
Nälkäpäivän limppuja ei tarvitse markkinoida, tietää monena vuonna keräystalkoissa mukana ollut sastamalalainen Pentti Lahtinen. Hän oli myyntivuorossa K-supermarket Superissa perjantaina aamupäivällä. “Vaihdamme vuoroa aina parin tunnin välein. Omalle kohdalle on osunut jo monta asiakasta.”
Lahtisen mukaan ihmisillä on keräyksen ajankohta hyvin tiedossa. “Moni tulee vanhasta muistista ostamaan limppua.” Sastamalalainen Alli Jokinen kertoo ostavansa limppuja joka vuosi, yleensä kaksin kappalein. “Pistän osan pakkaseen, jouluna on sitten mukava herkutella. Tämä on todella hyvää”, hän kehui saatuaan kaupat tehdyksi.
Pentti Lahtisen mukaan Nälkäpäivä-keräys tunnetaan. “Ihmiset eivät koskaan kysy, mihin kerätyt varat menevät. Tämä on tuttu juttu.” Miehen kokemuksen mukaan limppu ja lipaskeräys ovat melkein yhtä suosittuja lahjoituskonsteja. Useimmat ostavat limpun ja sujauttavat vielä sen jälkeen kolikon lippaaseen.
Viime vuonna Nälkäpäivän limput menivät kuin kuumille kiville, eikä Lahtinen ehtinyt ostaa omaa. Tänä vuonna hän tekikin ensimmäiset kaupat itsensä kanssa, jotta kohtalo ei toistuisi.
Nälkäpäivä on Suomen Punaisen Ristin tärkein vuosittainen varainkeruukampanja. Varoja kerätään katastrofirahastoon, jonka turvin Punainen Risti auttaa Suomessa ja ulkomailla. Katastrofirahaston varoilla voidaan auttaa nopeasti, koska lahjoituksia ei etukäteen sidota tiettyyn kohteeseen.
Keräys päättyy huomenna lauantaina.
