Lapsen kanssa tuntitolkulla odottanut

      …ei ainakaan terveyskeskuksen päivystyksessä toiminut paremmin.

  • Nimetön

    Sotesin (kaupungin) sivuilla lukee ohje:
    Päivystysvastaanotto on tarkoitettu äkillisesti sairastuneille ja loukkaantuneille, joiden hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa tai henki on uhattuna. Jos olet epävarma, vaatiiko asiasi päivystyshoitoa, soita ensin puh. 03 3116 2210.

    Kuinkahan monella päivystykseen pyrkijällä on ko. päivystysvastaanottoa vaativa tilanne? Villi veikkaus max 20%? Mitä ne muut siellä tekee? Aiheuttaa jonoja! Miksi?

  • Syytän sotesia 2

    Edellinen kommentoija kirjoitti: “Kuinkahan monella päivystykseen pyrkijällä on ko. päivystysvastaanottoa vaativa tilanne? Villi veikkaus max 20%? Mitä ne muut siellä tekee? Aiheuttaa jonoja! Miksi?”

    Jos ei kuulu työterveyshuollon piiriin eikä ole varaa käydä yksityisellä, ovat vaihtoehdot vähissä, kun terveyskeskukseen ei saa aikoja. Tuskin kukaan perusterve ihminen päivystyksessä ihan tavallisen flunssan takia viitsii tuntikaupalla kökkiä…Ei parane köyhän sairastaa.

  • Isälle tsemppiä

    Isänkö käytös tässä olikin huonoa?
    Itse isänä kysyn, kuinka monella isällä olisi ollut helliä sanoja jäljellä? Ehkä niitä kilttiä pehmo poikia, jotka hyväksyvät kaiken mitä päälle kaadetaan, on olemassa. Mutta uskoisin, että moni isä ja äitikin olisi vastaavassa tilanteessa hermostunut. Huoli lapsesta menee kaiken edelle. Isälle tsemppiä!

  • Nimetön

    Tapahtumia on selvitelty ja todettu, että Jaro oli ohjattu nopean linjan lääkärille…

  • Lissu

    Kovin on taas niin tyrvääläinen kirjoitus. Taitaa olla osin poliittinenkin kannanotto . Mutta olkaapa Turot yms huolettomia, jatkossahan terveyskeskus yhdellä lääkärillä ja puolet vähemmällä henkilökunnalla hoitaa koko päivystyksen ja loput yöllä hoitaa Acuta. Sinne on Tampereelle menossa lähes koko sairaalakin ja älkää unta nähkö, että Sastamalalla vähenevillä tuloilla on antaa teille maksusitoumuksia yksityiseen erikoissairaanhoitoon! Kaikille sattuu virheitä, tässä ei kukaan kuollut eikä kuopattu ja ihmisellä on suu annettu sitä varten, että voi kysyä vuoroaan.

  • nimetön

    Tätä keskustelua sivusta seuranneena ihmettelen, miksi tästä on tullut aikuisten Tyrvääläisten taistelukenttä. Mukaan vedetään politiikka, yksittäiset ihmiset ym, kun kyse oli mielestäni PIENEN pojan avun saannin viivästymisestä. Täällä on nimettömänä, kuin myös, helppo huudella. Taitaa Tyrvääläisten itsetunnon päälle ottaa kovin, kun ei edes reklamaatiota saa tehdä aiheellisesta asiasta. Asiat eivät vaikenemalla parane!

  • Asiasta hieman erimieltä

    Ei siellä Acutassakaan tuota hoitoa niin kauhean nopeasti saa. Itse olen lapsen kanssa pisimpään jonottanut päivystyksessä 6tuntia ja päästin vielä edelleni ihmisiä joiden totesin tarvitsevan kipeämmin apua kuin lapseni. Isänkin olisi kannattanut jo tunnin odottelun jälkeen aktiivisesti mennä luukulle kysymään että meneekö vielä kauan tai pyytää edes hoitajaa ensin puhdistamaan haavaa. Päivystyksessä kannattaa olla itse aktiivinen ja muistaa että ihmisiä sielläkin vaan on töissä ja hyvin raskaassa työssä. Yleensä metsä vastaa samalla tavalla kuin sinne huudetaan.

