Taksiyrittäjä uudesta laista: “Kyllä tämän kanssa voi elää”

Erkki Haliseva on tyytyväinen, että taksilupa myönnetään jatkossakin vain vakavaraiselle ja hyvämaineiselle henkilölle. Rikostaustaa taksikuskiksi mielivällä ei saa olla.

“Kyllä tämän kanssa voi elää. Ei taksikyytien tarve mihinkään poistu”, tuumaa Tyrvään Tilausliikenne Oy:tä luotsaava Erkki Haliseva uudesta taksilaista.

Taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Kun kuntakohtaisia lupakiintiöitä ei ole, voi kyytejä ajaa missä vaan.

“Koska asiakkaiden määrä tuskin kasvaa, uskon että samat taksit ajavat pitkälti samoilla alueilla kuin ennenkin”, Haliseva sanoo.

Maaseudulla vähemmän iltakyytejä

Hintasääntelystä luopuminen tekee hinnasta kilpailuvaltin. Jossain päin Suomea kyydistä joutuu todennäköisesti pulittamaan enemmän kuin jossain toisessa maan kolkassa. Hintojen vapauttaminen voi Halisevan mielestä koitua sekä asiakkaan että yrittäjän eduksi.

Asemapaikka- ja päivystysvelvoitteesta luopuminen saattaa sen sijaan johtaa asiakkaan näkökulmasta ikävään tilanteeseen.

“Kyytejä saa parhaiten siellä, missä asiaspohjaa on paljon. Maaseudulla arki-illat ja yöt ovat niin hiljaisia, että harva taksiyrittäjä viitsii silloin paiskia töitä, koska laki ei sitä enää vaadi.”

Uusia toimijoita alalle

Jatkossa myös henkilö- ja tavaraliikenneluvalla saa ajaa taksia, kunhan noudattaa taksiliikennettä koskevia vaatimuksia. Haliseva arvelee, että muutos tuo alalle uusia toimijoita.

“Tavarankuljetuksiin erikoistuneet voivat nyt kuljettaa myös ihmisiä. Suurilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet pärjätä uudenlaisessa kilpailutilanteessa ja laajentaa palvelujaan.”

Lakimuutos saattaa hyödyttää myös yksinyrittäjää, jolla ei ole palkkakuluja taakkanaan.

“Tämä merkitsee paluuta vanhoihin aikoihin, jolloin moni toimi mies ja pirssi -periaatteella. Taksipalvelu oli monille tällaisille kuskeille elämäntyö”, Haliseva miettii.

Suurin sudenkuoppa siivottiin pois

Erkki Haliseva toteaa, että lain suurimmat epäkohdat rukattiin onneksi pois matkan varrella. Esimerkkinä hän mainitsee liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) ehdotuksen siitä, että alle 10 000 euron liikevaihdolla voisi ajaa kyytejä ilman taksilupaa.

“Se olisi lisännyt harmaata taloutta ja voinut vaarantaa asiakasturvallisuuden. Joku tolkku lakiuudistuksessa sentään pysyi.”

Arto Satonen, Pertti Hakanen ja Ilmari Nurminen. Kuvat Alueviestin arkistosta.

Miten käy maaseudun taksikyytien?

Taksiyrittäjä Erkki Halisevaa mietityttää, miten käy Sastamalan seudun taksikyytien saatavuuden, kun päivystysvelvoite poistuu. Sastamalalaiset kansanedustajat vastaavat:

Pertti Hakanen (kesk.):

“Pienimuotoisen taksitoiminnan aloittamisen kynnys madaltuu ja kyytiin voi jatkossa ottaa myös paluumatkoilla asiakkaita. Lisäksi henkilö- ja tavarankuljetusluvasta on tulossa yksi ja sama, joka voi synnyttää maaseudun yrittäjälle uusia mahdollisuuksia. Uskon ja toivon siis, että maaseudullakin riittää yhä palveluntarjoajia.

Plussaa on, että uuden lain myötä liikenteen byrokratia vähenee. Esimerkiksi matkaliput ja aikataulut yhdenmukaistetaan, jolloin matkustaa voi yhdellä lipulla vaikka Suomen päästä päähän käyttäen erilaisia liikennevälineitä.”

Arto Satonen (kok.):

“Päivystysvelvoitteen poistuminen voi hiljaisina aikoina viivyttää taksin saamista, mutta samalla taksiyrittäjiltä poistuu velvoite kytätä kyytejä hiljaisina aikoina. Uskon, että asiakkaat ja taksit löytävät toisensa ja pystyvät sopimaan kyydeistä myös ilta-ja yöaikoihin.

Hyvä asia on se, että kyytien yhdistäminen helpottuu. Esimerkiksi voi ostaa kerralla matkan, joka sisältää VRn junakyydin Helsinki-Vammala ja sen kylkeen vielä taksikyydin vaikka Keikyään. “

Ilmari Nurminen (sd.):

“Taksiala tulee keskittymään alueellisesti suuremmille yrityksille lupien vapautumisen myötä. Ja ilman päivystysvelvoitetta harva yrittäjä odottelee öisin ja arki-iltaisin sitä mahdollista yhtä tai kahta kyytiä yön aikana. Vaikka tilaus tulisikin, niin ei kannata öitään valvoa muutaman kympin tienestin vuoksi. Puhumattakaan, että palkkaisi jonkun päivystämään puolestaan.

 Hallituksen suunnitelma olettaa, että kuluttaja voi kilpailuttaa taksinsa hinnoittelun vapauduttua. On muistettava, että Sastamalan kokoisissakaan kaupungeissa valinnanvaraa ei välttämättä ole.”

  • Nimetön

    Lainaus edellä olevasta tekstistä ” Maaseudulla arki-illat ja yöt ovat niin hiljaisia, että harva taksiyrittäjä viitsii silloin paiskia töitä, koska laki ei sitä enää vaadi.”

    Tässäpä koominen lausahdus; Kun yöpäivystys on Tampereella, eihän sinne kukaan taksari/ Kelataksi yöllä sitten luultavasti lähde / viitsi lähteä ketään kuskaamaan täältä Hämeenperältä…

  • Nimetön

    Elämä on aina muualla ja sinne pääsee taksilla. Tarkoittaako tämä kahleista poisto sitä, että vaikkapa eläinkuljetus autolla voisi heittää myös taksikyytejä. Viikonloppuisin isompia porukoita kapakasta kotiin. Auton pesukin olisi helppoa pelkällä vesisuhkulla.

Kommentointi ei ole käytössä.