“Voittamaan lähdetään” – Sastamalalainen Jani Koivula jääspeedwayn EM-kisoihin

Jani Koivula edustaa Suomea jääspeedwayn EM-kisoissa helmikuussa. Kuva: Kimmo Mäkiselkä.

Sastamalalainen Jani Koivula taistelee helmikuussa menestyksestä jääspeedwayn EM-kisoissa. Venäjän Ufassa ajettavaan mittelöön on ilmoittautunut 16 kuljettajaa eri puolilta Eurooppaa, muun muassa Ruotsista, Tsekistä, Ranskasta ja isäntämaa Venäjältä. Koivulan kanssa Suomen lippua pitää korkealla kuopiolainen Jussi Nyrhönen.

Valintoja sekä EM-kisoihin että MM-karsintoihin tehtiin jääspeedwayleirillä ajetun kilpailun pohjalta.

EM-kisat ajetaan 8. – 10. helmikuuta. Suomen porukan on tarkoitus körötellä Euroopan puoleisen Venäjän kaakkoiskulmilla sijaitsevaan Ufaan autolla. Matkaa on 2 600 kilometriä suuntaansa, mutta Koivula uumoilee sen taittuvan rattoisasti hyvällä porukalla.

“Nyrösen Jussi tulee omalla autolla Kuopiosta ja törmäämme jossain kohtaa rajan toisella puolella. Siitä kurvailemme peräkanaa kohti kisapaikkaa.”

Suomalaiset starttaavat kohti Venäjää tiistaina 5. helmikuuta. Tavoite on olla perillä torstai-iltana, sillä perjantaina ajetaan harjoitukset.

“Kisat ovat kaksipäiväiset, eli lauantaina ja sunnuntaina kilpaillaan. Sunnuntaina pakataan taas kimpsut ja kampsut, ja luukutetaan kauheaa kyytiä kotiin. Takaisin ollaan toivottavasti keskiviikkona.”

Koivulan matkassa Ufaan lähtevät huoltojoukot eli “sastamalalainen jääguru” Jukka Seppä sekä Matias Rantala ja Olli-Pekka Mäki. Lisäksi mies kertoo saaneensa paljon vinkkejä eri tahoilta, jotka Venäjällä ovat aiemmin lajin puitteissa reissanneet.

“Samaa kaurapuuroa ne syövät”

Jääspeedway on varsin suosittu laji Venäjällä. Toinen ennakkoon kova maa on Ruotsi. Minkälaisia sijoituksia suomalaisten on lupa odottaa?

“Voittamaan sinne lähdetään, eihän kilvanajossa muuten ole järkeä. Realiteetit on kuitenkin otettava huomioon ja lujaa ajettava, että plakkariin saa pisteenkin. Laji on äärimmäisen nopea, kun minuuttiin lataat kaiken ja yrität ehtiä ensimmäisenä maaliin”, Koivula toteaa.

Ennakkosuosikkeja mies ei suostu kumartelemaan.

“Samaa kaurapuuroa ne syövät.”

Millaisella radalla Ufassa ajetaan?

“Toivottavasti pyöreällä ovaalilla, ja hyvä olisi jos kaarretaan vasempaan. Ei vaan, rataprofiileja on toki erilaisia ja pituus, kurvin säteet sekä kallistukset vaikuttavat, mutta en ole niitä tutkinut. Rata on kaikille sama, ja perjantain treeneissä nähdään mikä välitys Jawaan haetaan, jotta saadaan haluttu lopputulos”, mies summaa.

Jani Koivula on mielissään siitä, että jääspeedway on Suomessa hienoisessa nosteessa. Kaikki kuljettajat eivät enää automaattisesti mahdu kisakaavioon, vaan ensin pitää karsia.

“Sastamalakin tarjoaa nuoria tulevia gladiaattoreita, esimerkkeinä Kirilovin veljekset Jero ja Heikki. Myös heidän isänsä Tomi ajaa edelleen. Uskon, että lajille on kysyntää paikallisesti. Sen todisti jo pari vuotta sitten Sastamalassa ajettu SM-karsinta, joka rikkoi yleisöennätykset.”

Toistaiseksi uusia kisoja ei ole järjestävän moottorikerhon puutteessa saatu aikaiseksi, mutta harjoittelu on Koivulan mukaan sitäkin kovempaa Heinoo-Karkku -akselilla.

