Sähköauto on hiljainen, päästötön ja vähään tyytyvä menopeli

Virva Pohjolainen on enemmän kuin tyytyväinen sähköautoonsa.

Tallista lipuu valkoinen auto pihalle. Onkohan siinä alamäki, kun ei kuulu mitään? Ei ole. Aivan vieressä korviin tarttuu hienoinen sirinä. Se kirpoaa sähkömoottorista, joka liikuttaa menopeliä.

”Se on aivan ihana, niin hiljainen, että ei varmasti häiritse. Eikä tarvita tankkauskäsineitä, jotka olivat tarpeen aiemmissa dieselautoissa. Eikä tarvitse poiketa tankille, en koskaan pitänyt siitä”, kehaisee autoaan Virva Pohjolainen.

Hänen miehensä, Janne on tällä kertaa ratissa. Hän pitää vaimon sähköautosta.

”Tällä Nissan Leafilla me eniten ajetaan, jokseenkin kaikki pidemmätkin matkat. Tämä on helppo ajettava, ja vaivaton. Hankkisin itsellenikin, mutta vielä korimalleja on aika vähän. Tarvitsemme joskus farmaria ja vetokoukkua. Siksi minulla on vielä bensiiniauto.”

Janne Pohjolainen esittelee lataamisen helppoutta. Autossa pistoke löytyy nokkapellin edestä.

Sähköautoon Virva päätyi noin vuosi sitten.

”Ekologisuus, hiljaisuus, helppo ajettavuus ja edullinen ajo vaikuttivat ratkaisuun. En ole katunut”, toteaa Virva.

Hänelle kertyy viitenä päivänä viikossa runsaat sata kilometriä työmatkaa Sastamalasta Tampereelle ja takaisin. Vuoden ikäisen auton kilometrimittariin on tullut 40 000 kilometriä.

”Autossa on 40 kilowattitunnin akku. Keskimääräinen kulutus on ollut 16 kilowattituntia sadalla kilometrillä, joten täydellä akulla pääsee 200 – 250 kilometriä. Se on muistettava, että aina kun tulee kotiin, pitää auto laittaa lataukseen. Se ei ole iso vaiva”, opastaa Janne.

Kovimmilla pakkasilla kulutus on hieman normaalia suurempi. Käynnistysongelmia ei ole ja auto lämpiää nopeasti.

”Kun lähden töistä, niin laitan auton lämpiämään kauko-ohjauksella. Kävelen neljä kerrosta alas ja sinä aikana auto on jo mukavan lämmin”, kehaisee Virva.

”Nopeus johtuu siitä, että ilma menee suoraan vastusten läpi. Ensi ei moottorin tarvitse olla lämmin. Lisäksi autossa on ilmalämpöpumppu”, sanoo Janne.

Nissan Leafin konepellin alta löytyy melko perinteisen oloinen konehuone. Keskellä oleva iso laatikko pitää sisällään sähkömoottorin.

Sähköautoon siirtyminen tiesi huoltokustannusten rajua pudotusta. Polttomoottoriautoista tuttuja huoltoja ei tarvitse tehdä.

”Useimmiten pitää vaihtaa raitisilmasuodatin, sekin 30 000 kilometrin välein. Auto ostettiin Levorannasta ja siellä on myös huoltoa tarjolla”, huomauttaa Janne.

Hän on pankkimiehen tarkkuudella pitänyt kirjaa kuluista, etenkin kilometrikuluista.

”Jonkin verran kulut tietenkin riippuvat ihmisten sähkösopimuksista. Meillä auto on kuluttanut sähköä noin kaksi euroa sadalla kilometrillä”, laskee Janne.

Koko jutun voit lukea torstaina ilmestyneestä Alueviestistä.

  • Nimetön

    Autoilun uusi tulevaisuus ottaa ensiaskeleita. Tai ainakin pyörät pyörii. Hyvältä kuulostaa, vaikka lähes äänetön onkin. Latausluukun paikka hiukan pisti silmään. Jäätyykö kansi talvella kiinni tuulessa ja tuiskussa? Jutussa mainittiin yleisesti myös huolto. Koskahan autonhuolto siirtyy robottiaikaan? Kuitenkin robotit ne autot nykyään pitkälti myös valmistaa.

    • Carunan ikeessä

      Eihän köyhät sähköautoja ostele ja rikkaat säilyttää autonsa lämpimässä tallissa.

    • Atte

      Yllättävän hyvin Nissanin latausluukku toimii talvellakin. Vahvat saranat ja tukevaa tekoa muutenkin. Hyvät tiivisteet, niin ei lumikaan tuiskuta sisään. Parempi kuin saksalaisilla ja korealaisilla virkaveljillä, joilla myös keulassa luukku.

  • Viljami

    Jos sähköauto ladataan kivihiilisähköllä niin se saastuttaa enemmän kuin itselataava hybridiauto.

    • Sähköautoilija itsekin

      Ei. Ei edes ruskohiilellä tehdyllä sähköllä ladattua sähköautoa saa yhtä saastuttavaksi.
      Vaikka tekisit sähkön aggregaatilla, on sähköauto puhtaampi.

