Kirkkoturvaa paperittomille? – Seurakuntavaalipaneelissa otettiin kantaa

Pentti Rantanen, Pirkko lahtinen, Mauri Tuominen, Pirkko Esko ja Maritta Laiho sekä paneelin vetänyt Samuli Suonpää.

Seurakunnan ja kirkon tulevaisuus, tehdyt päätökset, arvot ja Raamatun sana – puntarissa oli suuria kysymyksiä, kun kahdeksan Sastamalan seurakuntavaaliehdokasta oli toimittaja Samuli Suonpään tentattavana keskiviikkoiltana Vammalan seurakuntatalolla.

Paneelin alkulämmittelynä käytiin läpi kunkin neljän ehdokaslistan poliittista sidonnaisuutta. Kovasti vakuuteltiin, ettei sidonnaisuuksia juuri ole.

”Politiikka ei näy kirkkovaltuuston päätöksissä, ihmiset puhuu ihmisinä, ei poliitikkoina. Toki puolueen linja näkyy siinä, että ajamme tasa-arvoa ja niiden ihmisten puolta, jotka ovat vaarassa jäädä unohduksiin”, sanoi SDP:n ehdokaslistan Pirkko Lahtinen.

Irmeli Kulonpää ja Olli Kärki-Chaiwut korostivat Kirkko kaikille -ehdokaslistan epäpoliittisuutta. Erityisesti lasten ja nuorten asiat ovat kaksikolle tärkeitä.

Kokoomuslaisella seurakuntaväellä ei ole vaaleissa omaa slogania, mutta sitoutumattoman Maritta Laihon mukaan sellaiseksi kävisi hyvin se perinteinen: koti, uskonto ja isänmaa. ”Olemme seurakuntalaisia varten, kirkko ei ole pelkästään rakenteita ja hallintoa.”

Tukea näkemykselleen Laiho sai saman listan sitoutumattomalta Pirkko Eskolta.

Keskustan ehdokaslistan Suvi Sianojan ja Pentti Rantasen mukaan yhdessä pidämme huolta -slogan kuvaa hyvin sitä, miten heidän päämääränään on tarjota koko Sastamalan alueella ihmisille mahdollisuus altistua evankeliumille.

”Vaikka tässä on puoluelisä, emme ole kovin vahvasti siihen sidoksissa. Meillä on oikeus olla eri mieltä, olemme kaikki yksilöitä, mutta teemme töitä yhdessä”, Sianoja selvitti.

Olli Kärki ja Irmeli Kulonpää olivat hyvällä tuulella ennen paneelin alkua.

“Jos joku vihkii, niin vihkiköön”

Arvokysymyksissä ja suhtautumisessa Raamattuun syntyivät suurimmat erot. Pirkot Esko ja Lahtinen olivat paneelin liberaaleimmat, Pentti Rantanen konservatiivisin.

Samaa sukupuolta olevien vihkimisen kannalla ovat molemmat Pirkot sekä Olli Kärki-Chaiwut.

Esko perusteli kantaansa sillä, että kirkko on rakkauden yhteisö eikä toinen rakkaus ole toista parempi: ”Herramme ei jakanut ihmisiä vuohiin ja lampaisiin.”

Kärjelle jokainen ihminen on laulun arvoinen ja tietynlainen avoimuus on syytä säilyttää kaikessa. Häntä tosin epäilytti, onko aihe niin tärkeä, että siitä kannattaa kirkon sisällä riidellä.

Irmeli Kulonpää muistutti kirkon säännöistä ja pohti, mitä kaikkea jääkään vihkimiskeskustelun varjoon, käsittelemättä.

”Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta mielestäni kirkko ja seurakunta ei ole vielä tähän muutokseen valmis”, totesi Suvi Sianoja.

Saman ehdokaslistan Rantasen mukaan kyseessä ei ole mielipideasia, sillä Raamatussa sanotaan, että avioliitto on miehen ja naisen välinen asia.

Maritta Laiho korosti, ettei muutokselle ei ole olemassa sen edellyttämää määräenemmistöä kirkolliskokouksessa.

”Mutta jokainen olkoon itselleen uskollinen, on tärkeää että kaikki siunataan, ja onhan meillä siviilivihkiminen.”

Mauri Tuomisen kanta jäi hieman epäselväksi, mutta lopulta hän puuskahti, että jos joku vihkii, niin vihkiköön.

Kirkkoturvaa paperittomille?

