Pajurannan autokunnalla vaikea viikonloppu Monzassa – Kaluston kanssa isoja ongelmia

Kuva: ACI Sport.

Juuso-Matti Pajuranta ajoi viikonloppuna Italian Monzassa GT4-luokan kauden päätös osakilpailun V-Action tiimin Maseratilla. Kauden muista kilpailuista poiketen tällä kertaa tiedossa oli sprint-kilpailu, jossa ajettiin kaksi 50 minuutin ja yhden kierroksen kilpailua kahdella kuljettajalla. Koko viikonloppu ajettiin epävakaassa säässä, hetkellisesti rata kuivui, ja samantien perään alkoi sataa lisää.

Perjantaina ajetuissa vapaissa harjoituksissa selvisi jo tiimille, että kaluston kanssa on isoja ongelmia kilpailukyvyssä. Monzan F1-radan pitkillä suorilla suorilla tiimi hävisi yli 15 km/h nopeutta muihin verrattuna, joka tiesi viikonlopusta vähintäänkin haastavaa. Lauantaina ajetussa aika-ajossa Pajuranta oli omassa vedossaan kuudenneksi nopein, mutta tiimin yhteenlaskettu aika toi kuitenkin kahdeksannen lähtöruudun.

Lauantaina iltapäivällä ajettiin ensimmäinen kilpailulähtö, minkä sastamalalainen aloitti omassa autokunnassaan. Jo aikaisemmin viikonloppuna todettu kaluston kilpailukyvyttömyys näkyi kilpailussa rajusti ja vielä useat Safety Car -kerrat sekoittivat kilpailua sekä tekivät siitä samalla melko tylsähkön, mistä lopputuloksena Pajurannan tiimille tuli kahdeksas sija.

Sunnuntaina ajetussa toisessa kilpailulähdössä suomalaisen tiimikaveri portugalilainen Jorge Rodrigues aloitti kilpailun ja toi auton kuljettajan vaihtoon kahdeksantena. Kaksitoista minuuttia ennen kilpailun loppua alkoi sataa ja Pajuranta yhdessä tiimin kanssa päätti tulla vaihtamaan sadekelin renkaat alle Safety Car:n aikana. Sastamalalainen nousi neljän auton ohi ja ajoi 3-5 sekuntia muita autoja nopeammin näiden ollessa vielä kuivan kelin renkailla liikkeellä, mutta kilpailu päättyi ennen kuin hän ehti ajamaan vaihdoin jälkeisen eron kiinni. Maalissa sunnuntain kilpailussa he olivat seitsemäntenä.

“Eipä kisasta paljon jäänyt käteen. Kisan kannalta tehtiin oikea ratkaisu, kun vaihdettiin saderenkaat alle, mutta kilpailu loppui turhan aikaisin. Viikonloppuna oli treeneistä asti ongelmia löytää vauhtia Maseratin kanssa, kun suoranopeudessa hävittiin 15-19km/h. Parin viikon takainen 3.sija oli maksimaalinen suoritus tällä kalustolla, tänä viikonloppuna ei pystytty parempaan. Nyt uuden kauden suunnittelua, kalustoa ollaan jo käyty katsomassa. Huomenna takaisin Suomeen ja paluu arkeen, eli töihin. Rakennetaan talvella pakettia kasaan ja ollaan ensi vuonna entistä vahvempia ja viisaampia”, Pajuranta kertoi kilpailun jälkeen.