Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen muutos vuodelle 2023 on suuri haaste muutoksen valmistelijoille. Valmistelua on tehty useita vuosia. Tuleva vuosi on vaativa sekä muutosta valmisteleville että päätöksentekijöille. Erityinen huomio on kiinnitettävä siihen, että sote-palvelut järjestetään ilman katkoksia koko muutosvaiheen ajan.
Valmistelutyön lähtökohtana tulee olla asiakkaiden tarpeet niin, että myös siirtymävaiheessa palvelut toimivat sujuvasti. Asiakkailla tulee olla ajantasainen tieto palveluista. Muutostilanteessa ikäihmisten tiedonsaantiin on kiinnitettävä erityinen huomio. Digitalisaatio voi sujuvoittaa joidenkin palvelujen järjestämistä, tiedon kulkua palveluketjuissa ja tiedon saantia asiakkaille. Muutokset sähköisen asioinnin lisäämisessä on tehtävä niin, että palvelut toimivat koko ajan sujuvasti myös niille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä välineitä palveluihin ja tiedon hankintaan.
Palvelujen saanti kohtuullisella etäisyydellä on erityisen tärkeää ikäihmisille. Monilla on tarve saada sote-palveluja toistuvasti, jolloin pitkä matka tulee merkittäväksi rasitteeksi. Kaikilla ei ole omaa autoa käytettävissä. Julkisten liikennepalvelujen väheneminen osaltaan vaikeuttaa palveluje hakemista etäältä. Näistä syistä on välttämättömänä, että palvelujen järjestäjän vaihtuessa ei vähennetä palvelupisteiden määrää.
Eläkeliiton Satakunnan piirin syyskokous Eurassa 28.10.2021 keskusteli sote-valmistelun haasteista ja kiinnitti huomiota edellä mainittuihin kysymyksiin. Tulemme seuraamaan tarkasti muutoksen käytännön toteuttamista. Eläkeliiton jäsenet ja yhdistykset pitävät valmistelijat ja päättäjät tietoisina niistä kokemuksista, joita ikääntyneillä asiakkailla on muutoksen viestinnästä ja palvelujen saannista.
Eläkeliiton Satakunnan piiri pitää tärkeänä, että kaikki eläkeläiset käyvät äänestämässä tammikuun 2022 maakuntavaaleissa. Näin saadaan myös ikäihmisten ääni kuuluviin.
Heimo Hanhilahti
Eläkeliiton Satakunnan piirin puheenjohtaja