  • Nimetön

    Kari Kaaja sinähän olet Sastamalan kaupungin valtuutettu eli “poliitikko”. Tämä epäkohta ja monet muut ovat niitä asioita joita sinä yhtenä valtuutettuna siellä valtuustossa voit tuoda esille. Sinut on äänestäjät valinneet kantamaan vastuuta yhteisistä asioista eli Sastamalalaisten palveluista yms. . Toivonkin, että valtuutettu
    Kaaja ottaa nyt aktiivisempaa otetta tämä kaupunkin asioihin eikä vaan läheistensä. Olen päivystys asiassa ollut sivusta seuraajana eli saattajana, enkä voi sanoa ketään laiskaksi. Sitä on niin helppo osoittaa virheistä muita, “mutta tekevällä sattuu”

    “kari kaaja 8.2.2014 01:49

    Mielestäni tämäkin tapaus osoittaa, että päivystys on Sastamalassa retuperällä.
    Puhdasta välinpitämättömyyttä asiakkaita kohtaan, oli asiakas sitten nuori tai vanha.
    Potilaat ovat joutilaita odottamaan ja kärsimään mielipahaa saamattomuuden johdosta.
    Ne, jotka puolustavat päivystyksen tasoa Sastamalassa, niin kannattanee mennä seuraamaan ko. toimintaa. Itse menin katsomaan 2,5 tunnin odottelun jälkeen pojanpoikaa ensiapuun ja huomasin laiskan ”töiden” etenemisen.
    Ilmeisesti ”poliitikkojen” tarttis tehdä jotain.”

  • Juuso

    No, reklamaation paikka on kenties suoraan sairaalaan eikä tänne palstoille. Kyllä sitä voisi asiallisesti keskustella ja ottaa selvää asioista. Mutta heti huudellaan ja syytetään kaikkia ja kaikki on sitten niin huonosti, että . Eihän se VAS:in ensiapu ole mikään Acuta, mutta ei se SoTeSin hoteissa sen paremmaksi muut. Kuulemma aikovat hoitaa asiaa puolet pienemmällä henkilökunnalla ja yhdellä lääkärillä (nyt kaksi) . Joten voipi olla, että jonotusajat pitenee samoin matkat. Eihän se sitten niin haittaa, jos hoidon tarve on nimenomaan Acutan tasoinen, mutta jos tarvii vaan muutaman tikin niin kuin Turo, niin voipi viedä vielä kauemmin aikaa; kenties sama odotusaika + matkat päälle. En väheksy Turon odotusaikaa enkä tarkoita sitä, että ei saa antaa rakentavaa palautetta, mutta kun lukee näitä joitain kommentteja, tuntuu siltä, että oikein halutaan kaikki palvelut pois Vammalasta ja sairaala kiinni. Samalla menee paljon työpaikkoja ja itseäni kauhistuttaa, että joka asiaan, tarvitessani erikoislääkäriä, joudun menemään (jos yleensä saan tk:sta lähetteen) Tampereelle. Senpä tähden ehdotankin, että TE joilla ei ole mistään mitään hyvää sanottavana ja haluatte kaiken palvelun pois Sastamalasta Tampereelle, niin muuttakaa TE itse ensin Tampereelle ja näin saatte palvelunne sieltä. MUTTA älkää halutko palveluja meiltä muilta pois.

  • Ulkopaikkakuntalainen

    Sastamalalaiset kuunnelkaa nyt itseänne! Varmasti kaikki ovat sitä mieltä, että jonotusajat päivystykseen ovat liian pitkiä. Mutta kun, joku nostaa kissan pöydälle, niin kyllähän Sastamalalainen periaatteessa vastustaa. On mielestäni kumma, kun jokainen harmittelee pitkiä jonotusaikoja, mutta kun joku ääneen asiasta mainitsee, niin johan löytyy takajaloilleen nousseita kuntalaisia. Omassa asuinkunnassani tälläisissa asioissa kuntalaiset puhaltavat yhteen hiileen, ja epäkohtia pyritään vähentämään. Tämäkin koskettaa varmaan useita, jotka ovat päivystyksessä joutuneet käymään. Miksi moinen meteli? Älkää ihmetelkö miksi tämä on muuttotappio kunta, kauppaliikkeet menevät muihin kuntiin, kylä kuihtuu, asuntojenne hinnat laskevat. Ainahan osa Tyrvääläisistä vastustaa uutta ja vaikeita asioita. Hienoa, kun joku kertoo epäkohdista ääneen, eihän niihin muuten ikinä puututa, jos siellä kotonanne niitä pohditte. Sopiihan niiden, jotka tunteja sairaana haluavat jonottaa, niin ilmoittaa luukulla heti ettei olekaan kiire. Onneksi työni siirtyy taas kotikuntaani. Hyvää kevättä kuitenkin kaikille, ja älkäähän niin paljon vastustelko kaikkea.

  • Nimetön

    Sastamala on liian laaja kunta eli syrjäseudut ovat todella kaukana Vammalan keskustasta. Ei kukaan lähde kaupoille tms. Vammalaan esim. Lahdenperän suunnalta, kun vajaan 20 km:n päässä on Hkyrö ja Ikaalinen. Asia erikseen on sitten päivystys ym. terveydenhuollon ja sairaanhoidon asiat.

  • Nimetön

    Tuntuu jotenkin sukkelalta että nykyisellä tekniikan aikakudella pitää mennä jonottaan moneksi tunniksi. Ainakin niillä potilailla joilla henkenlähtö ei koputtele välittömästi olkapäälle. Eikö osata, vai eikö haluta osata?

Kommentointi ei ole käytössä.