Iris pääsee kyydillä kyliltä keskustaan ja takaisin – ”Palvelusta pelkkää hyvää sanottavaa”

Iris Mäntylä tuli palveluliikenteen kyydillä Stormista Vammalaan ostoksille.

Iris Mäntylä, 83, tilaa maanantaina aamupäivällä Sastamalan S-marketin tiskiltä kahvin ja joulutortun ja käy istumaan kahvionurkkauksen pöytään. Hän on saapunut Stormista kauppareissulleen keskustaan kaupungin hankkiman palveluliikenteen kyyditsemänä.

”Tässä on aina hyvin aikaa tehdä ostokset, nauttia kahvihetkestä ja vielä jutella tuttujen kanssa ennen kuin paluukyyti tulee”, hän juttelee.

Mäntylällä on liikkumisen tukena kyynärsauva. Kovin pitkiä matkoja hän ei kävele. Ostosten kantaminenkin on hankalaa.

”Palveluliikenne on kyllä nimensä veroista. Minut haetaan kahden metrin päästä kotiovelta, ja takaisin tultaessa kuljettaja kantaa ostokset sisälle.”

Jonnekin tienhaaraan saa tosin halutessaan kävellä, jos on liikuntahetken tarpeessa, Mäntylä huomauttaa. Mutta ”huonojalkaisten” ei tarvitse kyydin perässä kauaksi lähteä.

Iris Mäntylä on ollut palveluliikenteen tyytyväinen käyttäjä reilut viisi vuotta. Jäätyään leskeksi hän mietti, ettei yksin autoileminen ole mukavaa.

”Kyydin pyytäminen tutuilta voi olla pidemmän päälle hiukan rasittavaa. Tässä ei koe lainkaan olevansa vaivaksi ja perillä kohteessa voi tietyn ajan puitteissa tehdä mitä haluaa.”

Kaikille avointa joukkoliikennettä

Sastamalan kaupungin talous- ja hallintopäällikkö Kirsi Sinisalo sanoo, että palveluliikenteestä asiakkailta saatu palaute on hyvin myönteistä. Ongelmana tosin on edelleen se, ettei tieto kyseisestä palvelusta ole saavuttanut kaikkia kuntalaisia. Sen vuoksi kaupungilta jalkauduttiin syksyllä ikäpisteisiin kertomaan joukkoliikenteestä.

Kuntalaisia on Sinisalon mukaan informoitu kaupungin www-sivuilla, muutamilla lehtijutuilla ja ilmoituksilla, lisäksi myös esimerkiksi Sotesin asiakasohjaajat kertovat palvelusta.

”Siltikin tieto asiointimahdollisuudesta kyliltä keskustaan ja takaisin tulee joillekin yllätyksenä. Palveluliikenteestä on kenties kuultu, mutta ei ole ymmärretty sen olevan kaikille avointa julkista joukkoliikennettä.”

Kaupungin tietoiskujen tarjoaminen tyssäsi pahenevaan koronatilanteeseen, mutta informaatiokierroksia kylille on Sinisalon mukaan tarkoitus jatkaa heti kun se on mahdollista. Vammalan keskustan osalta tiedotetaan myös paikallisliikenteestä.

Lantula-talon lysteihin

Palveluliikenteen tiimoilta autoja liikkuu kylien ja keskustaajaman välillä kaikkiaan neljä kappaletta: pohjoisella alueella, läntisellä alueella ja kaksi vanhan Vammalan alueella. Suodenniemeltä pääsee myös Mouhijärvelle ja läntisellä alueella palveluliikenne vie kyliltä Kiikan ja Pehulan keskuksiin.

Sinisalon mukaan palveluliikenteen päiväkohtaiset käyttäjämäärät ovat viime vuosina vaihdelleet muutamasta asiakkaasta yli kymmeneen asiakkaaseen. Käyttäjien määrässä mikään Sastamalan kolkka ei tilastoissa selvästi erotu muista.

”Tosin jollakin alueella voi olla toisinaan asiakasmäärissä piikki ylöspäin, jos esimerkiksi kyläyhdistys on ollut asian tiimoilta aktiivinen. Kyllä sellainen aina vaikuttaa”, Sinisalo sanoo.

Kaupungin ja kyläyhdistyksen yhteistyöstä hyvä esimerkki on se, että perjantaisin palveluliikenne on ajanut eteläistä reittiä osittain päinvastaiseen suuntaan ja kyydinnyt ihmisiä keskustaajamasta Lantula-talolle.

”Se on ollut viikon hauskin päivä, Lantula-talossa saa nauraa. Mutta nyt ei sinne ole asiaa, koska toiminta on jälleen koronan takia seis, joten perjantaisinkin voi lähteä keskustaan”, tietää Iris Mäntylä.

Palveluliikenne hoituu Sastamalassa useamman liikennöitsijän toimesta. Jouko Myllyniemi ajoi maanantaina ”Pali-autoa” Sastamalan eteläisellä alueella.

Palvelun jatkuminen huolettaa

Viime vuonna 2019 kaupungin kustannukset asiakasmaksujen vähentämisen jälkeen olivat noin 202 000 euroa, josta valtionavustus kattoi 85 000 euroa, joten nettokustannukset olivat noin 117 000 euroa.

Kuntalaisen näkövinkkelistä on vaikea arvioida ovatko kustannukset isot vai pienet. Iris Mäntylä myöntää, että palvelun jatkuminen huolettaa häntä.

”Yleensä meitä keskustaan tulijoita on kolme. Pelkään loppuvatko nämä kyydit, kun asiakkaita on niin vähän”, hän miettii.

Mäntylä kehuu, miten kaupunki varioi palvelua viime keväänä, kun ikäihmisten toivottiin pysyvän kotosalla. Kaikki palveluliikennettä käyttävät soitettiin läpi ja tiedusteltiin ostostarpeita. Viiden euron palvelumaksulla ja kaupan laskun kera pyydetyt ruuat ja muut tavarat toimitettiin asiakkaan kotiovelle.

”Aika monesti ihmiset valittavat pienistäkin asioista, ja kyllä minäkin joskus valitan. Mutta tästä kaupungin hankkimasta kyytipalvelusta minulla on pelkkää hyvää sanottavaa. Kuskitkin ovat ihania.”

Lue koko juttu 30.12. lehdestä.