Karkkulainen Niko Latvanen perusti oman huoltamoketjun – ”Pienet korjaamot hyötyvät yhteistyöstä”

Niko Latvanen on tyytyväinen kun asiakaskin on. Kuvankaappaus yrityksen videolta.

Oman yrityksen ja huoltamoketjun perustaminen kävi sastamalalaisen Niko Latvasen, 31, mielessä ensimmäisen kerran yli vuosikymmen sitten. Hän näki nokialaisen Autohuolto.comin työpaikkailmoituksen ja päätti hakea sinne töihin.

”Mietin, että tuossa nimessä on potentiaalia ja heti tuli mieleen, että se kuulostaa ihan korjaamoketjun nimeltä.”

Kun yrittäjä sitten vuonna 2017 jäi eläkkeelle, sai hän palkkaamastaan Latvasesta yritykselleen jatkajan.

Kaksi vuotta sitten Latvanen avasi autokorjaamon Häijäässä, entiseen Säästömarketin kiinteistöön remontoiduissa tiloissa. Lisäksi Autohuolto.com -ketjun alla toimii samaisessa rakennuksessa yritys nimeltä Häijään Autofix, joka tarjoaa palveluita erityisesti auton hoitoon ja puhdistukseen liittyen.

Niko Latvasta on ajanut eteenpäin halu kehittää liiketoimintaa sekä toisaalta tarve haastaa itseään.

”Nokialla meillä on ollut aina hyvä asiakaskunta, mutta seinät tulivat siellä vastaan. Siitäkin syystä halusin autokorjaamon myös Sastamalaan”, hän kertoo.

Tärkeistä periaatteista ei tingitä

Ketjun laajenemisen suhteen Latvanen on toiveikkain mielin. Miksei Autohuolto.com -korjaamoja voisi jonain päivänä olla ympäri Suomen, Hangosta Utsjoelle.

”Ryhdyin helmikuussa markkinoimaan ketjua, ja neuvotteluita on ollut useampia. Jos ne menevät maaliin asti voi toimipisteitä olla lähitulevaisuudessa kymmenkertainen määrä.”

Ketjun suhteen Latvasella on muutama ehdottoman tärkeä periaate. Sen alla voi toimia yhdellä markkina-alueella vain yksi liike. Lisäksi Autohuolto.comin alle otetaan vain pieniä ja keskisuuria korjaamoja. Latvanen painottaa yhtenäistä arvopohjaa: asiakaslähtöisyys, läpinäkyvyys ja rehellisyys.

”Jos samalta alueelta olisi ketjuun useampi hakija, pitäisi minun miettiä kuka parhaiten sopii arvoihimme ja brändiimme”, hän miettii.

Onko Latvasella tällä hetkellä kiikarissa joku tietty paikkakunta, jonne hän ketjuaan haluaisi laajentaa?

”Huittisten suunta kiinnostaa, siellä voisi olla potentiaalisia toimijoita.”

Aina uutta opittavaa

Mitä hyötyä ketjuun kuulumisesta sitten on?

”Pienet korjaamot hyötyvät kun ne toimivat yhdessä. Olen itsekin pienyrittäjä, minulla on ruohonjuuritason kokemus siitä, millaisia haasteita alalla voi tulla vastaan. Haluan auttaa kotimaisia korjaamoja”, Niko Latvanen vastaa.

Hän mainitsee sähköiset huoltokirjat. Ne ovat toki kaikkien saatavilla, mutta tiettyihin automerkkeihin perehtyminen voi vaatia melkoista byrokratiaviidakossa selviämistä. Esimerkiksi Fordin tapauksessa pitää olla yhteydessä Saksaan.

”Ketjuun liittyminen takaa osaamista, tukea, turvaa sekä näkyvyyttä. Autot muuttuvat ja meidän työmme sen mukana, aina on uutta opittavaa.”

Automies on automies

Niko Latvasen kiinnostus moottoriajoneuvoihin alkoi jo pikkupoikana, kun hän pääsi käymään autokorjaamossa. Ilmapiiri oli kiehtova. Visiitin jälkeen hän ilmoitti kotiväelle tulevaisuuden ammattinsa: autonkorjaaja.

Teini-ikäisenä Latvanen rakenteli kaverinsa kanssa ralliautoja. Mopojen parissa vierähti niin ikään muutama vuosi. Mies harrastaa vapaa-aikanaan edelleen autoja, mutta myöntää päivätyön toisten autojen parissa hieman laimentavan intoa menopelien värkkäilyyn.

Työ sinänsä innostaa Latvasta. Antoisinta hommaa on vianetsintä.

”Kahta täysin samanlaista tapausta ja korjattavaa autoa ei ole. Kokonaisuus ratkaisee. Kaikkein palkitsevinta on, kun luotani lähtee tyytyväinen asiakas.”

Niko Latvanen viihtyy työpöydän molemmin puolin. Vaikka ”paperihommat” vievät aikaa, ammattitaitoa voi ylläpitää vain käytännön työssä. Kuva: kuvankaappaus yrityksen videolta.