
Sastamalan kaupunki aloittaa yt-neuvottelut kieltenopettajien osalta. Neuvottelut koskevat perusopetuksen ja lukio-opetuksen vakituisia kieltenopettajia. Tavoitteena on kahden henkilötyövuoden vähennys 1. elokuuta 2019 alkaen.
Vähenevä oppilasmäärä ja opetussunnitelman muutokset ovat johtaneet siihen, että kieltenopetuksen tuntikertymä ja virkarakenne on tarkasteltava uudelleen, neuvotteluesityksessä todetaan.
Esityksen mukaan kaikille kieltenopettajille ei tuntikertymän mukaisesti saada enää jatkossa opetusvelvollisuuksia täyteen. Erityisesti vajausta on ruotsi-saksa -aineryhmissä. Myös englannin opetuksessa opettajille täytyy osoittaa tunteja alakouluilta
Yt-neuvottelujen aikana jokaisen kielenopettajan kanssa käydään henkilökohtainen keskustelu mahdollisten ratkaisujen löytämiseksi. Keskusteluissa selvitetään opettajien mahdollisuudet ja kiinnostus työllistyä muihin tehtäviin Sastamalan kaupungin palveluksessa sekä halu uudelleen kouluttautumiseen. Kaupungilla on avoinna esimerkiksi kotitalousopettajan sekä liikunnanopettajan tehtävät.
Irtisanomisia pyritään välttämään viimeiseen saakka.
Kaupunki tiedotti neuvotteluiden alkamisesta henkilöstölleen keskiviikkona.
Jollen pahasti erehdy, niin AKT ja Tehy aloittavat tukilakon ensi viikolla, kun säät ovat kohdillaan.
Sastamalan Opistoon vaan ne hyppytuntilaiset koulujen kätköistä.
Aikuisille opettaminen on sitten vähän erilaista kuin murrosikäisille. Vinkiksi vaan.
Ei kukaan opettaja halua hyppytunteja. Niistä ei makseta mitään eli eivät ole ongelma kenellekään muulle. Ja aikuisille opettaminen on erilaista, paljon helpompaa. T: opettaja
Siis ymmärsinkö oikein? Kieltenopettaja voi työllistyä muihin tehtäviin vaikka kotitalousopettajaksi ilman koulutusta? Minä en ainakaan halua lapseni kotitalousopettajaksi henkilöä, jolla ei ole siihen asianmukaista koulutusta! Järki käteen nyt hei siellä päättäjät!
Kyllähän terveystietoakin opettaa moni opettaja, jolla ei ole ko. aineeseen mitään koulutusta. Epäpäteviä on paljon opettamassa, jos et satu tietämään.
Puhuttiin uudelleenkouluttautumisesta ja sen yhteydessä siitä, että voisi sitten työllistyä esim. kotitalousopetttajaksi.
Et ymmärtänyt oikein. Puhuttiin halusta uudelleenkouluttautumiseen.
Naisten ongelma tämäkin: opiskellaan kyllä hyvä tutkinto, mutta sen jälkeen ei tapahdu enää mitään. Jämähdetään yhdelle paikkakunnalle yhteen kouluun vuosikymmeniksi.
Joko ei päästä isoihin kaupunkeihin, tarjontaa on, tai vain istutaan sementtiin ja odotetaan kiltisti eläkepäiviä samassa koulussa, samoissa jankutustehtävissä.
Enemmän saisi luudat puhdistaa näitä muualle tai peräti vielä kouluttautumaan täysin uuteen ammattiin.
Niin muuten moni muukin on joutunut tekemään eikä alkanut itkeä pillittämään.
Menoksi vaan.
Vieraiden kielten osaaminen on heikohkoa oikeissa ympyröissä. Olisiko aika uudistaa opetusmenetelmiä, opettajia tai kouluttajia?
Joillakin on hyvä kokemus Sastmalan Opiston saksan opetuksesta. Virve N. oli opettaja, jota jäi moni kaipaamaan. Hän sai kielen eläväksi ja rohkaisi sen käyttöön muuallakin kuin luokkahuoneiden tunkkaisessa ilmapiirissä kielioppivirheitä peläten.
