Huittisissa halutaan panostaa Sahkon alueeseen – Väylävirtastolta potti hankkeeseen

Huittisten kaupungin kaavoitusinsinööri Katariina Viiri esitetteli Sahkon pohjoisosaan, aivan Loimijoen rantaan kaavaillun uuden asuinalueen suunnitelmia viime vuoden loppupuolella.

Valtatie 2:n liittymät Huittisten Sahkossa on koettu ongelmallisiksi jo vuosia. Hankalien liikennejärjestelyjen vuoksi Sahkon alue ei ole tavoittanut ohikulkuliikennettä niin hyvin kuin kaupungilla toivotaan, ja risteyksistä valtatielle liittyminen on koettu vaaralliseksi puuttuvien kiihdytys- ja erkanemiskaistojen vuoksi.

Kaupunki päätyikin teettämään tiesuunnitelman Mommolan eritasoliittymän ja Loimijoen eritasoliittymän väliselle alueelle omatoimisesti jo jokunen vuosi sitten.

Viimeksi aihe nostettiin esiin joulukuussa, kun liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka vieraili Huittisissa kuulemassa kaupungin kuulumisia.

Valtie 2:een panostaminen näkyy Huittisiin

Nyt Sahkon alueen liikennejärjestelyiden ympärillä tuntuvat puhaltavan positiiviset tuulta, sillä Väyläviraston vuosien 2022-2029 investointiohjelmassa on mukana myös satakuntalaisia tiehankkeita, joukossa Mommolan eritasoliittymä.

Investointiohjelman mukaan valtatie 2:een ollaan panostamassa tulevien seitsemän vuoden aikana yhteensä 66 miljoonalla eurolla.

Mommolan liittymään tästä potista on varattu seitsemän miljoonaa euroa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle myönnetystä osuudesta.

Mommolan eritasoliittymän muutostöiden arvioidaan maksavan 6,2 miljoonaa euroa ja ne pitävät sisällään sillan korjauksen ja liittymien rakentamisen suoraan valtatie 2:lta.

Huittisten kaupunginjohtaja Jyrki Peltomaa ja kaupungin tekninen johtaja Ulla Ojala totesivat jo joulukuussa ministeri Harakalle, että Helsingin suunnasta rakennettavan suoran liittymän toivotaan helpottavan Sahkon alueelle sijoittuneiden palveluiden saavutettavuutta.

”Lisäksi alueen liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa hidastus- ja erkanemiskaistoilla sekä vasemmalle kääntymisen kieltämisellä”, Peltomaa sanoi.

Alueelle tehty suunnitelma pitää sisällään myös Loimijoentien alamittaisen alikulun korottamisen niin, että se mahdollistaisi raskaan liikenteen kulkemisen sitä kautta.

Tällä hetkellä raskas liikenne kiertää Sahkoon ja keskustaan Turku-Tampere -tien kautta Sahkon liikennevaloista, mitä pidetään hankalana.

Sahkon muutostyöt arviolta 4,2 miljoonaa

Aivan lähitulevaisuudessa

muutostyöt Mommolan sillalla eivät kuitenkaan käynnisty, sillä risteyksen korjaukset on suunniteltu aikaisintaan vuodelle 2025.

Peltomaa ja Ojala pohtivat joulukuussa, että Sahkon liittymän toteuttaminen olisi hyvä yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi Mommolan eritasoliittymän korjauksen kanssa.

Sahkon liittymän muutoksien hintalapun on arvioitu olevan noin 4,2 miljoonaa euroa.

Peltomaa esitti Harakalle, että kaupunki olisi kiinnostunut jakamaan kustannukset valtion kanssa ja ministeri piti ajattelumallista, jossa asioita hoidetaan yhdessä valtion ja kaupungin yhteistoiminnalla sekä kannetaan vastuu yhdessä.

”Ajatus kustannusten jakamisesta osoittaa hyvin sitä vakavuutta, jolla hankkeessa ollaan mukana”, ministeri totesi pari kuukautta sitten, mutta ei uskaltanut suoraan luvata hankkeelle rahoitusta.

Lisää omakotitontteja Huittisiin

Sahkon liikennealueen rakentaminen näkyy vireille tulevana kohteena myös Huittisten kaupungin vastikään julkaistussa kaavoituskatsauksessa.

Vireille ovat tulossa myös Pappilannimen vaiheasemakaava, jonka tarkoituksena on saattaa kaupunginosan talousrakennuksia koskevat määräykset asianmukaisiksi ja Hällin pelto, minne halutaan kaavoittaa uusi, houkutteleva asuinalue kaupungin tonttitarjonnan lisäämiseksi.

Omakotitontit tulevat lisääntymään Huittisissa tulevina vuosina myös jo vireillä olevien Sahkon pohjoisosan ja Kallon alueen kaavoittamisien myötä.

Sataedun uutta koulurakennusta varten Kaharilaan laadittu asemakaava hyväksyttiin syyskuussa ja Untonmäen teollisuusalueen asemakaava marraskuussa.

Koko kaavoituskatsaus on mahdollista nähdä Huittisten kaupungin nettisivuilta.