Viime päivinä on Sastamalassa keskusteluun noussut asiakkaan äänen kuuleminen hoitoaan koskevissa järjestelyissä. Mitä tapahtuu ketjussa, jossa ikäihminen tarvitsee ympärivuorokautista hoivaa?
Ikäihmisten ympärivuorokautinen hoiva on suurimmaksi osaksi kunnan julkisilla verovaroillaan kustantamaa toimintaa. Asiakkaan itsensä maksama osuus riippuu hänen tuloistaan, keskimäärin asiakas maksaa itse hoivansa kustannuksista 10 %. Vuokran ja tukipalvelut kuten ateriat hän maksaa itse.
Julkisten verovarojen tarkoituksenmukainen käyttö tarkoittaa mm. niillä rahoitettujen palvelujen mahdollisimman oikea-aikaista ja oikeudenmukaista myöntämistä.
Vanhuspalvelulaki määrittää, että iäkkään henkilön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevien palvelujen tarve tulee selvittää yhdessä iäkkään itsensä kanssa ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai hänelle määrätyn edunvalvojan kanssa.
Ensisijaisesti pyritään siihen, että ikääntyessäänkin ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Tämä on yleensä ikäihmisen itsensä oma toive. Sitten kun ikäihmisen kaikki kotona asumista tukevat keinot ovat jo olleet käytössä ja todetaan, ettei hän pärjää enää kotona, tehdään hänen kanssaan lähete jatkohoitopaikan arviointia varten. Lähete ympärivuorokautiseen hoivaan on aina ammattilaisen tekemä arvio, johon ikäihminen itse osallistuu ja jonka hän itse allekirjoittaa. Lähetteen voi allekirjoittaa myös omainen, jos hänellä on lupa ottaa kantaa hoidollisiin asioihin. Tällainen lupa on esimerkiksi kirjallinen edunvalvontavaltuutus.
Saapuneet jatkohoitolähetteet käsitellään kahden viikon välein kokoontuvassa moniammatillisessa SAS (=Suunnittele, Arvioi, Sijoita) -työryhmässä, jonka työskentelyyn osallistuu johtava ylilääkäri, geriatri, kotihoitopalvelujen asiakasohjaajat, asumispalveluiden palveluohjaajat ja terveyskeskussairaalan kotiutuskoordinaattori sekä asumispalvelujohtaja. SAS-ryhmän esityksen pohjalta palveluohjaaja tekee päätöksen ikäihmisen ympärivuorokautisen hoivan tarpeesta ja postittaa päätöksen asiakkaalle. Lain mukaan ympärivuorokautinen hoitopaikka tulisi osoittaa asiakkaalle 3 kuukauden kuluessa päätöksen saamisesta. Toki kiireelliseen tarpeeseen vastataan välittömästi. Tuon kolmen kuukauden aikana palveluohjaaja on yhteydessä asiakkaaseen ja/tai läheiseen ja kartoittaa asiakkaan toiveita. Toiveena voi olla esimerkiksi hoivakodin sijainti.
Ikäihmiselle voidaan tarjota palveluseteliä, jolla hän voi valita Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden yllä pitämästä palvelusetelituottajarekisteristä mieleisensä yksikön itse. Asiakkaan niin halutessa omaiset voivat auttaa häntä valinnassa. Sastamalan ja Punkalaitumen alueella on valittavana yhdeksän eri yksikköä. Lisäksi yksiköitä löytyy myös Sastamalan ja Punkalaitumen ulkopuolelta. Tämä mahdollistaa ketterästi esimerkiksi sen, jos ikäihminen haluaa muuttaa lähemmäksi omaisiaan tai vaikka aiemmille synnyinseuduilleen.
Ikäihmisen valitessa palvelusetelillä sellaisen yksikön, jonka hoiva vuorokauden hinta on lähellä palvelusetelin arvoa (100 euroa), tulee asuminen niin palvelusetelillä yksityisessä yksikössä kuin kunnan omassa yksikössäkin suunnilleen saman hintaiseksi. Asiakas voi myös kieltäytyä vastaanottamasta palveluseteliä ja jäädä odottamaan kunnan muulla tavalla osoittamaa ympärivuorokautisen hoivan paikkaa.
Laitos ei ole koti
Ikäihmisten ympärivuorokautista asumista ei voi lain mukaan järjestää laitoshoitona ilman erityistä perustetta. Terveyskeskussairaalaosastojen toiminta on laitoshoitoa ja keskittynyt lääketieteelliseen hoitoon. Sotesin sairaalaosastoilla hoidetaan potilaita joilla on lääketieteellinen syy ja tarve saada sairaalahoitoa. Jos ikäihminen ei voi kotihoidonkaan turvin odottaa omassa kodissaan ympärivuorokautista hoivapaikkaa ja hän kieltäytyy vastaanottamasta palveluseteliä, voidaan hoivapaikka osoittaa hänelle muulla tavoin.
Mikäli omissa yksiköissä ei ole tilaa, voidaan tarvittava palvelu toteuttaa ostopalveluna, jossa Sotesi hankkii yksityiseltä palveluyksiköltä hoivapaikan ja ohjaa asiakkaan tähän paikkaan. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista määrittää, että asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Huomioitavaa on, että tässä vaiheessa asiakkaan ja halutessaan hänen omaistensa kanssa, on käyty hoivapaikan valinnasta jo useita keskusteluja, mutta asiakas ei ole halunnut tehdä valintaa niiden yksiköiden joukosta joissa olisi vapaita paikkoja tai paikkoja ei ole vapautunut kohtuullisessa ajassa.
Ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivassa on tällä hetkellä Sastamalassa ja Punkalaitumella Sotesin palvelusetelillä noin 200 asiakasta, omissa yksiköissä asiakkaita on noin 100. Tänä vuonna uusia hakemuksia ympärivuorokautiseen hoivaan on käsitelty noin sata. Ympärivuorokautiseen hoivaan odottajia (myönteinen päätös hoivapaikasta) on tällä hetkellä 35 ja heistä kolmasosa odottaa paikkaa sairaalaosastolla ilman lääketieteellistä syytä osastolla olemiseen. Kolmasosalla kaikista odottajista kolmen kuukauden lakisääteinen odotusaika on täyttynyt kesäkuussa.
Yhteistoiminta-alueen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös koskien ikäihmisten ympärivuorokautisen hoivan suora hankintaa tilanteen akuutisti niin vaatiessa koskisi vuositasolla lähtökohtaisesti muutamaa asiakasta. Akuutteja tilanteita ovat mm.
- Asiakas on jäänyt sairaalaosastolle eikä hän ole valintaansa tehnyt / paikkaa valitussa yksikössä ei kohtuullisessa ajassa ole vapautunut ja sairaalaosastolla tarvitaan tilaa lääketieteellistä hoitoa tarvitseville potilaille
- Asiakas on odottanut paikkaa kotona kotihoidon turvin mutta kotihoidosta ei pystytä antamaan asiakkaan tarpeeseen nähden enää riittävää määrää hoivaa ympärivuorokautisesti
- Omaishoitaja ei pysty omaistaan enää hoitamaan kotona ja tilanne on äkillinen
Päivi Tryyki
sosiaali- ja terveysjohtaja
Mervi Marttila
asumispalvelujohtaja