Eskon mukaan on tärkeää, että ihminen uskoo. Lahtisen mielestä kristittyjen on kunnioitettava myös muiden arvomaailmaa. Näin ollen seurakunta voisi tarjota uskonnon harjoittamiseen sopivan tilan esimerkiksi seurakuntalosta vaikkapa muslimeille.

Muut panelistit eivät kannattaneet ajatusta.

Kysymys kirkkoturvan tarjoamisesta paperittomille jakoi myös mielipiteitä. Pirkkojen lisäksi myönteisellä kannalla oli Mauri Tuominen.

”Kaikista ihmisistä on pidettävä huolta. Onko raamatussa mainittu, että pitää olla paperit tai tietyn värinen?” hän napautti.

Kärki-Chaiwutin mielestä asia kuuluu yhteiskunnalle, ei seurakunnalle. Kirkon on noudatettava lakia.

”Ei seurakunta ole yhteiskunnasta irrallaan”, huomautti lähimmäisenrakkautta ja solidaarisuutta useaan kertaan paneelissa painottanut Pirkko Lahtinen.

Maritta Laiho korosti, ettei seurakunnan pidä tukea laitonta maassaoloa, mutta on autettava niitä, kenellä on lupa olla Suomessa, varsinkin naisia. Seurakunnalla on rooli maahanmuuttajanaisten kotouttamisessa:

”Joissakin kulttuureissa naiset ovat miehen alamaisia. Meidän on autettava heitä, jotta he osaavat ohjata tyttäriään kohti parempaa.”

Millä eväillä panelistit luotsaisivat Sastamalan seurakuntaa kohti tulevaisuuden haasteita? Lue 7.11. Alueviestistä.

Olli Kärki, Irmeli Kulonpää, Suvi Sianoja, Pentti Rantanen, Pirkko lahtinen, Mauri Tuominen, Pirkko Esko ja Maritta Laiho.
  • Pöö

    Jospa se pirkkoilija ottaisi omaan kotiinsa niitä paperittomia. Se olisi oikeaa kristillisyyttä.

    • Nimetön

      Juuri näin! Hän voi ottaa tosiaan kotiinsa vaikka kuinka paljon paperittomia! Ei siihen kirkkoa tarvitse sotkea!!

    • Nimetön

      Näin. Ja otetaan mielipiteet mielipiteinä, kiitos. Ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin.

      • Veronmaksaja

        Kun kirkollisveron maksajat vähenee kovaa vauhtia, pitäisi näiden Hemmojen ja Heidien mietiä miten kirkko selviää. Valkeakoski purkaa kirkon. Jotain talous ratkaisuja on edessä täälläkin. Väkeä on töissä jo todella vähän eli sieltäkään ei apuja löydy. Noita paperittomia ei Sastamalassa pyöri. Aiotteko käydä hakemassa niitä paperittoa Tampereelta vai oliko tämä suunnaton kohkaaminen akateemista?

  • Nimetön

    Jos kirkko alkaa vihkimään samaa sukupuolta olevia niin alkaa semmoinen kirkosta eroamisen buumi ettei moista ole ennen nähty.

  • Yks nuori vaan

    Ehkä kirkon jakautuminen olisi hyvä asia. En halua olla samassa porukassa äärikonservatiivien kanssa. Toisaalta nuo Raamatun kirjaimellisesti ottavat eivät myöskään halua olla tekemisessä kanssani. Tavallaan jakautuminen on jo tapahtunut.

  • Nimetön

    “Kirkkomme opettama usko perustuu Raamattuun”. Tämä on suora lainaus Suomen ev. lut. kirkon nettisivuilta. (evl.fi)

    • Nimetön

      Kyllä, mutta ei siinä lue, että kirjaimelliseen Raamatun tulkintaan.

  • Nimetön

    Tämä seurakuntavaalitouhu näyttää koomiselta, oliko alaikäraja ehdokkailla 70v? Jonkunverran naapurikuntien ehdokaslistoja selanneena ero on kyllä huikea. Yhtään työelämässä mukana olevaa päättäjää, johtajaa, yrittäjää, virkamiestä ei ole Sastamalassa ehdolla toisin kuin monessa muussa kunnassa.
    No tämä taitaa olla koko Sastamalan ilme, eläkeläiset jahkaavat vuodesta toiseen saamatta päätöksiä aikaan ja tilanne vaan huononee.
    En aio äänestää.

    • Nimetön

      Mikään ei muutu, jos ei äänestä. Listoilla on nuoriakin (alle 40 vee) ehdokkaita. Heistä voi valita!

