
Sastamalan eteläisellä koulukuljetusalueella asuvista perheistä otettiin sähköpostitse yhteyttä toimitukseen. Koululaisten vanhemmat pyysivät vastauksia kysymyksiinsä:
”Suuri joukko vanhempia seurasi torstaina Sastamalan kaupungin antamaa mediainfoa koulukuljetuksista. Keskustelua ja hämmästelyä on aiheuttanut se, että tilaisuudessa oli suljettu kommenttikenttä. Vanhemmat olisivat halunneet esittää kysymyksiä, mutta se oli estetty. Me vanhemmat toivomme, että kysymyksiämme voitaisiin Alueviestin välityksellä esittää kaupungille tai Tuomi Logistiikalle”, he kirjoittivat.
Sastamalan kaupunki vastasi ensimmäiseen kysymykseen, muihin kysymyksiin vastauksen on antanut Tuomi Logistiikan edustaja.
1. Miksi tiedotustilaisuuden kommenttikenttä oli suljettu?
”Kaupunki tiedottaa toimielimissä tehdyistä päätöksistä. Sivistyslautakunta kokoontui keskiviikkona ja torstaina pidetty tiedotustilaisuus oli suunnattu medialle. Sekä Tyrvään Sanomien että Alueviestin toiveena oli tilaisuuden striimaus verkkoon. Oppilaiden huoltajille tiedotus toteutetaan esimerkiksi Wilma-tiedotteilla.
2. Miksi Tuomi Logistiikka (TL) ei voi hyödyntää/ käyttää samoja kuljetusreittejä kuin ennen?
”Reitit on suunniteltava joka syksy uudelleen, kun kuljetusten piiriin tulee uusia lapsia ja osa jää pois kuljetuksista. Lisäksi noutopaikkojen tarkastelu sovittiin kaupungin ja Tuomi Logistiikan kanssa tehtäväksi tänä syksynä uudelleen, joten myös tämä osaltaan edellytti reittien uudelleen suunnittelua.”
3. Äkillisissä tapauksissa olisi hyvä, jos kuljettajien numerot olisivat vanhempien tiedossa. Näin on ollut aikaisemmin. Miksi kuljettajien numeroita ei nyt voida antaa?
”Jotta ongelmatilanteisiin pystytään reagoimaan kaikkien osalta, on tärkeää, että tieto ongelmista kulkee Tuomen kautta.”
4. Miksi kuljetusaikataulut muuttuvat joka viikko?
”Huoltajien palautteen perusteella reitteihin on tehty muutoksia enemmän kuin ennakolta osattiin olettaa ja kaikkia muutoksia ei pystytty toteuttamaan kerralla. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä toimintatapa, vaan reitit vakiintuvat kyllä, mutta satunnaisia muutoksia toki voi tulla ympärivuoden.”
5. Miksi koulutakseja ajelee muutaman minuutin välein hakemassa samasta kodista lapsia, kun toiset joutuvat ajelemaan 3,5 km:n sijaan 48 km taksilla ennen kuin pääsevät kouluun? Eikö tällaisessa tilanteessa voisi keskittää saman perheen lapset samaan taksiin ja nämä ylimääräiset taksit toiselle, pidemmälle reitille? Saman alueen lapset pääsisivät lyhyemmällä matkalla kouluun.
”Saman perheen samaan kouluun, samalla aikataululla kulkevat lapset ja naapurin lapset on toki järkevää kuljettaa samalla autolla. Toisinaan voi olla, että autojen istumapaikkojen määrän vuoksi, tai jostain muusta syystä johtuen, naapurustosta on haettava lapsia eri autoilla.”
6. Lukujärjestykset ovat olleet tiedossa keväästä asti, samoin oppilastiedot pieniä muutoksia lukuunottamatta. Jos edelleen väitetään, että reitit on ajettu ja tarkastettu, miten voi olla mahdollista, että juuri mikään aikataulu ja reittisuunnitelma ei toteudu suunnitellusti?
”Virheitä on korjattu niiden esiin tultua. Yhdenkin auton myöhästyminen vaikuttaa monen lapsen aikataulujen pitävyyteen ja nämäkin poikkeamat on saatava kuntoon. Iso osa reiteistä on kuitenkin toteutunut suunnitellun aikataulun mukaisesti.”
7. Miten on voitu edes ehdottaa lasten hakupaikoiksi valtateiden ylityksiä ( 1-2. luokkalaiset) ja risteyskohtia, jos kerran on käyty paikan päällä tarkistamassa hakupaikat?
”Inhimillisten virheiden vuoksi joukkoon oli jäänyt joitakin lautakunnan ohjeiden vastaisia noutopaikkoja. Nämä on korjattu heti virheen tultua ilmi.”
8. Miten TL kuvittelee vanhempien voivan opettaa ja valmistaa lasta uuteen hakupaikkaan ja kuljetusmuotoon, jos tähän annetaan aikaa noin 12 tuntia ja vielä yöllä? (TL ilmoitti su-iltana noin 21.30, että lapsi joka on kulkenut aikaisemmin taksilla, joutuukin seuraavana aamuna kulkemaan bussilla uudesta hakupaikasta. Aikatauluja ei ilmoitettu.) Onko tällainen kohtuullista?
”Huoltajan on hyvä olla suoraan yhteydessä Tuomeen, jotta asiaan voidaan palata yksilöidyn tapauksen tilanteen mukaan.”
9. Miksi tiedonkulku on niin hankalaa? Eikö Tuomella ole riittäviä resursseja hoitamaan asiakaskyselyjä/ palautteita?
”Asiakaspalvelun resurssia oli vahvistettu koulujen alkuun, mutta palautteen perusteella se ei selvästi riittänyt. Resurssia on lisätty saadun palautteen perusteella.”
10. Epäluottamus on leimannut vahvasti koulukuljetusten alkua. Miten TL kykenee osoittamaan enää tässä vaiheessa olevansa luotettava kuljetuspalveluiden järjestäjä?
”Teemme parhaamme, että kuljetukset saadaan luotettavasti ja sujuvasti toimiviksi. Olemme äärimmäisen pahoillamme huoltajille ja lapsille aiheutuneesta turvattomuuden tunteesta.”