”Ollaan vaatimattomia, mutta Sastamalassa tuotetaan maailman parasta kauraa”

Kaurapeltoa. Kuvituskuva: Pixabay.

Sastamalassa on kolmen vuoden ajan viety eteenpäin Sastavilja-hanketta. Joutsenten reitti on rahoittanut EU:n maaseuturahastosta pilottihanketta, jonka avulla on keskitytty kauran brändäämiseen ja kauran markkinointiin kansainvälisille markkinoille.

Se on ollut avaus maaseudun elinkeinojen kehittämiseen. Hankkeen painotus on ollut kansainvälistymisessä, viljan hintakilpailuttamisessa, erikoistumisessa ja viljan kotimaisessa jatkojalostamisessa.

“Kauran vetovoimaa lisäävät etenkin kasvisruoan suosiminen, elintapojen muutokset, hyvinvoinnin korostaminen ja kestävään kehitykseen pyrkiminen. Nämä ovat ne isot trendit, jotka vievät kehittämistyötä eteenpäin”, kertoo hankkeen koordinaattori Veli Hietaniemi Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

”Kansainvälistyminen ja tiivis yhteistyö viljelijöiden, tutkimuksen, yhdistysten, järjestöjen, viranomaisten sekä pk- että isompien yritysten kanssa on tie menestykseen”, Hietaniemi lisää.

Kesällä 2018 Sastamalasta toimitettiin FarmTopOats-puhdaskauraa säiliöautolla suoraan saksalaiselle myllylle. Vientikaupat toivat Hietaniemen mukaan viljelijärenkaalle paljon lisää osaamista ja tietotaitoa.

”Ollaan vaatimattomia, mutta Sastamalassa tuotetaan maailman parasta kauraa.”

Hietaniemen mukaan tulevaisuus tulee olemaan enemmän erikoistumisen ja erilaistamisen varassa.

”Asiakkaat kysyvät tavanomaisesti viljeltyä kauraa, luomua ja gluteenitonta kauraa. Sen jälkeen kysytään teknistä ja turvallisuuslaatua sekä kemiallisia ominaisuuksia, ja niiden käyttäytymistä ja säilymistä teollisissa prosesseissa”, tiivistää Hietaniemi hankkeen tuloksia.

Olennaista sastamalalaisen kaurabrändin rakentamisessa on ollut viljelytoimenpiteiden, viljan korjuun, kuivauksen ja lajittelun sekä teknisen ja turvallisuuslaadun dokumentointi. Tämä on Hietaniemen mukaan luonut tarinalle uskottavan pohjan.

Sastavilja-hankkeen päätösseminaari pidetään Ellivuoressa 12.3. kello 15 alkaen.