Pyöräilykaupunki Sastamalaan uusi aktiviteetti! – Ellivuoren bike park avautuu lauantaina

Keskiviikkona aamupäivällä Sastamalan Ellivuoressa on alkamassa hiihtohissin testaus. Yleensä moiseen ei näillä keleillä ole tarvetta, mutta Ski Centerin toiminnanjohtaja Esa Ropponen on innostunut kokeilemaan rinteiden kesäkäyttöä.

Lauantaina avautuva bike park eli pyöräpuisto on ollut 50 000 euron tulevaisuusinvestointi, ja Ropposen odotukset ovat korkealla. Pian nähdään kuinka moni muu alamäkipyöräilystä innostuu, menee menopelin kera hissiavusteisesti ylös ja ajaa kumpareiden, siltojen ja kurvien viitoittamaa mäkeä alas.

Ropposen mukaan Hotellinrinteeseen avautuvat kolme rataa ovat alku.

”Käyttäjämääristä riippuu, rakennetaanko reittejä lisää. Potentiaalinen paikka on tässä lähimpänä oleva Kostinrinne”, Ropponen tuumaa.

Ropposen mukaan laskettelukeskuksissa on yritetty keksiä monenmoista kesäkäyttöä rinteille, mutta viime aikoina esimerkiksi mäkiautoratoja ja liukumäkiä on enemmän purettu pois kuin tehty uusia. Sen sijaan maastopyöräilyn suosion siivittämänä valmistuneet pyöräilyradat vaikuttaisivat pysyvämmältä ratkaisulta.

Hissikapula haltuun ja mäkeä ylös.

Sastamalan ensimmäiset pituudeltaan 700-metriset alamäkipyöräilyradat mukailevat laskettelusta tuttua vaativuudesta kertovaa värikoodistoa. Helpoin, pelkästään rinteessä kulkeva rata on merkattu sinisellä ja kaksi muuta rataa punaisella. Jälkimmäisistä toinen mutkittelee sekä rinteessä että metsässä, toinen on lähes kokonaan metsärata.

Radat ovat valmistuakseen vaatineet paljon työtä. Projektin lankoja on pitänyt käsissään lajin monivuotinen harrastaja Miikka Mäkelä. Maansiirtoa, kivien roudaamista ja monenlaista raivaushommaa sisältäneessä urakassa on ollut apuna myös talkooväkeä.

Mäkelä on ollut mukana kehittämässä Sastamalasta pyöräilykaupunkia. Sastamalan Opistossa opettavalla Mäkelällä on roolinsa muun muassa uuden Velo-pyöräilytapahtuman synnyssä ja järjestelyissä. Hän näkee bike parkin upeana lisänä paikkakunnan aktiviteettitarjontaan.

Laskettelurinteeseen ja sen ympäristöön muokatut reitit tarjoavat mahdollisuuden uudenlaisen harrastamiseen ja haastetta niin lajia aloitteleville kuin jo kokemusta omaaville.

”Alle kunnollisella jousituksella varustettu maastopyörä ja turvavarusteet päälle. Reitti kannattaa valita oman taitotason mukaan. Minusta tämä touhu sopii kaikille”, Mäkelä tuumaa.

”Tästä saa uutta näkökulmaa pyöräilyyn. Lajin harrastaminen parantaa reaktiokykyä, tasapainoa ja teknistä osaamista.”

Ennen alastuloa voi vaikka hetken ihailla maisemia, tuumaa Miikka Mäkelä. Hän katseli ”sillä silmällä” Ellivuoren maastoja jo vuonna 2014. Yhteistyö Esa Ropposen kanssa on johtanut mieleiseen lopputulokseen, tosin lapio- ja kuokkahommien kautta.
Sinisellä eli sillä helpoimmallakin radalla pääsee taituroimaan vaikka tätä Mäkelän takana näkyvää puusiltaa pitkin.
Miikka Mäkelän tyylinäyte. Hän korostaa, että kisoissa ja muutenkin kovemmassa vauhdissa käyttävänsä yleensä enemmän suojaavaa kypärää sekä polvisuojia. Kuvaustilanteessa varusteet olivat hieman puutteelliset. Vaativammalla radalla saa ajaa hyppyrin kautta. Toki kaikki itsestä hurjalta tuntuvat elementit voi myös kiertää, Mäkelä muistuttaa.
Esa Ropponen ja talkoolaisena urakkaan osallistunut maastopyöräharrastaja Mikko Joona seurasivat keskiviikon tapahtumia.

Teknisen ongelman vuoksi artikkelin ensimmäiseen kuvaan ei saatu lisättyä kuvatekstiä. Kerrottakoon, että siinä ovat Ellivuori Ski Centerin hissi- ja rinnevastaava Harri Ryömä sekä Miikka Mäkelä (oikealla).