Veikon Kone avasi uusissa tiloissa – ”Sastamalassa on nyt ketjun modernein myymälä”

Lauri Lähdeniemi on tyytyväinen uuteen myymälään, jossa tuotteet saa sijoiteltua väljemmin.

”Eikö näytäkin kivalta ja valoisalta? Tilaa on ja tuotteet saa hienosti esille”, esittelee Sastamalan Veikon Koneen kauppias Lauri Lähdeniemi uutta myymälää.

Veikon Kone on muuttanut hiljattain Puistokadulta Nuutilankujalle, Vammalan K-marketin naapuriin.

Entinen marketin liiketila on kokenut muodonmuutoksen. Lattia on uusittu, väliseinää purettu, seinät ovat saaneet uudet maalipinnat, valaistukseen on satsattu ja ikkunapinta-alaa on huomattavasti enemmän.

”Myös kaikki opasteet ovat uusia. Kokonaisuutta on suunniteltu yhdessä ketjun ja Evet Design Oy:n kanssa. Sastamalassa on nyt modernein Veikon Kone -myymälä.”

Remontti on toteutettu pääasiassa paikallisten yritysten toimesta.

Lähdeniemen mukaan hyllyjen väleissä on enemmän tilaa kuin ennen ja tuotevalikoima on monipuolistunut.

”Ennen meillä oli esimerkiksi sähköhammasharjat, parranajokoneet ja hiustenhoitoon liittyvät tuotteet samassa hyllyssä, nyt jälkimmäiset ovat saaneet kokonaan oman hyllykön.”

Kauppias on tyytyväinen yhden koronakevään hittituotteen eli Helkama-polkupyörien esillepanoon. Niitäkin mahtuu uuteen myymälään iso rivi.

Ikkunoita on liiketilassa nyt enemmän kuin K-marketin aikaan. Myymälästä näkee myös Turuntielle.

Lähdeniemi iloitsee läpi myymälän olevasta näkymästä. Parkkitilaa on runsaasti pääsisäänkäynnin puolella ja vilkkaasti liikennöidyn Turuntien puoleisella asfalttipihalla sopii järjestää vaikka tapahtumia.

”Piha voi olla kuin elävä näyteikkuna, joka taatusti kiinnittää ohiajavien huomion. Näen jo mielessäni värikkäitä viirejä ja ilmapalloja ja jotakin kivaa tekemistä ihmisille”, hän visioi.

Näkyvyys on entistä parempi myös myymälän sisällä. Avainsana on selkeys. Lähdeniemi sanoo tämän palvelevan niin asiakasta kuin asiakaspalvelijaa. Tuotteita ei tarvitse enää hakemalla hakea, vaan tuotesijoittelusta saa hyvän käsityksen jo yhdellä silmäyksellä.

”Ennen saimme aika usein selvittää missä mitäkin on ja opastaa asiakasta oikean hyllyn luo.”

”Tällä viikolla kävi niin, että asiakas tuli sisään, katseli ympärilleen muutaman sekunnin ja porhalsi imureiden luo – myyjä paineli perässä”, Lähdeniemi naurahtaa.

Henkilökunnan työtä helpottaa, kun kassan takaa näkee hyvin mitä myymälässä tapahtuu.

Sastamalan myymälän opasteet edustavat hyvin ketjun uusinta designia.

Kauppiaan mukaan liiketilan muutostyöt kiinnostivat ihmisiä, uteliaita viipyili usein ikkunoiden takana kurkkimassa. Asiakkaita pyrittiin auttamaan poikkeusoloissakin.

Myynti oli muutoksen vuosi seis viikon verran, mutta kuluvan viikon maanantaina asiakkaita on jo päästy palvelemaan monipuolisesti.

”Muutto oli kova rutistus. Saman viikon aikana siirrettiin tuotteet, rakennettiin kalusteseinät ja laitettiin opasteet paikalleen. Viilaamista ja pientä hienosäätöä riittää, esimerkiksi hintalappuja ei kaikissa paikoissa vielä ole”, Lähdeniemi toteaa.

Kauppias tuumailee, että tällä viikolla on suoritettu uuden myymälän koeponnistus. Ensi viikolla vietetään avajaisia erilaisten tarjousten merkeissä monta päivää, joten on hyvä, että käytännöt on hiottu kuntoon ja kassajärjestelmiäkin päästy jo käyttämään.

”Kakkukahveja tai ämpäreitä ei ole tarjolla, sillä haluamme tietysti mennä turvallisuus edellä ja välttää myymälän ruuhkautumista. Siksi avajaistarjouksiakin on ripoteltu useammalle päivälle.”

Millaista palautetta asiakkailta on tähän mennessä tullut?

”Kentän kommentit on kuultu ja asiakaspalaute otettu suunnittelussa huomioon. Kehuja on tullut myymälän selkeydestä ja valoisuudesta sekä parkkipaikoista. Moni on sanonut, että meille on nyt helppo tulla.”

Ennen remonttia liiketilassa näytti tältä. Kuva: Lauri Lähdeniemi.