
Suomen musiikkikesän helmi Sastamala Gregoriana houkutteli tänä vuonna jälleen vaikuttavan määrän vanhan musiikin ystäviä Pyhän Marian ja Pyhän Olavin keskiaikaisiin kivikirkkoihin. Festivaalin kahdeksassa tapahtumassa vieraili yhtensä noin 2 700 kuulijaa. Ensi vuoden teemana on Venetsian loisto.
Festivaalin avajaiskonsertti vieraili viikko sitten perjantaina Laukon kartanossa ja se myytiin loppuun jo ennakkoon. Illan aikana yleisö pääsi tutustumaan kartanon tiluksiin ja taiteeseen sekä seuraamaan elokuvanäytöstä pihamaalla. Ohjelmisto rakentui tunnetumman Henry Purcellin sekä hänen suotta varjoon jääneen veljensä Daniel Purcellin tuotannosta. Kansainvälisen mestarikurssin opettajista koottu valioryhmä Sprezzatura soitti lumoavasti, ilmeikäs sopraano Evelyn Tubb vangitsi yleisön ja kartanon juhlatalli antoi mahdollisuuden tavanomaista näyttämöllisempään tulkintaan.
Lauantaina järjestetty suurkonsertti Claudio Monteverdin vesper 1610 toi Pyhän Marian kirkon estradille yli 40 taiteilijaa sekä salin täyteen yleisöä. Italialaisen Roberto Balconin johtaman ryhmän muodostivat tapahtumaan erikseen koottava Sastamala Gregoriana Consort, Pormestarin sinkit ja pasuunat sekä kamarikuoro Utopia solisteineen. Vuoden 1610 vesperissä kuului hengellisen ja maallisen tyylin herkkä sekoitus: virtuoosiset koukeroiset soolo-osuudet, mahtipontinen puhelaulu ja mieleenpainuvat melodiat, jotka yhdistyivät saumattomasti kirkkolauluun ja vanhanaikaiseen kontrapunktiin.
Kaksi vuotta sitten tapahtumassa vieraillut ja yleisön sekä kriitikkojen ylistämä barokkiyhtye Baccano, solisteinaan sopraano Tuuli Lindeberg ja kontratenori Teppo Lampela, täytti festivaalin kotikirkon sunnuntaina ääriään myöten. Upeasti yhteen soittanut Baccano tuki hienosti solistien hämmästyttävän kaunista vuoropuhelua. Illan konsertissa pääosassa olivat G.F. Händelin (1685-1759) oopperoiden duetot.
Kaunis ja koskettava tunnelma kohtasivat maanantaina niin musiikin kuin kirkkotaiteenkin osalta sopusoinnussa. Pyhän Olavin kirkossa järjestetyssä meditatiivisessa konsertissa tietä Lutherin luo olivat kulkemassa virtuoosimaiset Anna-Maaria Oramo (clavisimbalum & cembalo), Corina Marti (clavisimbalum & nokkahuilut), Louna Hosia (viola da gamba), Michal Gondko (luuttu) sekä suloisesti sointuvat solistit Sirkku Rintamäki (sopraano) ja David Hackston (kontratenori).
Tiistaina huippusellisti Markku Luolajan-Mikkola esiintyi soolokonsertissaan Sastamalassa osana Peregrinatio-pyhiinvaelluskiertuettaan. Sen on tarkoitus vierailla kaikissa 72:ssa Suomessa säilyneessä keskiaikaisessa kirkossa. Barokkisellon syvän samettiset soinnut kaikuivat kirkkosalissa J.S. Bachin jylhien sävelten soidessa. Konsertin jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus tutustua kirkkosaliin ja sen ainutlaatuiseen akustiikkaan ja mielenkiintoiseen historiaan festivaalin perustajajäsenen Urpo Vuorenojan johdolla.
Keskiviikon lastentapahtuma Pukstaavissa houkutteli paikalle monen ikäisiä musiikinharrastajia. Kulttuuriosuskunta Uulun luotsaamassa Löydä Luontosi -tarinakonsertissa etsittiin koko joukon voimin kadoksissa ollutta Tessa-lehmää ja yleisö pääsi kokeilemaan ikiaikaisia suomalaisia soittimia.
Torstaina upea suomalainen lauluyhtye Lumen valo johdatti kuulijansa aina reformaation alkumetreiltä tähän päivään saakka ja tulevaisuuteenkin. Monipuolisessa ohjelmistossa kohtasivat niin uusi ja vanha, herkkä ja mahtipontinen kuin kotimainen ja kansainvälinenkin.
Festivaali päättyi perjantaina varsinaiseen vanhan musiikin maratoniin, kun yli kolmetuntisessa konsertissa lavalla vieraili yksin, kaksin ja välillä isommallakin kokoonpanolla toinen toistaan lahjakkaampia nuoria taiteilijoita Kansainvälisen Mestarikurssin päätöskonsertissa. Tunteikas konsertti päättyi oppilaiden ja opettajien yhdessä esittämään Henry Purcellin sävellykseen How great is the pleasure.
Ensi vuonna alkaa Kaupungit vetten päällä -teemasarja
Sastamala Gregoriana järjestetään ensi vuonna perinteisesti heinäkuun viimeisellä viikolla. Teemana on Venetsian loisto. Se aloittaa Kaupungit vetten päällä -sarjan, joka viitoittaa festivaalin matkaa vuosina 2018-2023. Tuolloin kuljetaan kaupunkeihin, joiden sijainti merien ja jokien varsilla on yhdistänyt niitä muuhun maailmaan sekä rakentanut niistä taiteiden ja kulttuurin keskuksia vuosisatojen ajaksi. Festivaalin taiteellinen johtaja Michael Fields kuljettaa yleisöä Venetsian lisäksi Bruggen, Pariisin, Wienin ja Rooman kautta Lontooseen. Mikäpä kaupunki soveltuisi paremmin kyseisen teeman esityspaikaksi, kun vesistöjen syleilyssä lepäävä Sastamala.