Sastamalan kaupunginhallitus päättää tänään osakkuudesta Tuomi Logistiikka Oy:ssä.
Tuomi Logistiikka Oy on Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin vuonna 2015 perustama yhtiö, joka tuottaa ostajilleen hankintayksikkönä hankinta-, materiaali-, kuljetus- sekä henkilöliikennepalveluita ja muita asiantuntija- ja tukipalveluita.
Lähes kaikki Pirkanmaan kunnat poislukien Kihniö, Mänttä-Vilppula ja Ruovesi ovat ilmoittaneet halunsa tulla yhtiöön osakkaaksi.
Sastamalalaisten yrittäjien taholta on kuulunut kritiikkiä aiheeseen liittyen. Huolena on, että hankinnat ohjautuvat suuremmille yhtiöille, päätäntävalta siirtyy Tampereelle ja hankinnat Sastamalasta vähenevät.
Kysyimme kaupungilta, miksi Sastamala haluaa mukaan Tuomi Logistiikkaan. Miten ja mihin Tuomi Logistiikkaa on tarkoitus käyttää?
Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg, hallintojohtaja Tapio Rautava ja konsernilakimies Katja Arve-Salonen lähettivät toimitukselle yhdessä laatimansa vastauksen, jossa he toteavat ettei osakkuuden tarkoituksena ole hankintojen keskittäminen. Kyse on hyväksi havaitun yhteistyön jatkumisesta.
Sastamalan kaupunki on käyttänyt Tuomi Logistiikka Oy:n asiantuntijapalveluja nykyisinkin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän jäsenkuntana, eli ns. välillisen omistajuuden kautta muun muassa hoitotarvikehankinnoissa.
“Lainsäädännöllisten muutosten vuoksi kaupungin tulee liittyä Tuomi Logistiikka Oy:n osakkaaksi, mikäli se haluaa jatkossa hyödyntää yhteishankintayksikkönä toimivan yhtiön palveluja ja yhtiön kilpailuttamia hankintoja. Muutos koskettaa kaikkia Pirkanmaan kuntia.”
Kaupungin edustajien mukaan jäsenyys ei velvoita Sastamalaa hankkimaan yhtiön palveluja tai tekemään hankintoja yhtiön kautta, mutta se mahdollistaa yhteistyön jatkumisen.
“Kaupunki päättää jatkossakin itse, mitä palveluja se hankkii tai missä kilpailutuksissa se on mukana Tuomi Logistiikka Oy:n kautta. Kaupunki pitää edelleen tärkeänä, että kaupungin yritykset ja yrittäjät voivat hyvin ja menestyvät ja voivat olla mukana kaupungin palvelutuotannossa. Kaupungin tavoitteena ei ole keskittää niitä hankintoja maakuntatasolle, jotka on mahdollista toteuttaa paikallisella tasolla”, vastauksessa todetaan.
Sastamala saa vain yhden osakkeen 1500::sta.
Päätösvalta on Tampereen kaupungilla ja sairaanhoitopiirillä PSHP.
Ettei käy niin kuin Loimihämeen jätehuoltosopimuksen kanssa ettei siitä päästä irti. Ainakin irtautuminen tulee SIKAKALLIIKSI.
Kannattaisiko vielä miettiä …
On kyllä todella suuri vaara että virkamiehet menevät sieltä missä aita on matalin. Miksi kilpailuttaa tai käyttää paikallisia yrityksiä kun on helppo tilata Tuomi Logistiikalta?? Teksti suoraan Tuomi Logistiikan sivuilta “SOPPARI-sopimussalkkumme tarjoaa asiakkaillemme suuren valikoiman valmiiksi kilpailutettuja sopimuksia, joten tuotteen tai palvelun saa nopeasti käyttöön tarpeen tullen. Salkusta löytyy hankintasopimuksia noin 300 tuoteryhmästä. Tarvikkeita on muun muassa hoito-, toimisto-, rakennus- ja opetussektoreille sekä monipuolisesti palveluja vartiointi- ja pesulapalveluista liikkeenjohdon konsultointiin. Hoidamme asiakkaidemme puolesta kilpailuttamisen, sopimustenhallinnan ja toimittajayhteistyön sopimuskauden aikana.” Linkki sivuille http://tuomilogistiikka.fi/palvelut/hankinta/soppari/
Jos kunta kuitenkin päätyy Tuomi Logistiikkaan niin toivottavasti osakassopimus ja muuta paperit luettu riittävän hyvin ettei tule samaa tilannetta kuin LHJ:n kanssa. Jos haluat irti osakeyhtiöstä niin se maksaa n 6,5 M€ (juu luit oikein, 6 500 000 €) ja kestää vähintään viisi vuotta. Onko sopimukset käynyt läpi oikea lakimies?