Harvoin on niin hyvää opettajaa Sastamalan maaperällä käynyt kuin Virve N. Terveisiä hänelle vielä jälkikäteen.
Oletko todella sitä mieltä, että ihmisten tulisi elää työnsä tähden? Että kodilla ja sen sijainnilla ei tulisi olla merkitystä? Opettajillakin on lapsia, nykyään ja lapsilla pitäisi olla pysyvyyttä esim missä käydä koulunsa rauhassa. Mitä muita ammatteja ajattelit yhdistää tähän kiertolaisuuteen? “Tänään sinulla on tunnit Sastamalassa ja huomenna Kuopiossa” Asuntoauto vois olla hyvä?
Naisten ongelma tämäkin: opiskellaan kyllä hyvä tutkinto, mutta sen jälkeen ei tapahdu enää mitään. Jämähdetään yhdelle paikkakunnalle yhteen kouluun vuosikymmeniksi.
Joko ei päästä isoihin kaupunkeihin, tarjontaa on, tai vain istutaan sementtiin ja odotetaan kiltisti eläkepäiviä samassa koulussa, samoissa jankutustehtävissä.
Enemmän saisi luudat puhdistaa näitä muualle tai peräti vielä kouluttautumaan täysin uuteen ammattiin.
Niin muuten moni muukin on joutunut tekemään eikä alkanut itkeä pillittämään.
Menoksi vaan.
Vieraiden kielten osaaminen on heikohkoa oikeissa ympyröissä. Olisiko aika uudistaa opetusmenetelmiä, opettajia tai kouluttajia?
Joillakin on hyvä kokemus Sastmalan Opiston saksan opetuksesta. Virve N. oli opettaja, jota jäi moni kaipaamaan. Hän sai kielen eläväksi ja rohkaisi sen käyttöön muuallakin kuin luokkahuoneiden tunkkaisessa ilmapiirissä kielioppivirheitä peläten.
Harvoin on niin hyvää opettajaa Sastamalan maaperällä käynyt kuin Virve N. Terveisiä hänelle vielä jälkikäteen.
tarkoitus vähentää 2 henkilö työ vuotta…
Yt-menettely ja yt-neuvottelut on hyvinkin tarkkaan määritelty yt-laissa.
Saadaanko tästäkin vain aikaan lihava riita.
Tuo rajaus tässä vaiheessa vain kielten tai jo yhteen kohderyhmään, kielten opettajiin tuntuu oudolta koska neuvotteluesitys on vasta annettu.
Eikö neuvottelu koske koko opettajakuntaa.
Neuvottelu kestää 14 vrk tai 6 viikkoa irtisanottavien määrästä riippuen.
Kielituntejahan tulee valtakunnallisesti lisää tammikuussa 2020, kun ekaluokkalaiset aloittavat vieraan kielen opintonsa. Vai hoitavatko luokanopet nytkin täysin alakouluissa kieltenopetuksen?! Silloinhan tämän oitäisi koskea myös luokanopettajia eli kaikkia, joilla on kielitunteja…
Juu, usein LO hoitavat alkuluokkien kielet, valitettavasti
Kyllä, tunnit lisääntyvät ja epäpätevät opettavat. Katsotaan muutaman vuoden päästä mitä vaikutuksia näillä typerillä päätöksillä on. Pitäkää sastamalalaiset lastenne puolia, kaikilla on oikeus kunnolliseen kielenopetukseen!!
Ahaa, luokanopet opettavat, omalla lukiopohjallaanko… Ihmisestä riippuenhan kielitaito, kielitaju, kulttuurintuntemus ja eksplisiittisen ääntämisenkin taito voi olla hyvällä tasolla, mutta niin paljon kuin luokanopettajia tunnenkin, niin pelottaa ajatus siitä, että ekaluokan englanti (tai muu kieli) annetaan lukiosta hankitun kielitaidon omaavan opettajan käsiin. Paljon vartijoina ovat juuri ensimmäisten kieliopintovuosien opet, jotta oppilaiden ääntäminen lähtisi oikeille raiteille ihan heti. Jo numero kolme on englanniksi vaikea ääntää!
