Onnistuneella asiakastyöllä hyvään tulokseen – Aito Säästöpankin vuoden ensimmäinen puolisko parani merkittävästi

Kohti uutta pankkia. Vasemmalta Aito Säästöpankin hallituksen varapuheenjohtaja Timo Saraketo ja toimitusjohtaja Pirkko Ahonen, Huittisten Säästöpankin hallituksen puheenjohtaja Pauli Kurunmäki ja toimitusjohtaja Toivo Alarautalahti. Arkistokuva.

Aito Säästöpankki Oy:n vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon tulos parani merkittävästi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevoitto kipusi katsauskaudella 5,7 miljoonaan euroon, kasvaen lähes kaksinkertaiseksi vuoden takaiseen (3,1) verrattuna.

Pankki paransi vakavaraisuuttaan entisestään 22,9 prosenttiin ja onnistui kasvattamaan varsinkin asiakkaiden rahastosäästöjen osuutta; rahastosäästöt lisääntyivät 25,8 prosenttia.

Verkkotapaamisten suosio nousi, ja pankki sekä sen omistajasäätiöt tekivät yli 175 000 eurolla lahjoituksia paikallisen hyvinvoinnin ja elinvoiman hyväksi.

“Vuosi sitten olimme juuri yhdistyneet Huittisten Säästöpankin kanssa, ja tulostamme rasitti yhdistymisestä aiheutuneet kulut sekä pankin sijoitussalkkuunkin osuneet kurssilaskut. Nyt tuloksessa puolestaan näkyy pankin sijoitussalkun positiivinen kehitys sekä henkilökuntamme reipas ja oikeasuuntainen tekeminen asiakastyössä”, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen toteaa tiedotteessa.

Ahosen mukaan pankilla on nyt vahva yhteinen päämäärä ja vakaat askelmerkit sen saavuttamiseksi.

“Tahdomme mahdollistaa asiakkaillemme taloudellisen hyvinvoinnin ja paremman elämän oman asiantuntijuutemme avulla.”

Panoksia digipalveluihin ja paikalliseen hyvään

Mitä paremmin Aito Säästöpankki menestyy, sitä enemmän se pystyy panostamaan esimerkiksi digitaalisten palvelujen kehittämiseen ja paikallisen yhteisön hyvinvoinnin tukemiseen.

“Omistajamme Huittisten, Ikaalisten ja Luopioisten Säästöpankkisäätiöt jakavat vuosittain osan meiltä saamastaan osingosta eteenpäin pankkimme syntysijoille.”

Ahonen iloitsee, että keväällä Luopioisten ja Huittisten Säästöpankkisäätiöt myönsivät apurahoja yhteensä yli 100 000 euron edestä.

“Kesäkuussa Aito Säästöpankki jakoi Säästöpankkien Hyviä tekoja -äänestyksen kautta 75 000 euroa Satakunnan ja Pirkanmaan alueen hyvää tekeville tahoille.”

Aito Säästöpankissa ja koko Säästöpankkiryhmässä on tehty viime vuosina mittavia investointeja digipalvelujen kehittämiseen.

“Asiakkaat ovat omaksuneet erilaiset digipalvelut luontevaksi osaksi arkeaan. Tästä kertoo esimerkiksi se, että verkkotapaamisten määrä pankissamme on nelinkertaistunut vuoden takaiseen verrattuna.”

Myös asiakkaiden kokemukset verkkotapaamisista ovat hyvin myönteisiä: asiakkaiden suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä mittaava NPS on verkkotapaamisten osalta erinomainen 81,7.

Tervettä kasvua asiakasliiketoiminnassa

Aito Säästöpankin asiakasliiketoiminta kasvoi ja kehittyi alkuvuonna myönteisesti, ja kasvuluvut enteilevät vahvaa tulosta myös loppuvuodelle.

Erityisen rivakkaa kasvua nähtiin varallisuudenhoidossa: asiakkaiden rahasto- ja vakuutussäästöt kasvoivat 23,9 prosenttia, varainhoito 15,5 ja asiakasvarat 9,3 prosenttia.

“Mökkikauppa on käynyt koko kevään vauhdikkaasti, ja myös meillä juuri vapaa-ajan asunnon hankintaa varten myönnetyt lainat kasvoivat voimakkaimmin. Viimeisen 12 kuukauden aikana mökkilainojen osuus on kasvanut 7,2 prosenttia.”

Volyymikasvua on myös yritys- sekä maa- ja metsätalousasiakkaille myönnetyissä luotoissa.