
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa saadaan käyttöön tammikuun lopusta uusi liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä. Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta muun muassa Huittisissa.
“Liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmän uudistus sujuvoittaa liikennettä parantamalla alueen liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Liikennevaloihin voidaan toteuttaa helposti myös hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet”, kertoo Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi.
Uudessa järjestelmässä on hyödynnetty ensimmäistä kertaa Suomessa älykästä tiedonsiirtoteknologiaa, jossa liikennevaloista saatua dataa saadaan RSMP-rajapinnan kautta siirrettyä muun muassa viranomaisten ja liikennesuunnittelun tarpeisiin.
Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti vauhdilla laajentuva HALI eli hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä.
Älykkäät liikennevalot tuottavat liikenteenohjaukselle sekä liikennevalojen kunnossa- ja ylläpidosta vastaaville toimijoille reaaliaikaista dataa, jonka ansiosta liikennevalojen vikatilanteisiin voidaan reagoida aiempaa nopeammin.
“Aiemmin osa vikatilanteista on saatu tietoon tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella, mutta uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti”, avaa Rossi.