Tulokset opetuksessa pitäisi ratkaista. Hieman vajaa 50v tätä kaksikielisyyttähän on nyt takana. 3-4 sukupolvea ei osaa kunnolla Ruotsia eikä Englantia. Ja Ruotsalaiset taputtaa käsiään kilpailijalleen.
Etkä sinä suomea. Tiedä sitten taputtavatko suomalaiset käsiään.
Kiitos hyvän suomalaisen koulujärjestelmän osaan sujuvasti englantia, ruotsia, saksaa, venäjää ja espanjan alkeet. Kieltä oppii puhumaan puhumalla. Kieltenopettajat tekevät hyvää työtä.
Tarkkaanottaen yt-beuvottelut koskevat Sylvään kieltenopettajia. Heistä kaksi lähtee.
Ja toisen nimen tietää jo nyt. Niin se vaan menee.
toivottavasti ei…eikä myöskään P K:oon eikä J A:aan ei pitäisi olla yt neuvottelukunnassa työnantajan edustajia ettei synny esteellisyyksiä…
Tarkkaan ottaen yt-neuvottelut koskevat koko Sastamalan kaikkia kieltenopettajia (perusopetus ja lukio).
Ottakaa käyttöön tehvät, joissa ei opetusvelvollisuus täyty. Ketään ei silloin irtisanota. Viranhaltija saa sovellettua päivärahaa ja kaupunki lisää verotuloja. Elämä on yksinkertaista kun sen ymmärtää. Jaettu tehtävä on kaksinkertainen ilo.
Totta puhut! Kun viranhaltija ei ole täysipäiväinen ja saa siis työttömyyspäivärahaa, hän on velvollinen osallistumaan aktivointitoimiin, esimerkiksi toimimaan palkattomana opettajan työn harjoittelijana jossakin muussa koulussa. Muuten paukkuu karenssit. Pikku hiljaa päästään kokonaan ilmaiseen opettajakuntaan.
Ajan myötä eläköityminen hoitaa täystyöllisyyden kieltenopettajille, kun yt:t hoidetaan oikein. Mitään velvotteita ei työntekijöille muutaman vuoden aikana tule. Verotulot kaupungille lisääntyvät korvausksista.
21:18 Verotulot lisääntyvät? Työttömyyskorvaus opettajan tuloilla on n. puolet palkasta ja siitä ei paljon verotuloja kerry. Palkasta leikatusta osasta tullut kunnallisvero-osuus on suurempi. Kaupunki toki säästää palkan verran.
Tämä on vasta valitettavasti alkua
Työteekkiin vaan.
juu työteekkiin vaan koko porukka .ja nämä kommentoitsijat
Sinut voisi laittaa oikeinkirjoituskurssille.
Viisi virhettä noin lyhyessä pätkässä.
Aina vaan nuorista säästetään.
Aineenopettajaksi kouluttautuminen ei ole mikään pikkujuttu. Kielissä tarvitaan asiantuntijuutta eli kielen ja kulttuurin hallintaa, sekä vuorovaikutuksen opettamisen, mediataitojen sekä pedagogisia taitoja. Kieltenopettajilla on lisäksi ainedidaktinen pätevyys. Niin myös näillä lehtoreilla. Miksi heidän työstään pitää säästää? Kieltenopetuksesta on säästetty jo vuosikausia kaikenlaisilla kikoilla. Kunta voisi ottaa nyt mainostamisen ja markkinoinnin temput käyttöön ja mainostaa opettajiensa osaamista aktiivisesti, eikä ajaa alas. Kunta voi tulla myös oppikirjahankinnoissa vastaan, jos näin halutaan. Ihmettelen erityisesti kahden kielten mainintaa tässä yt-uutisessa. Kannustaneeko tuollainen maininta opiskelijoita tai vanhempia mitenkään valitsemaan kapenevasta tarjonnasta lyhyitä kieliä? Toivon nyt, että vanhemmat heräävät ja toimivat opetuksen puolesta.
Onpa lapsellista puhetta parista opettajavirasta, yksityisellä puolella voidaan lopettaa koko tehdas, jää työttömiä 400 kuten esim. Porissa. Kunnallinen suojatyöpaikka on niin arvosssaan että siitä on kaikilla mielipide, typerää sastamalalaista koohotusta!