      • Nimetön

        Mikä muuttuu, kun ylipäätään äänestät kunta-, eduskunta-, euro-, presidentin-, srk-, edustajisto-, jne. vaaleissa.
        Olet päättämässä asioista omalla äänelläsi muiden joukossa. Sitä kutsutaan demokratiaksi.
        Vai oletko sitä mieltä, että äänelläsi kaikki asiat menevät kuten haluat?

    • Nimetön

      Kannattaa vielä tarkastella vähän tarkempaan ehdokaslistoja. Ymmärtääkseni pari mennyttäkin vaalikautta on johtavissa luottamushenkilöissa ollut alle 40-vuotias yrittäjä.

  • Nimetön

    Vielä: ei luottamusmiesten tarvitse ottaa kantaa opillisiin kysymyksiin, riittää kun laittaa raha-asiat kuntoon. Röttelöt, seurakuntatalot ja muu tuottamaton omaisuus myyntiin, ei kai seurakuntalaisten verovaroilla ylläpidetä kiinteistömassaa jota ei tarvita.
    Vammalassa on hyvät tilat seurakuntatalo, toimistotilat, leirikeskus ja kirkot, muuta ei tämänkokoinen, yhä pienenevä seurakunta tarvitse.

    • Nimetön

      pistätkö kirkot ja hautausmaatkin myyntiin?
      suureellinen näkemys, röttelöt, jonkun mielestä röttelö, ei kaikkien mielestä
      Noi ” röttelöt” on palvellu asiaansa ainakin tähän asti, kunnes tää polarisaatio tulee, levittäytyy ja tuhoo.

      • Nimetön

        Et taida seurata aikaasi jos et ole huomannut kirkon jäsenmäärän romahtamisen. Se tarkoittaa että ei ole maksajia ylläpitää sivukulmien röttelöitä kun ei ole käyttäjiäkään. Halukkaat voisivat antaa sivukylien toimintamenoihin avustuksia ja kustantaa tilansa itse. Seurakunnan tarkoitus on tuottaa palveluita asukkaille, ei ylläpitää kallista vanhaa rakennuskantaa.
        Hautausmaita tarvitaan ainakin Sastamalassa kun porukka on haudan partaalla, kirkkoja ei tarvittaisi kuin puolet mutta kuka niitä ostaa?
        No jos noi muut kirkkokunnat voimistuvat niin osan voisi myydä, näinhän on tehty muualla jo ajat sitten.

  • Pro pirkot ja Aleksi

    Pirkot on parhaita! Rohkeita, välittäviä, empaattisia kristittyjä molemmat. Jeesus hyväksyi kaikki ihmiset sellaisina kuin he ovat. On Jeesuksen oppien mukaista edistää ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Go Pirkot! Vaikea valita ketä äänestää, kun Keskustan listallakin on eräs mahtava nuorimies.

  • Nimetön

    11:18: Nyt, kun tuhkaus yleistyy, ei tarvittaisi enää hautausmaita. Hautapaikat maksavat ja niiden ylläpito myös. Luulisi, että ne on kustannettu jo elinaikana veroilla heillä, jotka sitä maksavat.

  • Nimetön

    ollaan kuin sipilä luvataan vaikka oma huusholli mutta miten kävi

    • Nimetön

      Lyhyeen virkkeeseen saatu sopimaan ainakin kuusi oikeinkirjoitusvirhettä. Jotain sekin kertoo.

  • Nimetön

    11.18. kuka se tässä ei seuraa aikaansa, missä on säädetty ja vahvistettu, että kaikkien täytyy vaan painua esim. Tampereelle asumaan? Sivukulmille on maamme kansa, erityisesti järvien rannoille tehnyt asumuksiaan? Mitä jos ruvettais purkamaan niitä mökkejä, kun ei muualla voi olla kun liikenneruuhkia tuottavissa kaupungeissa

    • Nimetön

      Seurakuntavaalit 2018, tarkista höpöttäjä mikä on seurakunnan luottamusmiesten toimenkuva. Juttusi ei liity aiheeseen!

      • Nimetön

        liittyy just joo, edellä kirjoittelija nimittäin antaa luottamushenkilöille tehtäväksi seurakuntien “röttelöiden” purkamisen,
        täytyy siksi palauttaa maan pinnalle, mutta sitähän ei rautakangen nielleet höpöttäjäksi huutelijat ymmärrä.

