
Ympäristölautakunta jätti Sastamalassa kuluvalla viikolla pöydälle asian, joka on jo saanut kovasti mediahuomiota osakseen. Kyseessä on Mouhijärvellä Ahvenusjärven maisemissa kesämökkikiinteistön tontilla sijaitseva harrasterautatie, joka joutui purku-uhan alle.
Alueviesti tavoitti 18-vuotiaan Leo Sahan, jonka monivuotinen harrastus kyseinen vajaan 300 metrin mittainen rautatien pätkä on.
”Harmittaahan se. Alan harrastajilta olen kuullut, että muilla paikkakunnilla tällaiseen on suhtauduttu eri tavalla. Sastamalassa on toisin”, hän sanoo.
Tamperelainen Leo Saha on rakentanut junarataa viiden vuoden ajan. Vuosien varrella hän on säästänyt ja tehnyt muun muassa kesätöitä harrastuksensa mahdollistamiseksi. Hän on hankkinut kolme pientä veturia ja useampia vaunuja sekä vaihdekalustoa.
”Olen lapsesta saakka ollut kiinnostunut junista. On ollut aihepiiriin kuuluvia leluja, muun muassa Legoja”, hän kertoo.
Ajatus ihan oikeista kiskoista ja menopeleistä sai todenteolla pontta, kun Leo matkusti Nokialta Tampereelle höyryjuna Ukko-Pekan kyydissä.
”Se oli hieno kokemus, ja mietin, että minäkin haluan joskus oman veturin”, hän muistelee.
Leo kertoo, että Sahan suvulla on ollut mökki Ahvenusjärven rannalla kauan.
”Oli loogista ryhtyä pystyttämään harrastusta sinne. Emme osanneet ajatella, että se häiritsisi ketään.”
Varsinaista käyttöä eli liikennöintiä radalla tapahtuu harvakseltaan. Leo Sahan mukaan kyse on muutamista minuuteista kerrallaan, vuositasolla puhutaan noin tunnin pituisesta ajasta.
Leo valmistui hiljattain oppisopimuksella koneasentajaksi. Koneet ja tekniikka kiehtovat häntä.
”Enemmän tämä harrastukseni on koneiden huoltoa ja ylläpitoa kuin radalla ajelua.”
Leo Sahan mukaan he saivat viime syksynä tietää, että Sastamalan kaupungin rakennusvalvontaan on tullut valituksia junaradasta.
Rakennusvalvonta keskeytti rakennustyöt kohteessa syksyllä. Samalla kiinteistön omistajalle lähetettiin selvityspyyntö.
”Meidän annettiin ymmärtää, että asia voisi järjestyä toimenpideluvalla, joten sellaista haimme. Alkuvuodesta selvisi, ettei lupaa tule.”
Toimenpideluvan ehdot eivät täyty?
Yksityinen rautatie on rakennusvalvonnan lupaprosessina poikkeuksellinen. Selviä toimintatapoja tai linjauksia yksityisen rautateiden luvan myöntämisen perusteisiin ei ole saatavissa valtion viranomaisilta tai oikeuskäytännöstä.
Ympäristölautakunnan esitystekstissä todetaan, että maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 1 momentin mukaan meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman voimassa olevaa kaavaa tai rakennuslupaa. Nykyisen oikeuskäytännön mukaan rantavyöhykkeen katsotaan ulottuvan pääsääntöisesti 100 – 200 metrin päähän rannasta. Rautatie, jolle lupaa haetaan, sijoittuu selkeästi rantavyöhykkeelle.
Toimenpidelupaa ei voida rakennustarkastajan mukaan myöntää, koska rantavyöhykkeelle sijoittuvalla rakentamisella on välittömiä vaikutuksia vesistöön sekä rantaluontoon ja sillä on vaikutusta myös naapurusten maisemaan ja viihtyvyyteen. Maakuntakaavassa alue on osoitettu maaseutualueeksi. Ratahanke ei ole maa ja metsätalouteen tai kalatalouteen liittyvää toimintaa.
Perusteluissa todetaan myös, että harrasterautatien olemassaolo asettaa maanomistajat toisistaan poikkeavaan asemaan. Asian tiimoilta tulee arvioida yhdenvertaisuuden toteutumista, eivätkä luvan myöntämisen edellytykset näin ollen täyty.
Ympäristölautakunnalle esitettiin, että rautatien kaikki rakennelmat määrätään purettaviksi lokakuun 2022 loppuun mennessä. Asia jätettiin kuitenkin pöydälle jatkoselvittelyjä varten.
Vaihtoehtoja mietitään ja lakipykäliä selvitellään
Mitä asiassa seuraavaksi tapahtuu? Kysyimme maankäyttöjohtaja Ilmari Mattilalta.
Mattilan mukaan nykyisessä paikassa junarataa on vaikea luvittaa. Sijainti mökkialueella ja rannan läheisyydessä asettaa prosessille haasteita. Kokonaisuus on Mattilan mukaan upea, mutta näillä näkymin väärässä paikassa.
”Nyt selvitellään, voisiko harrastus nykyisessä paikassa jatkua, mutta paremmat edellytykset toiminnalle olisi jossakin muualla.”
Yksi vaihtoehto voisi olla radan siirtäminen.
”Jossakin toisessa paikassa rata vetureineen ja vaunuineen voisi olla vaikka matkailunähtävyys.”
Mattila tuumaa, että Leo Sahan puolesta tilanne harmittaa.
”Tuollaista innostusta ja innovatiivisuutta voi vain ihailla.”
Mattila korostaa, että asia on vielä auki. Keskustelu jatkuu, vaihtoehtoja ja lakipykäliä selvitellään.
”Toivon mukaan tässä on joku kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu löydettävissä”, hän tuumaa.
Kommentointi ei ole käytössä.