Jeren, Kasperin, Mikon ja Valtterin yritysidea oli jackpot – Myyvät edullisia frisbeegolfkiekkoja ja värjäävät niitä ensimmäisenä Suomessa

Valtteri Hujo (vas.), Mikko Pakarinen, Jere Lintunen ja Kasperi Soro keksivät liikeidean omasta harrastuksestaan, frisbeegolfista.

Navakka tuuli tai pieni sade eivät estä neljää sastamalalaiskaverusta paneutumasta harrastukseensa frisbeegolfiin. Kiekot kilahtavat korien metalliketjuihin Hopun urheilupuiston radalla miltei päivittäin, oli sää mikä tahansa.

Valtteri Hujo, Jere Lintunen, Mikko Pakarinen ja Kasperi Soro ovat paitsi lajin harrastajia myös alan yrittäjiä. Toisen vuoden merkonomiopiskelijoiden All4Frisbee-niminen yritys näki päivänvalon joulukuussa, ja nyt keväällä se on saanut tukevan jalansijan frisbeegolfkiekkojen myyjänä.

”Ensimmäinen yritysidea oli susi, mutta tässä toisessa taidettiin osua jackpotiin”, nuoret miehet naureskelevat.

Laji on koukuttanut suomalaisia pauloihinsa jo useamman vuoden ajan, mutta korona-aikana frisbeegolfin harrastajamäärät ovat suorastaan räjähtäneet käsiin. Saman huomaa myös Hopulla Sastamalassa.

”Viiden jälkeen iltapäivällä saa varautua jonottamiseen. Hoppu on kiva neppailurata, joka sopii kaikenikäisille ja -tasoisille.”

Yksi esimerkki värjätystä kiekosta. Kuva: All4Frisbee.

Ensimmäinen puhelu antoi itsevarmuutta

All4Frisbeen yritysidea on yksinkertainen. Nuoret yrittäjät ostavat kiekkonsa suoraan valmistajalta ja pystyvät myymään ne eteenpäin kuluttajille edullisemmin kuin kukaan muu.

Tällä haavaa sopimus on voimassa Suomen suurimman toimittajan Discmanian kanssa, mutta neuvotteluja käydään parhaillaan kolmen muun toimijan suuntaan.

All4Frisbeen toimitusjohtajana toimiva Jere Lintunen myöntää ensimmäisen puhelinsoiton valmistajalle jännittäneen.

”Sieltä vastasi onneksi rento tyyppi, joka oli heti meidän ideassa mukana. Se antoi itsevarmuutta tulevaan”, Lintunen kertoo.

Kiekkojen myymisen lisäksi nuoret miehet värjäävät ja kustomoivat pelivälineitä asiakkaiden toiveiden mukaan. All4Frisbee on toistaiseksi ainoa kiekkojen tuunaaja Suomessa. Miksi?

”Ehkä muilla ei ole ollut tietoa, halua tai kiinnostusta ryhtyä puuhaan”, miettii Valtteri Hujo.

Sastamalalaisyrityksessä värjäyshommat ovat Hujon ja Kasperi Soron vastuulla. Kiekkoja maalataan Sinol-polttonesteen ja värijauheen sekoituksella. Kuvioita pintaan voi tehdä partavaahtoa apuna käyttäen, sillä vaahto pitää ne paikoillaan värjäyksen aikana.

”Sitten kiekko painetaan värin päälle ja annetaan vaikuttaa 6-8 tuntia. Sen jälkeen se huuhdellaan kylmällä vedellä. Kuvioita voi tehdä myös kontaktimuovin kaltaisella kalvolla”, Hujo ja Soro kuvailevat prosessia.

Mikko (vas.), Jere, Valtteri ja Kasperi kuvailevat Hopun urheilupuiston frisbeegolfrataa “mukavaksi neppailuradaksi”. Se sopii kaikenikäisille ja -tasoisille.

Asiakaspalvelu tärkeässä roolissa

All4Frisbeestä on lähtenyt maailmalle tällä haavaa noin 80 kiekkoa. Vajaa puolet niistä on kustomoitu. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.

”Asiakaspalvelu ja asiakastyytyväisyys ovat meille tärkeitä asioita. Jos joku ei ole tyytyväinen, haluamme neuvotella asian kuntoon niin että lopputulos tyydyttää molempia”, yrittäjät tuumivat.

Ihan kaikkia asiakastoiveita Valtteri Hujo ja Kasperi Soro eivät ole lähteneet toteuttamaan. Kuvioiden tulee olla melko yksinkertaisia, joten esimerkiksi Star Wars -elokuvien avaruusasema Death Star ja kiekkojoukkue Ilveksen logo ovat jääneet tekemättä.

”Koko ajan tässä oppii, joten ehkä tulevaisuudessa voidaan tehdä haastavampiakin juttuja. Ja omilla kiekoilla harjoitellaan aina, ei asiakkaiden”, porukka nauraa.

All4Frisbee markkinoi palveluitaan toistaiseksi sosiaalisessa mediassa, Facebookissa ja Instagramissa. Hiljattain haltuun on otettu myös lyhyiden videoiden jakamiseen kehitetty sovellus Tik Tok.

”Seuraajia on kertynyt mukavasti, kyllä meidät on selvästi löydetty”, toteaa Mikko Pakarinen tyytyväisenä.

Tähän kiekkoon kuviot on toteutettu kalvolla. Kuva: All4Frisbee.

Verkkokaupan avaaminen suunnitelmissa

All4Frisbee on NY-yritys ja kuuluu Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan. Se on osa tulevien merkonomien opintoja Huittisten ammatti- ja yrittäjäopistossa, ja sen aikana nuoret miehet käyvät läpi yrityksen kaikki vaiheet perustamisesta yritystoiminnan lopettamiseen.

Valtteri Hujon, Jere Lintusen, Mikko Pakarisen ja Kasperi Soron yrityksen liiketoimintamahdollisuudet on tunnistettu myös valtakunnallisesti, sillä All4Frisbee valittiin Satakunnan parhaaksi toisen asteen liikeideaksi, ja sen tiimoilta se kisasi Uskalla yrittää -loppukilpailussa.

Mitalisijaa ei tullut, mutta sastamalalaiset saivat kiitosta ideastaan, jossa nähtiin myös kansainvälinen potentiaali.

Vaikka kurssi aikanaan päättyykin, näkevät nuoret miehet yrityksensä jatkavan toimintaa myös tulevaisuudessa.

”Tämä on leppoisaa ja mukavaa hommaa. Seuraavaksi avautuu nettikauppa, ja sen myötä pyrimme saamaan lisää kiekkoja valikoimaan. Lisäksi meille on tulossa kaksi tet-harjoittelijaa Sylväältä”, nelikko kertoo tulevasta.