    • seppo_t

      Paitsi että viime vuonna Suomen sähköstä tuotettiin kivihiilellä 7 %. Osuus alenee tuota pikaa lähelle nollaa, joten argumentillasi ei ole Suomessa merkitystä.

  • JaakkoH

    Mihin väitteesi perustuu, Viljami? Seuraan tieteellisellä tarkkuudella tehtyjä tutkimuksia ja latauskyvyttömän hybridin pieni polttoaineensäästö ei riitä peittoamaan sähköautoa edes hiilisähköllä. Suomen sähköllä sähköauto on ylivoimainen n. 50 000 km ajon jälkeen. Tesloilla on ajettu jo jopa 800 000 ja ne on valmistettu uusiutuvalla energialla.

  • Nimetön

    Akkujen kestävyys ja hinta ovat vielä arvoitus. Koska vielä ei eteen ole tullut akkua joka kestäisi esim. kymmentä vuotta tulee akkujen vaihto autossa eteen jossain vaiheessa. Täyssähköautojen akustot maksavat 8000-30000 euroa erään artikkelin keräämien tietojen perusteella. Huoltokulut hyppäävät siinä kohtaa aika loikan.

    • JarmoR

      Kauemmin akku kestää kuin esim volkkarin nokka-akselin ketju.

      Nissan Leaf on ollu markkinoilla jo yli 6 vuotta, joten hyviä kokemuksia akkujen kestävyydestä on jo saatu.

      Eniten akkua syö kuumuus mutta Suomessa se ei ole ongelma. Ja akuissa on jäähdytysjärjestelmät olemassa.

      Jos kotona on sähköpistoke autopaikan luona, nyt on mahdollisuus halpoihin ajoihin omalla sähköautolla. Sähköllä 2 €/100km. Kun diesel vie yli 7 ja bensa yli 8 €/100km.

    • Bo å

      2011 valmistuneilla Tesloilla alkaa olla 600 000km mittarissa ja akut edelleen kunnossa, eli tuntuvat nuo akut kestävän. Mielikuvasi ovat menneen maailman lyijypeleistä, nykyiset lämmönhallinnalla varustetut Lithiun-Ion-tyyppiset akut kestävät käyttöä aivan toisella tavalla.

  • Nimetön

    Se on kumma kun muissa akkukäyttöisissä laitteissa mm puhelimet, käsityökalut ym. eivät akut kestä montaa vuotta. Auton akut ovat sitten ihan eri tekniikkaa?

    • JarmoR

      On se kumma kun ostin 2011 uuden akkuporakoneen litiumakulla. Ja kumma kun se toimii vieläkin kuin uusi. Itsekin ajattelin että ehkä kestää pari vuotta, mutta tämähän tuntuu toimivan ja toimivan. Metabo. Tekniikka kehittyy.

    • Nimetön

      Puhelimen akut ladataan lähes päivittäin n 10% varaustasosta 100% varaustasoon.
      Autojen akuissa on yleensä aina kapasiteettiä kuin mitä siihen ladataan, mittarin mukaan tyhjässä akussa on edelleen 5% virtaa ja täydessä “vain” 95%.
      Näin kuluttavat ääripäät jäävät toteutumatta.

  • Nimetön

    Tutkimuksissa Leafin akun kapasiteetti putoaa aluksi 95% ja sitten kapasiteetti putoaa 3-5% vuosittain. Arvioitu käyttöikä on noin kymmenen vuotta käytöstä riippuen. Samaisessa artikkelissa ongelmaksi arveltiin tulevan pakkasten vaikutus aikavälillä. Näillä tiedoilla uuden auton ostaja ajelee edullisia kilometrejä aika pitkään ja sitten myy sen pois, kun kapasiteetti ym. ongelmat alkavat vaikuttaa…

    • Nimetön

      Tuolla kaavalla akkujen ikä ei ole vuottakaan, jos kapasiteetti putoaa aluksi (1. vuosi?) 95%.

      • Nimetön

        Huonosti ilmaisin. Heti käyttöönoton jälkeen konaiskapasiteetti (100%) laski 95%:tiin lähtötilanteesta, sitten kapasiteetti laskee loivemmin 3-5% vuodessa. Tämän huomaa omissa akkukoneissa hiljakseen, ruuvauskyky laskee porakoneissakin ajan suhteen.

    • Markku N

      Jännä juttu tuo akkujen kapasiteetin putoaminen. Minun vuoden 2016 (maaliskuu) Nissanista ei vielä pysty näkemään mitään kapasiteetin pudotusta ja tuon kaavan mukaan pitäisi olla 85% tienoissa tänä päiväna. ( jos putoaa alle 80% 8 vuoden aikana niin menee takuuseen )

  • Nimetön

    Uuden Leafin 40 kWh ilmoitetusta akkukapasiteetista on käytettävissä todellisuudessa n. 37,6 kWh, siitä tulee tämä 95%. Suosittelevat hankkimaan LeafSpy ohjelman, joka kertoo todellisemmat tiedot auton toiminnasta.

Kommentointi ei ole käytössä.