Mielestäni hyvä esimerkki siitä, että kaupunki ei pian tarvitse yrittäjiä eikä asukkaita lisää. Tulevaisuudessa kaupunki tuottaa, ostaa ja rakentaa kaiken oman yrityksen (Kaupunki Oy:n) kautta. Verotulot tulevat kaupungin työntekijöiltä, joille palkat maksetaan. Ulkopuolisia ihmisiä Kaupunki Oy ei tarvitse sillä raha pyörii yrityksen sisällä.
Holapan Pete somessa ja Kaajan Kari näillä saiteilla sen sanoo, kuten asia on. Kirveellä olis töitä, miksipä ei sahallakin tuuman.
Kaikki kilpailutuksen vaan sen kautta niin ei voi kukaan enää sanoa, että taas meni suhteilla. Todella hyvä asia.
Et sitten tajunnut asiaa? Tässähän se juuri ei toteudu kun ostetaan silmät ummessa Tuomi Logistiikalta kun sieltä kerran löytyy. Mitäpä sen väljä mitä maksaa kun ei ole omaa rahaa ja vaikka virkamies ostaisi kalliilla niin mitä sitten? Ei kukaan sano/tee asialle mitään!
Siitepölyä alkaa olla ilmassa .
Joo, mutta poikkeus vahvistaa säännön, perustotuus edelleen. Ei se kilpailutus sävellä eikä sovellu kaikkeen. Otan esimerkiksi vammaisten palveluasumisen, kuinka paljon haittaa voidaan sen sorttisilla kilpailutuksilla saada aikaan ! Televisiossakin on esitelty näitä tuloksia.
jotenkin outoa että olisi PAKKO liittyä tällaiseen yhtiöön…
eikös tämä Tuomi kompastellut jo noissa sotekuljetuksissa..
ja eihän tämä Tuomi varmaan mitään hyväntekeväisyyttä tee..hinnasto kai on palveluille..240 henkilöä töissä
mistä rahoitus?
outoa outoa outoa
kannattaa erottaa nämä toisistaan:
Tampereen aluetaksi; sairaskyydit, Kelataksi
ja erikseen on
Kuohke, kuljetustenohjauskeskus, jota edustaa Tuomilogistiikka, mm vammaispalveluun liittyvät kuljetukset
Tää uutinen on ainakin 8 rihteriä + jälkijäristys .
En ole ikinä tavannut rehellistä virkamiestä Pirkanmaalla , taitaa kaikki olla oikein syöpäläisiä .
Onpas tosiaan outoa. Minä taas en ole tavannut epärehellistä virkamiestä.
Mistähän johtuu?
Kerro esimerkki epärehellisyydestä.
Missäköhän olivat paikallista yritystoimintaa puolustavat poliitikot?
Talviunilla kaikki tollot.
Pienenä vinkkinä elinkeinotoimelle, Sykkeeseen Tuomi Logistiikan terminaali ja toimisto. Saadaan Sastamala nousuun!
siä on kyllä muitakin, ei kannata ees unta nähdä !
Nyt voi ottaa otsikosta kysymysmerkin pois, läpi meni kaupunginhallituksessa. Virkamiehet kiittää ja kumartaa kun ei tarvitse paikallisilta yrittäjiltä mitään ostaa… ai niin, niiden yrittäjien panoksella maksetaan virkamiesten palkat. Näin sitä Sastamalan elinkeinoelämää kehitetään.
kilpailu- ja kuluttajavirasto tutkii parhaillaan yhtiön myyntiä muille kuin osakkaille.
onko siis niin että yhtiön palveluja ei voi käyttää jollei ole yhtiön omistaja?
tutkiiko virasto juuri tuota määräävää markkina-asemaa?
mitä tapahtuu jos ostaa tuotetta samalta yhtiön kilpailuttamalta yritykseltä suoraan eikä Tuomi loqistiikalta
mikä on palvelun hinta?
miten toimivat Ruovesi…Kihniö…Mänttä-Vilppula jotka eivät ole tässä mukana
hankitayksikkö…sidos yksikkö…mikä ero näillä
saako Tuomi loqistiikka jotain bonusta tehdyistä kaupoista
kuka maksaa yksikön palkat
Käytännön esimerkki tähän asiaan. Sastamalan sota-lautakunta teki autoista huoltoleasing hankinnan KL-kuntahankintojen kilpailuttaman puitesopimuksen piiristä. Hankinnan valmisteluvastuussa oleva hankintapäällikkö Aleksi Saukkoriipi voisi valaista miksi tähän päädyttiin ja paljonko paikallinen samaa palvelua tuottava autoalan yritys oli kalliimpi koska ei tullut valituksi? Epäilen että heiltä ei ole edes kysytty….? Näin tulee tapahtumaan myös Tuomi Logistiikan hankintojen kanssa…..