  • Nimetön

    Kyllä seurakunta nyt on asettanut eriarvoiseen asemaan niiden henkilöiden haudoista huolehtimisen, jotka ovat solmineet tänä vuonna hoitosopimuksen seurakunnan kanssa. Kyllä tuli paha mieli, kun rakkaitten läheistemme haudoille ei ollutkaan laitettu havuja, vaan haudalla komeili keltainen viesti, ei havuja. Muilla seurakunnan hoitamille haudoille havut kyllä oli saatu entiseen tapaan . Eikö siihen havukuormaan nyt olisi mahtunut jokaiselle hoidosta maksetulle haudalle havut. Mitä pelleilyä ja eriarvoistamista sekä loukkaavaa kohtelua vainajia kohtaan tälläinen toiminta seurakunnan taholta on? Vaikka sopimuksessa lukisi, ettei havuja laiteta, niin miksi joillekin laitetaan ja toisille haudoille ei. Omaiset asuvat satojen kilometrien päässä tai eivät muuten pääse haudalla käymään ja ovat sen vuoksi juuri maksaneet kalliisti siitä, että saisivat rahoilleen vastineen, kuten ennenkin. Paperittomilleko nekin rahat annetaan, vaikka eivät ole senttiäkään kirkollisveroa maksaneet seurakunnalle. Pitänee harkita kirkosta eroamista, koska vielä kuoleman jälkeenkin ihmiset eriarvoistetaan. Hävetkää, jotka ovat tälläisestä menettelystä päättäneet!

    • Nimetön

      Seurakunta omistaa varmasti sen verran metsää, että sen havukasan voisi kipata jokaisen hautausmaan kulmaan kaikkien vapaasti otettavaksi. Ja ne ruosteiset roskalavat…ja loppuunkäytetyt kastelukannut…kyllä pitää olla välinpitämätöntä touhua.

  • Nimetön

    Joo nämä vaalihommat on rahantuhlausta, sopisivat keskenään kuka menee mistäkin porukasta ja vaihtaisivat jos on tarvetta. Kun on n. 70 samantasoista mummua ja pappaa niin ei kai sillä väliä kuka siellä käy kahveet juomassa.

  • Arto Lumiaho

    Kirkko on rakkauden yhteisö, nimenomaan Jumalan rakkauden, ei irstaan, epäpyhän synnillisen taipumuksen yhteisö. Pitää osata erottaa asiat toisistaan. Jumala on Pyhä, eikä voi katsoa syntiä läpi sormien. Herra nimenomaan teki jaon vuohien ja lampaiden välillä. Joka muuta väittää, ei ole tullut totuutta tuntemaan. Raamattu on selkeän mustavalkoinen, mitä tulee kysymykseen synnistä ja sovituksesta. Samaa sukupuolta olevien “liitot” eivät ole koskaan mitään muuta, kuin syntiä, siinä kuin muutkin synnit, mitkä erottavat ihmisen Jumalasta.

    • Nimetön

      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Monikasvoinen. Älkää tuomitko, jotta teitä ei toimittaisi. Suvaitsevainen. Joka minun tyköni tulee, minä en heitä häntä ulos. Armo. Se teistä, joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Sanaton.

      • Nimetön

        Ilman syntiä ei ole myöskään armoa! Vain syntinen tarvitsee armahdusta, ei synnissä elävät. Tämä muotisana “suvaitsevaisuus” mikä tunkee kaikkialle on lähes kirosana, ei Jumala suvaitse syntiä koskaan. Raamattu on erittäin selkeä tässä asiassa, synti pitää sen mukaan aina tuomita. Syntisiä pitää armahtaa, jos hän tunnustaa syntinsä ja hylkää sen.
        Kummallista on, että yksi räikeä, irstas synti on nykyään hyväksytty, melkein jopa suositeltu. Mutta entäpä pedofiilit, murhaajat, eläimiin sekaantuvat, varkaat, juopot, valehtelijat, ym.ym. eikö tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden nimissä nämäkin teot pitäisi hyväksyä, “suvaita”.
        Mitä rakkautta on, jos mies työntää elimensä toisen miehen peräaukkoon ja näin osoittaa rakkauttaan? Miten lie naiset keskenään asiaa toteuttavat, en halua edes ajatella.

  • Nimetön

    Seurakunta on uskovien yhteisö raamatun mukaan, muut ovat ulkopuolella, mutta tie sisälle on kaikille ilmoitettu, hullukaan ei eksy siltä tieltä.

Kommentointi ei ole käytössä.