    • Nimetön

      Voisit opetella hieman kirjoituksen alkeita vai onko kalja sumentanut aivot

      • Nimetön

        12:56 Oleellista ei ole kirjoituksen kieliopillinen virheettömyys, vaan sisältö, Sinultakin puuttuu välimerkkejä. Aika usein kirjoituksen sotkut ovat lukihäiriön aiheuttamia. Tämän ongelman kanssa painivallakin on oikeus ilmaista ajatuksiaan, mutta toki olisi suotavaa pysyä asiassa ja jättää pois provosoiva kielenkäyttö.

    • Näin on!

      Samaa mieltä kanssasi,minä lähden etelän lämpöön lentokoneella muutaman kerran vuodessa pois täältä savun ja metelin keskeltä,palaan sitten kun Koivula on lähtenyt pois saastuttamasta,HÄPEÄ.HYI…MOPONPENSALLE HAISEE AIKUINEN MIES.Valitkaa hyvät ihmiset saasteettomat harrastukset kuten minä,vesihiihto,matkustaminen,yms.mitä me vähän parempi ja menestyneempi kansa harrastaa.

      • Nimetön

        Sarkasmi on myös paikallaan. Joku tietäjä sanoi, että sähköautot on humpuukia. Koska esim. Kiinassa ja Intiassa sähkö tuotetaan kivihiilellä. Ja kobolttia ei millään riitä sähköautojen akkuihin. Jäljelle jää biokaasu ja niissä autoissa on lisänä myös pieni bensatankki varalla. Onko ihmiskunta tekemässä hirmuisen virheen sähköauto koohotuksessa?

      • Nimetön

        12:54 Kiina on maailman johtava aurinkoenergian kehittäjä ja käyttöönottaja. Kiinan maaseutua sähköistettäessä jätetään isojen voimaloiden ja siirtoverkkojen vaihe väliin ja kylät saavat energiansa aurinko- ja tuulivoimasta. Suomessakin asennettavissa aurinkovoimaloissa on kiinalaiset kennot.
        Akkujen raaka-aineiden saatavuus on turvattu siksi aikaa, kun akkuja vielä käytetään. Superkondensaattorit korvaavat tulevaisuudessa akut. Sisulla on jo koekäytössä dieselmoottorista, sähkömoottorista ja superkondensaattorista voimansa saava hybridikuorma-auto. Siinä ylimääräenergia ladataan kondensaattoriin, josta se saadaan käyttöön tarvittaessa ylimääräistä voimaa liikkeellelähtöön ja ylämäkiin. Näin moottorin kokoa voidaan pienentää ja sen kuormitusta tasata.
        Superkondensaattorien kehityspolku on sama kuin akuillakin: ensin ne riittävät hybridijärjestelmään, lopulta ne toimivat ilman polttomoottoriakin.
        Niin, siihen speedwayhin tulee aivan varmasti sähkömoottorit ennemmin tai myöhemmin. Tiekäyttöönhän sähkömoottoripyöriä jo valmistetaan isossakin mitassa, esimerkkinä Harley-Davidsonin LiveWire.

      • Nimetön

        Melkoiset kondensaattorit saa olla kun sähköauton akuston korvaa. Kun nyt korvais ensin edes tavallisen autonakun. Ja hintakin lyö korville, ettei karvahattu päässä pysy.

      • Nimetön

        Aurinko- ja tuulienergia ovat humpuukia eli kovin vajavaisia energiamuotoja ainakin Suomessa.
        Energian varastointi ei ole vielä pitkään aikaan sillä tasolla, että tammikuun kuukauden tyynellä pakkasjaksolla kaamoksessa sähköä saataisiin kummastakaan.

      • Nimetön

        14: 22 moottoripyörän käynnistysakun voi jo korvata kondensaattorilla, hinta vaan on kaksinkertainen. Uusimmat apukäynnistimet ovat kondensaattoreita, hetkessä liki tyhjästä lyijyakusta latautuvia, satojen ampeerien käynnistysvirran antavia laitteita. Akkuruuvareissa käytetään jo kondensaattoreita. Kyllä se massatuotantoautoihinkin tulee ensi vuosikymmenen aikana, tuskin käynnistysakkuihin kuitenkaan vaan ajoakkuihin, polttomoottorin tarvitsemat akut ovat kuolevan tekniikan viime korahduksia. Kehitys on nopeampaa kuin öljylampun ostoa harkitsevat uskovat.

      • Nimetön

        Eipä se aina mene putkeen tuo ennustaminen. Niin käy tässäkin tapauksessa.

    • Nimetön

      En vastusta sähköautoja. Päin vastoin, seuraava autoni lienee sähköauto.
      Sen sijaan nopea muutos energiansäilömiseen saattaa jäädä toteutumatta.
      Googletuksesi oli siltä osin turhaa.

Kommentointi ei ole käytössä.