
Sastamalassa vastaanottokeskuksen toiminta alkaa uudelleen Karkussa. Vastaanottokeskuksen avaa Pihlajalinna.
Turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa nopeasti ja on vaikeasti ennakoitavissa. Vastaanottokeskuksia on pääosin perustanut SPR. Maahanmuuttovirasto kuitenkin tarvitsee tilanteessa myös yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluyritysten apua.
“Pihlajalinnassa vastaanottokeskustoiminnan tuottaminen nähdään yhteiskunnallisesti tärkeänä toimintana. Meillä on aikaisempaa kokemusta vastaanottokeskustoiminnasta vuosilta 2015-2019”, kertoo toimitusjohtaja Joni Aaltonen.
Karkun yksikössä on 112 paikkaa. Se tarjoaa turvapaikkaa tarvitseville majoituksen, ruoan, perusterveydenhuollon, tulkkipalvelut, taloudellisen tuen ja turvallisuuden sekä kotouttamiseen liittyviä palveluja. Toiminnan nopean aloittamisen edellytyksenä on ollut aiemmin vastaanottokeskuksessa työskennelleiden työntekijöiden halukkuus työskennellä myös nyt.
“Tahtotilamme on auttaa ja tarjota resurssimme käyttöön tilanteen mahdollisimman hyvän hallinnan turvaamiseksi”, sanoo vastaanottokeskuksen toiminnan käynnistämisestä vastaava Marika Nevanpää. “Sotaa pakenevat tulijat ovat joutuneet jättämään kotinsa. Osalla saattaa olla sodan aiheuttamia traumoja ja he tarvitsevat perustarpeiden lisäksi myös hoitoa”, hän jatkaa. Nevanpää on työskennellyt asian parissa tiiviisti maaliskuusta alkaen.
Vastaanottokeskuksen asiakkaille selvitetään myös koulutusmahdollisuuksia paikkakunnalla. Työssä on mukana koulutuskuntayhtymä Sasky.
“Pihlajalinna vuokraa vastaanottokeskuksen toimitilat Kiinteistöosakeyhtiö Kuntomäeltä. Pihlajalinna ja Sasky selvittävät yhteistyössä vastaanottokeskuksen asiakkaiden koulutusmahdollisuuksia”, toteaa kuntayhtymäjohtaja Antti Lahti.
Vastaanottokeskuksessa on jo valmius ottaa pakolaisia vastaan.