Monipalveluauto vastatuulessa – Sastamala ei saanut valtionavustusta

Ensi vuoden investointisuunnitelmaan on Sastamalassa kaavailtu uuden monipalveluauton hankintaa. Sivistyslautakunta ehti jo näyttää vihreää valoa suunnitelmalle kirjastoautosta, joka voisi toimia myös nuorisotilana.

Vastatuulta hankkeeseen tuo tieto siitä, että valtionavustusta ei Sastamalalle asian tiimoilta heru.

Monipalveluauton hinta-arvio on noin 400 000 euroa. Hankkeeseen haettiin 125 000 euron valtionavustusta.

”Harmillista, että avustusta ei meille myönnetty. Kyllä tämä tarkoittaa sitä, että monipalveluautoa ensi vuoden talousarvio tuskin sisältää”, kasvatusjohtaja Pekka Kares sanoo.

Kareksen mukaan visio uudesta monipalveluautosta elää ja siirtynee vuoden 2022 suunnitelmiin. Kirjastoista laaditaan Sastamalassa kokonaisselvitys, jonka pohjalta päätetään kirjastopalveluiden järjestämisen malli.

”Ensi vuonna sitten uusi hakemus vetämään. Toisaalta ei se huono juttu ole, että meillä on kirjastoselvitys sitten tehtynä.”

Ministeriö myönsi kirjastoautojen hankintaan yhteensä miljoona euroa. Valtionavustusta myönnettiin yhdeksälle kunnalle: Haapajärvi, Ilmajoki, Kurikka, Nurmes, Salla, Sievi, Suomussalmi, Tammela ja Tornio.

Pekka Kares arvelee, että todennäköisesti ministeriöissä katsottiin kirjastopalveluiden saatavuuden olevan Sastamalassa muihin avustushakemuksen lähettäneisiin kuntiin verrattuna hyvällä tolalla, koska lopputulos oli tämä.

Kasvatusjohtajan mukaan kirjastoauton ystävien ei kuitenkaan tarvitse huolestua, sillä akuuttia hätää kyseisen palvelun suhteen ei paikkakunnalla ole.

”Kirjastoautoa kunnostetaan vuosittain, eikä sen kunto tällä hetkellä niin huono ole, että pitäisi pelätä auton hyytyvän tien varteen. Haimme avustusta, koska uuden auton hankintaan on syytä hyvissä ajoin varautua.”

  • vanhakoira

    Vaikutti varsin utopistiselta tuo monitoimikirjastoauto hanke. Olisin voinut vaikka lyödä vetoa ettei se toteudu. Ja mikäli vanhat merkit paikkansa pitää niin kyllä lykkääntyy vuosien päähän. Silti voidaan haaveilla monenlaisesta kuten u………….

  • Jarkko

    Kyllä olikin utopiaa. Vuoden 2020 budjetissa ei ole minkäänlaista mainintaa koko auton tarpeesta saati edes 400.000 Eurovarausta. Joulukuussa 2019 hyväksytyn budjetin inestointisuunnitelmassakaan vuodelle 2021 näkyy vain summa 60.000 euroa sivistystoimen kohdalla. Auton tarvetta ei silloin nähty. On härskiä toimintaa, että kesken vuoden saadaan tällainen kuningasajatus kun vielä 17 vuotta vanha ja 270.000 ajettu kirjastoauto on rakenteeltaan ehjä. Kiitos sille, joka osti ruostumattomilla pohjarakenteilla olevan auton. Kunhan nyt huolletaan autoa säännöllisesti, sillä ajellaan hyvin seuraavat 5 vuotta (ainakin).
    Todennäköinen syy nykäistä tällainen monipalveluautoajatus on se, että haluttiin esittää sivistyspuolen päättäjille jotain positiivista kun yritetään lakkauttaa Kiikan ja Karkun kirjastot.
    Ei auto vastaan kirjastot.
    Sitten tuo säästöaspekti. Kahden kirjaston lakkautuksen säästö on arviolta 30.000 Eur/vuosi (?) ja monipalveluauton pelkät poistot rasittaa kaupungin viimeistä riviä 100.000 Eur hankinnan jälkeen 4 vuoden ajan.
    Monipalveluauto tuo lisäksi useita käytännön ongelmia. Välillä sisäkalusteita pitää vaihtaa esim. nuorisotoimen kokoontumista varten. Homma ottaa aikaa 2-3 tuntia/ kerta ja kuka tekee ja mihin varastoidaan. Seuraus on myös, että itse päätarkoituksesta eli kirjastoautotoiminnasta aika on pois eli reittejä vähenee. Menee silloin juuri päinvastoin kuin piti.
    Liikkuva nuorisotoimi löysi viime kesänä varsin hyvin paikat ja tilat, joissa sivukylien nuoret tavoitettiin. Tähän tarvittiin hieman mainontaa ja henkilöauto, jolla kaupungin työntekijät ja tarvikkeet vietiin paikalle.
    On vaikea ymmärtää visiota, että nyt otettaisiin käyttöön 11 metrinen erikoisauto ja sille kuski samaan hommaan. Miten ihmeessä homman koordinointi onnistuisi, jos on käyttäjinä 2 organisaatiota? Näkemykseni mukaan lopputuloksena olisi se, että nykyisin 2 kohtuullisesti toimivaa systeemiä korvattaisiin yhdellä huonolla systeemillä,
    Kun referenssinä monipalveluautolle oli Espoon tapaisia paikkoja, niin ajattelu on saattanyt olla jo lähtöarvoiltaan pielessä.
    Sivistyslautakunnassa on selvä itsetutkistelun paikka.
    Kannattaa jatkossakin miettiä kirjastotoimintaan suunniteltua nykyaikaista autoa ja noudattaa KISS-periaatetta. Tämänlaiset investoinnit muuten pitää löytyä budjettikirjasta suunnitteluvuosilta ennen valtionhakujen hakemista.

Kommentointi ei ole käytössä.